بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
رئیس کل بانک مرکزی گفت: نباید اینستکس کانالی در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا باشد بلکه باید کانالی مبتنی بر برجام باشد و کلیه تراکنش‌هایی که در چارچوب برجام مجاز بودند از طریق آن انجام شدنی باشد.
کد خبر : ۱۹۳۱۳۸

به گزارش بورس نیوز، عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی اظهار کرد: در حالی که زیرساخت عملیاتی سازوکار متناظر اینستکس در ایران توسط بانک مرکزی کاملاً تکمیل شده است، اخبار دریافتی حاکی از سرعت گرفتن تلاش اروپا برای عملیاتی شدن اینستکس است.

وی تاکید کرد: برای عملکرد پایدار اینستکس نباید اینستکس کانالی در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا باشد بلکه باید کانالی مبتنی بر برجام باشد و کلیه تراکنش‌هایی که در چارچوب برجام مجاز بودند از طریق آن انجام شدنی باشد. همچنین شاید در ابتدا شامل کلیه کالاهای غیر تحریمی شود اما بعداً محدوده آن باید به کلیه کالاها گسترش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: منابع اینستکس باید از صادرات نفت به اروپا تأمین شود. اگر هم اروپا موقتاً محذوراتی در خرید نفت ایران دارد خط اعتباری بلندمدت با بازپرداخت آتی نفتی راه حل موقت و قابل بررسی است. در حال حاضر خود اروپایی‌ها هم در مذاکرات اشاره‌ای به راه حلی شبیه به این داشته‌اند.

همتی گفت: الگوهای متعدد برای حضور سایر پشتیبانان برجام در اینستکس یا ساز و کار مستقل مشابه آن در حال توسعه است که به هر حال اینستکس صرفاً سهم محدود در راهبرد بانک مرکزی در بازار ارز دارد و برنامه‌های متعدد دیگر نیز در روابط ارزی کشور اجرایی شده یا در حال اجرا است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر