بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: کمیته فقهی بازار سرمایه ایران از سال ٢٠٠٧ میلادی آغاز به کار کرده و از آن زمان تا حالا به صورت هفتگی تمام فعالیت‌های بورس ایران را رصد می‌کند و ابزارهای مالی، بدون تایید این کمیته قابل استفاده نیست.
کد خبر : ۱۹۲۵۹۲

به گزارش بورس نیوز، در ابتدای این نشست رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: ما به همه اطمینان می‌دهیم تمام قوانین بازار سرمایه ایران منطبق با شریعت اسلام است.

وی افزود: کمیته فقهی بازار سرمایه ایران از سال ٢٠٠٧ میلادی آغاز به کار کرده و از آن زمان تا حالا به صورت هفتگی تمام فعالیت‌های بورس ایران را رصد می‌کند و ابزارهای مالی، بدون تایید این کمیته قابل استفاده نیست. بازار سرمایه در این عرصه همه تلاش خود را می‌کند تا مسائل فقهی کاملا مورد توجه باشد.

رئیسی سازمان بورس ادامه داد: نحوه انجام معاملات، شامل فرآیند پیش از معاملات، زمان معاملات و پس از معاملات در این کمیته رصد می‌شود و در صورت هرگونه ابهامی به آرای آن رجوع می‌شود. بدین ترتیب ما چه در حوزه ابزارها و در بحث معاملات بازار سرمایه کاملا منطبق با شریعت عمل می‌کنیم.

محمدی تاکید کرد: ما امروز در بازار سرمایه ایران ابزارهای مالی اسلامی متنوعی مانند صکوک استصناع، اوراق منفعت، اوراق وکالت، اوراق مرابحه، اوراق جعاله، اوراق اجاره و … در دسترس داریم. در کنار این ابزارها که دارای حدود مشخص و برخاسته از دین مبین اسلام است، امکان استفاده از سایر ابزارهای مرسوم دنیا همچون اختیار خرید و فروش، قرداد‌های آتی و غیره در کمیته فقهی بررسی و از نسخه منطبق با شریعت آنها در این بازار استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: به تازگی کمیته فقهی فروش تعهدی سهام را مورد بررسی قرار داده که این ابزار در واقع جایگزین فروش استقراضی است.

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: تمامی ابزارهای مالی کلاسیک در کمیته فقهی بازار سرمایه ایران بررسی و نسخه منطبق با شریعت آن طراحی شده و مورد استفاده است. همچنین ابزارهای مالی و اسلامی نیز به صورت کامل در دسترس فعالین بازار سرمایه ایران قرار دارد.

محمدی بیان کرد: علاوه بر ابزارهای اسلامی، نها‌های مالی نیز مورد توجه قرار گرفته است. تعداد صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری ما نیز به عدد ٢١١ رسیده است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران توسعه خوبی را تجربه کرده‌اند و تامین سرمایه‌ها و مشاورین حرفه‌ای سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها نیز امروز در بازار سرمایه ما فعالیت می‌کنند و سهام بیش از ۶٠٠ شرکت در بورس و فرابورس داد و ستد می‌شود.

سخنگوی شورایعالی بورس افزود: همه اقدامات ما در قالب پکیجی به زبان عربی ترجمه شده و در اختیار کشورهای اسلامی قرار گرفته و تمایل داریم در بحث انتقال تجربه با سایر کشورها مشارکت داشته باشیم.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه از ابزاری ناشناخته گفت؛

فروش استقراضی راهی برای کسب سود از افت بازار

مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی گفت:

اجرای سامانه نامک، موثر برای کاهش ریسک کارگزاری ها

ارسال نظر