بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
در همایش راهکارهای نوین توانمندسازی تعاونی های مسکن مطرح شد:

بهره مندی از ظرفیت های بورس راهکاری برای رفع مشکلات بخش مسکن

کارشناس بخش مسکن گفت: در شرایط فعلی بهره مندی از تعاونی‌ها و ظرفیت های بازار سرمایه بعنوان یکی از راهکارهای راه برون‌رفت از مشکلات بخش مسکن محسوب می‌شوند.
کد خبر : ۱۸۷۱۷۰

بهره مندی از ظرفیت های بورس راهکاری برای رفع مشکلات بخش مسکن

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، عبدالرضا جباری بنیان گذار شرکت مهندسین مشاور آینده پژوهان نوآور کارگشا در همایش راهکارهای نوین توانمندسازی تعاونی های مسکن گفت: در سال گذشته ۲۰۰ هزار میلیارد سود بانکی پرداخت شده بنابراین می توان گفت که مردم توان مالی لازم برای سرمایه‌گذاری در تعاونی‌های مسکن را دارند.

وی با بیان اینکه در کشورهایی همچون عراق دولتمردان به دنبال جذب سرمایه و افراد متخصص هستند،افزود: اما در سال های اخیر مردم ایران به سمت شبکه های اجتماعی سوق یافته و علاقه ای به سرمایه گذاری در امور مختلف ندارند.

جباری با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بهره مندی از تعاونی‌ها و ظرفیت های بورس بعنوان یکی از راهکارهای راه برون‌رفت از مشکلات بخش مسکن محسوب می شوند، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه حدود ۲۶۰ گروه شغلی با بخش مسکن مرتبط هستند بنابراین می توان گفت که این بخش یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور در راستای ایجاد اشتغال محسوب می شود.

وی بابیان اینکه دستاوردهای تعاونی های مسکن دچار مشکلات حقوقی هستند،افزود: بسیاری از این تعاونی ها اقداماتی در زمینه خرید یا مشارکت در اموال را انجام داده اند که به دلیل عدم آشنایی کافی با مباحث حقوقی قادر به ادامه فعالیت نیستند.

جباری با بیان اینکه مسکن مهر از نظر کارشناسان فنی یک فاجعه ملی محسوب می شود،گفت: این طرح نه تنها پیشرفتی در زمینه فنی بخش مسکن به همراه نداشت بلکه عاملی برای پس رفت نیز محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هر تعاونی به طور مجزا برای خرید مصالح ساختمانی اقدام می‌کند، افزود: اگر خرید این تعاونی ها از طریق یک تعاونی تامین نیاز انجام شود این امر در قیمت تمام شده، کیفیت و زمان بندی پروژه موثر خواهد بود.

همچنین بهروز فرهنگیان رییس اتاق تعاون فارس نیز در ادامه این همایش گفت: 80 درصد منابع و نقدینگی کشور در انحصار املاک قرار دارد اما گردش سرمایه بعنوان یکی از معضلات اصلی بخش مسکن محسوب می شود که به تبع آن نقدینگی در بازار مسکن نیز به حداقل رسیده است.

وی با بیان اینکه در هر 7 روز و نیم یک آپارتمان در کشور ساخته می شود، افزود: این امر یک رکورد محسوب می شود اما به دلیل مدیریت اشتباه اثربخشی کافی بخش مسکن در اقتصاد کشور اعمال نمی شود.

فرهنگیان با اشاره به اینکه تعاونی های کشور با مشکلات ناشی از اشکال در الگوی ساختاری دست و پنجه نرم می کنند، ادامه داد: اکثر پروژه های مسکن به دلیل وجود مشکلات ساختاری با مشکلاتی مواجه می شوند.

رییس اتاق تعاون فارس با انتقاد از وجود تعاونی‌های غیرتخصصی همچون تعاونی‌های مسکن رانندگان، آموزش و پرورش و.. تصریح کرد: نبود افراد متخصص در میان اعضای هیات مدیره تعاونی‌های مسکن نیز موجبات ناکارآمدی این تعاونی ها را فراهم کرده است.

گفتنی است این همایش باهدف افزایش توان تعاونی های مسکن در جذب اعضا و سرمایه، انتقال و آموزش اطلاعات فنی و مهندسی،افزایش اطلاعات اجرا و نظارت برپروژه های عمرانی مدیران و ارتقا و آموزش اطلاعات حقوقی مورد نیاز تعاونی ها در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر