بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
تحلیلگر بازار مسکن گفت: به طور معمول در فصل بهار بازار مسکن به تعادل واقعی خود نمی‌رسد. بنابراین نمی توان وضعیت بازار مسکن در بخش بهار را مبنای پیش‌بینی درباره وضعیت بازار در کل سال دانست. تعداد معاملات در فصل بهار به دلیل انتظارات خریدار و فروشنده کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر : ۱۹۲۰۹۲

به گزارش بورس نیوز، مهدی سلطان محمدی درباره بازار مسکن در فصل بهار اظهار کرد: به طور معمول در فصل بهار بازار مسکن به تعادل واقعی خود نمی‌رسد. بنابراین نمی توان وضعیت بازار مسکن در بخش بهار را مبنای پیش‌بینی درباره وضعیت بازار در کل سال دانست. تعداد معاملات در فصل بهار به دلیل انتظارات خریدار و فروشنده معمولا کاهش پیدا می‌کند. 

وی افزود: در بسیاری از موارد برداشت فروشندگان و خریداران از بازار با واقعیت سازگار نیست. از سوی دیگر آمارهایی که در فروردین و اردیبهشت ماه هر سال از بازار مسکن منتشر می‌شود، نماینده و معرف بازار مسکن در کل سال نیست و ضرب المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست، در این مورد صادق نیست.

تحلیلگر بازار مسکن ادامه داد: شیب قیمت در اردیبهشت ماه وحشتناک بود. مفهوم رشد 12.5 درصد رشد چندبرابری قیمت مسکن در بازار طی سال جاری است اما به نظر می‌رسد که این شیب قیمت تداوم پیدا نکند و از شدت آن کاسته شود هرچند از بین نخواهد رفت. قیمت‌ها در بازار مسکن به ندرت کاهش پیدا می‌کند. باتوجه به شرایط تورمی حال حاضر اقتصاد ایران، بعید است رشد قیمت در سایر بخش‌ها بازار مسکن را تحت تاثیر قرار ندهد. در واقع می‌توان گفت مسکن کمتر گران می‌شود.

سلطان محمدی بیان کرد: با افزایش قیمت مسکن، بازار اجاره هم متلاطم شده است. بسیاری فکر می‌کنند اگر سقف یا محدوده قیمتی برای اجاره در محله‌های مختلف شهر مشخص کنند، می‌توان از نابسامانی و سردرگمی‌ها کاست اما این راه حل نه امکان پذیر است و نه سودبخش.

وی خاطرنشان کرد: مسکن یک کالای ناهمگن است و امکان تعیین اجاره‌بهای مشخص برای هر واحد وجود ندارد.زیرا علاوه شرایط ملک، شرایط مستاجر هم در قیمت اجاره دخیل است. تعیین هر نوع فرمول برای اجاره‌بهای مسکن عرضه منازل استیجاری را کاهش می‌دهد و بازار را بیش از پیش تحت فشار می‌گذارد.

تحلیلگر بازار مسکن تاکید کرد: از سوی دیگر این اقدام قراردادهای اجاره را از شفافیت خارج می‌کند و در قراردادهای نانوشته بین مالک و مستاجر، مستاجر آسیب می‌بیند. او وجهی را پرداخت می‌کند که ثبت نمی شود و قابل رسیدگی نیست. خانواده‌های با تعداد فرزند بیشتر، شانس کمتری برای پیدا کردن خانه مناسب پیدا می‌کنند چراکه با تعیین سقف اجاره، مالک شرایط دیگر را برای اجاره ملک سخت می‌کند. نگهداری از خانه استیجاری برای مالک دیگر سودبخش نیست و روند استهلاک منازل مسکونی سرعت می‌گیرد.

سلطان محمدی افزود: در دنیا طرح‌هایی مثل تعیین فرمول تجربه شده اما پیامدهای خوبی نداشته و بیشتر در اثر فشارهای اجتماعی و سیاسی اجرا شده است. هرچند تعیین فرمول به ظاهر به نفع مستاجر است اما در واقع شانس مستاجر برای یافتن خانه بهتر را کمتر می‌کند.

تحلیلگر بازار مسکن گفت: رویه معمول این است که اجاره‌بها در تناسب با تورم تغییر کند و البته برای آرامش و آسایش مستاجر قراردادهای چندساله به جای یک ساله با مالک بسته شود. ثبات زندگی مستاجران راه می‌تواند به کاهش هزینه‌های زندگی آنان بینجامد و راه حل بهتری از تعیین فرمول اجاره است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس:

باید از فعالیت دلالان و سوداگران بازار مسکن جلوگیری شود

معاملات مسکن در واپسین روزهای زمستان گرم شد؛

تازه‌ترین آمار از خرید و فروش مسکن

در همایش راهکارهای نوین توانمندسازی تعاونی های مسکن مطرح شد:

بهره مندی از ظرفیت های بورس راهکاری برای رفع مشکلات بخش مسکن

ارسال نظر