بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران

توقیف نفتکش ایرانی یک تصمیم آنی بود

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: توقیف نفتکش ایرانی یک تصمیم آنی در ممانعت از تبادل یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود.
کد خبر : ۱۹۳۳۵۵

توقیف نفتکش ایرانی یک تصمیم آنی بود

به گزارش بورس نیوز، رضا پدیدار درباره نفتکش توقیف شده ایرانی اظهار کرد: زمانی که سیاست وارد اقتصاد می‌شود، ابزارهای هدایت صحیح اقتصاد رفتاری از دست می‌رود. توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق مصداق بارز این وضعیت است. امروز فرایند فعالیت‌های اقتصادی ایران با موضوعی به اسم تحریم و ابعاد سیاسی آن درگیر شده است.

وی افزود: همه کشورهای دنیا در مبادلات تجاری خود آزاد عمل می‌کنند به شرطی که زمینه مخاطره را برای جامعه بین‌الملل فراهم نکنند. همه کشورها می‌توانند از عرصه مسیرهای بین‌المللی در آب‌های سرزمینی خود و دیگر کشورها استفاده کنند که موسوم به آب‌های بین‌المللی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: ایران هم براساس همین اصول رفتار کرده اما در وضعیت فعلی، لزوما این با کنش‌های اقتصادی، اقتصادی رفتار نمی‌شود. در مورد توقیف نفتکش ایرانی، این رفتار سیاسی بوده که سایه‌اش بر حقیقت اقتصادی سنگینی کرده است.

پدیدار تاکید کرد: در این شرایط، تنها دیپلماسی راه حل است. مسئولان دیپلماسی ایران برای عبور از این بحران وارد مذاکره شده‌اند و با کشورهایی که در اتحادیه اروپا، اتفاقا طرف قرارداد ما در برجام هم بوده‌اند و هستند، در حال مذاکره هستند و از سوی دیگر، گفت‌وگو با مسئولان سازمان ملل هم ادامه دارد.

وی تصریح کرد: این عمل از سوی یک کشور اروپایی، هشداری برای سنجیده عمل کردن بیشتر در رفتارهای اقتصادی و سیاسی ایران است. ما باید پیشتر از هرنوع رفتار اقتصادی، وضعیت سیاسی جامعه جهانی را بسنجیم و متناسب با آن حرکت کنیم تا پیامدهای رفتارهای سیاسی به فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی منتقل نشود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران توضیح داد: توقیف نفتکش ایرانی، یک تخلف آشکار در آب‌های سرزمینی بین‌المللی بوده و به اعتقاد من، با توجه به توان سیاست خارجی ایران، از این بحران هوشمندانه و قوی عبور می کنیم. هرچند تا این زمان در سایر فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در آب‌های سرزمینی و بین‌المللی خودمان در منطقه هیچ وقت چنین وضعیتی را نداشتیم.

پدیدار گفت: طبق عرف بین‌المللی، این نفتکش باید آزاد شود و به مسیر خود ادامه دهد. توقیف نفتکش ایرانی یک تصمیم آنی در ممانعت از تبادل یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود. چنین تصمیماتی در مورد غذا و دارو که از جمله کالاهای استراتژیک بوده تکرار نشده است. بنابراین ممانعت از مبادله نفت هم طولانی نخواهد بود و این موضوع به زودی مرتفع خواهد شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر