بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: در شرایط تحریم شرکت‌های خارجی در بازار داخلی حضور ندارند و فضا برای ورود شرکت‌های داخلی، سعی و خطای آن‌ها و رشد آن‌ها با اتکا به ظرفیت نیروی ایرانی فراهم شده است.
کد خبر : ۱۹۲۷۶۳

به گزارش بورس نیوز، شهاب جوانمردی، درباره تحریم شرکت‌های فناوری‌محور اظهار کرد: تحریم در حوزه فناوری یک مسئله دووجهی است.

وی افزود: یک وجه آن، فرصت‌هایی بوده که تحریم برای شرکت‌های داخلی فراهم کرده است. در شرایط تحریم شرکت‌های خارجی در بازار داخلی حضور ندارند و فضا برای ورود شرکت‌های داخلی، سعی و خطای آن‌ها و رشد آن‌ها با اتکا به ظرفیت نیروی ایرانی فراهم شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: در این شرایط سطح اتکا به فناوری‌های داخلی رشد می‌کند که از نظر پدافند غیرعامل و ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای نیروهای جوان و تحصیلکرده ایرانی مثبت است. اهمیت این مسئله زمانی بیشتر می‌شود که بدانید سازمان‌های دولتی بیشتر عادت به خرید از خارج دارند. سازمان‌های دولتی به خرید محصولات خارجی حتی گرانتر و حتی با وجود مشابه کیفی داخلی آن، به طور ویژه علاقه دارند و این علاقه را به عنوان یک فعال و تولیدکننده حوزه فناوری بارها لمس و تجربه کرده‌ام.

جوانمردی بیان کرد: در این بین دو نکته مهم قابل توجه است. نکته اول، وابستگی فناوری از منظر زیرساختی به خارج است. در حوزه لایسنس‌ها، ابزار، سیستم‌های عامل و فناوری‌های پایه که در خارج از کشور تولید می‌شود، در زمان تحریم به مشکل می‌خوریم. تحریم دسترسی به بعضی فناوری‌های زیرساختی را محدود کرده و باید از روش‌های غیرقانونی و گران‌تر آن را فراهم کنیم. پیامد منفی بعدی نبود امکان عرضه به خارج از کشور است. زمانی که تولید در بستر قانونی و مناسب انجام نشود، عرضه به بازارهای صادراتی هم متناسب نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر، رقابت است. بستن درهای کشور و خوشحالی از تولید محصول باعث رشد نمی‌شود و سقفی از رشد را فراهم می‌کند که لزوما شایسته ظرفیت داخلی کشور ما نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران توضیح داد: اگر در شرایط مشابه با ارفاق به دلیل تولیدکننده داخلی بودن، سهم عمده بازار را درحالیکه خالی از هر نوع رقیب خارجی است، بگیریم، به افت استانداردها می‌رسیم. نبود رقابت در بلندمدت به کاهش کیفیت می‌انجامد و سطح رضایت مصرف‌کننده را هم پایین آورده و مخدوش می‌کند.

با توجه به این پیامدها، هر چند تحریم فرصتی در کوتاه‌مدت برای حضور موثر شرکت‌های داخلی است اما ماندگاری آن به افت عملکرد شرکت‌های فناوری‌محور می‌انجامد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران:

تقویت بخش خصوصی مهم ترین راه حل نجات اقتصاد کشور

از سوی وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی انجام شد؛

مشخص شدن نمایندگان بخش دولتی در اتاق بازرگانی تهران

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:

فراهم نبودن فضای کسب و کاربرای بخش خصوصی

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:

بورس کالا محلی برای رشد انگیزه فعالان صنعت

ارسال نظر