بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
پس از انتشار اطلاعات پتروشیمی جم در سامانه کدال و افزایش سود نه چندان جذاب این شرکت در سال۹۷، نکاتی مبهم در جداول منتشر شده توجه را به خود جلب کرد.
کد خبر : ۱۹۳۱۱۲

ابهام در ردپای مسیر صادرات/ غرق شدن سود زیربار عملکرد هزینه‌ساز

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، پس از انتشار اطلاعات پتروشیمی جم در سامانه کدال و افزایش سود نه چندان جذاب این شرکت در سال۹۷، نکاتی مبهم در جداول منتشر شده توجه بورس نیوز را به خود جلب کرد.

نخستین نکته در خصوص عملکرد صادراتی شرکت بوده و آمارهایی که در مقابل عملکرد پتروشیمی جم ، «صفر» درج شده و سوال پیش آمده آنجاست که چرا در بخشی از نقاط صادرات به این آمار رسیده است ولی در بخش پلی اتیلن سنگین هنوز صادرات پابرجاست. دلیل این امر چیست. 

از سوی دیگر بنا به اظهارات آقای صالح آبادی، صادرات به کارگزاری توسعه انرژی پادکیش منتقل شده است، چرا تمامی صادرات به این سو منتقل نشده است.

باید تدان از ما بپرسد: یا تدان یا هیچ کس!

دومین نکته مبحث تولید است. اینکه چرا تولید داخلی برخی محصولات دو برابر شده است.

چرا در شرایطی که اغلب شرکت‌ها از تورم سال۹۷ استفاده کرده و توانستند نرخ‌های خود را افزایش دهند و البته به درآمدهای بسیار بالایی نیز دست یابند؛ اما این اتفاق در این شرکت پشت‌پرده‌ای بوده و آنچنان که تصور می‌شد، درآمدهای این پتروشیمی نتوانسته با رشدی قابل اتکا همراه شود و سهامدار را متعجب گذاشته است.

از سوی دیگر، شرکت پتروشیمی جم در کنترل هزینه‌های تولید عملکرد سنگینی از خود نشان داد به گونه‌ای که بهای تمام شده رشدی بیش از میزان درآمدها داشت و از جهش سود ناخالص جلوگیری کرد.

باید تدان از ما بپرسد: یا تدان یا هیچ کس!

نکته جالبی که در صورت‌های مالی سال گذشته خودنمایی می‌کند، افزایش مانده تسهیلات دریافتی از سیستم بانکی از رقم ۸۴ به ۲۵۳۲ میلیارد ریال بوده که در نتیجه این اقدام مدیریتی شرکت، هزینه‌های مالی داغ شده و ۳۱۰ میلیارد ریال از سود عملیاتی را در خود غرق کرده است.

بر پایه این گزارش، باید اشاره کرد که مجموع عملکرد‌های منفی ذکر شده درحالی رشد ۲۰درصد را نشان داد که باید این رشد خیلی بیش از این رقم به ثبت می‌رسید و احیانا مدیران این شرکت در باد این رشد به خواب عمیقی رفته‌اند.

پیگیری‌های چند هفته‌ای خبرنگار بورس‌نیوز و در میان گذاشتن این ابهامات با مسئولین مالی پتروشیمی جم ، به صورت تلفنی و از طریق ارسال نامه نتیجه بخش نبود و رفع ابهام و دریافت جواب به سامانه تدان واگذار شد.

مسئولان این شرکت خود را ملزم به پاسخگویی سوالات فقط در این سامانه می‌دانستند و اگر مسیر خبرنگار به این سامانه هم می‌افتاد مشخص نبود که حواله سوالات سهامدار و خبرنگار به کدام سو رهسپار می‌شد؛ اما جالب است که مسئولان تنها معتقدند تمامی شفاف‌سازی‌ها در سامانه کدال و نشست‌های خبری سامانه تدان صورت گرفته است و سوالات خارج از این دو سامانه نیازی به دریافت پاسخ ندارند .

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در بانک توسعه صادرات رقم می خورد؛

واگذاری اموال به جان بسته شده، در دقیقه ۹۰

در بانک توسعه صادرات رقم می خورد؛

واگذاری اموال به جان بسته شده، در دقیقه ۹۰

ارسال نظر
نظرات بینندگان
صدری
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
وظایف ورسالت رسانه ای را بخوبی انجام داده اید.منبعد سازمان بورس باید درخواست شفاف سازی نماید.