بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: شرکت‌های اروپایی یکی از اصلی‌ترین خریداران نفتی ایران به شمار می‌آیند. بنابراین باید سازوکاری تدوین شود که پالایشگاه‌های اروپایی مانند گذشته نفت خود را به طور مستقیم از ایران تهیه کنند.
کد خبر : ۱۹۳۱۷۹

به گزارش بورس نیوز، علی بختیار درباره نشست مشترک ایران و کشورهای عضو برجام و درخواست ایران از اروپایی‌ها مبنی بر در نظر گرفتن شرایط خاص برای فروش نفت ایران، اظهار کرد: پس از اینکه آمریکایی‌‌ها از برجام خارج شدند منافع ایران به خطرافتاده و این مساله به‌ویژه در زمینه فروش نفت به دلیل تحریم‌ها بیشتر نمایان شده است.

وی افزود: شرکت‌های اروپایی یکی از اصلی‌ترین خریداران نفتی ایران به شمار می‌آیند. بنابراین باید سازوکاری تدوین شود که پالایشگاه‌های اروپایی مانند گذشته نفت خود را به طور مستقیم از ایران تهیه کنند.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در خانه ملت ادامه داد: مقامات اروپایی باید راه‌های فروش نفت ایران را در قالب اینستکس (کانال مالی اروپا) یا هر بسته‌ جامع دیگری با در نظر گرفتن دو مبحث مهم «حمل و نقل» و «بیمه» پیشنهاد و اجرایی کنند. به‌یقین در صورت عدم اجرای منافع ایران توسط اروپایان، ایران الزامی برای باقی ماندن در برجام و پایبندی به آن ندارد و همان‌طور که در «مهلت 60 روزه» ثابت کرد می‌تواند برای از پایبندی به برجام سرباز زند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در خصوص ایجاد فضا برای فروش نفت ایران از طریق اینستکس تردید وجود دارد. زیرا منافع اقتصادی اروپاییان به سیاست‌های آمریکا گره خورده و اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته به طور مستقل مسیر شفاف، روشن را به ایران ارائه دهد اما درصورت اجرای درست مکانیزم اینستکس می‌توان به باز شدن فضا برای فروش نفت امیدوار بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ایران تنها در صورت تامین منافعش پای برجام خواهد ماند و تعهد کشورهای عضو برجام به قول‌های‌شان مسیر کاهش یا افزایش این تعهد را مشخص خواهند کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر