بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
دولت مکلف به تامین غذای سالم و کافی برای مردم است. اگر مردم قدرت خرید کافی برای خرید محصولات لبنی ندارند، دولت باید وارد عمل شود.
کد خبر : ۱۹۳۶۰۰
به گزارش بورس نیوز، چند روز قبل مجددا قیمت برخی محصولات لبنی افزایش یافت. سیر صعودی نرخ شیر خام و به دنبال آن محصولات لبنی، این سوال را مطرح می کند که آیا افزایش قیمت ها به نفع صنایع تولیدی است و سودآوری شرکت های لبنی رشد خواهد کرد؟
 برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ یکی از فعالان با سابقه صنعت لبنی کشور رفتیم و نظر وی را جویا شدیم.

امیر نعیمی عضو اتحادیه کارخانجات محصولات لبنی خراسان رضوی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر افزایش قیمت محصولات لبنی بیان کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی بر تقاضای محصولات لبنی اثر منفی داشته و سرانه مصرف لبنیات در کشور سیر نزولی دارد. در حالی سرانه مصرف لبنیات در ایران از ۱۱۰ کیلوگرم به ۷۵ کیلوگرم (و شاید هم کمتر) رسیده باشد که در دنیا صحبت از سرانه مصرف ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرمی است.

وی افزود: نرخ شیر خام در یکسال اخیر بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و ضمنا هزینه های مربوط به بسته بندی محصولات و حمل و نقل هم جهش چشمگیری داشته است. این عوامل افزایش قیمت محصولات لبنی را هم سبب شده است. حال آنکه قدرت خرید مردم متناسب با افزایش قیمت کالاها افزایش نداشته و مردم چاره ای جز حذف برخی محصولات از سبد مصرف خانوارها ندارند. این شرایط و افزایش قیمت ها، نه برای مصرف کنندگان و نه تولیدکنندگان محصولات لبنی و نه دامداران منفعتی در بر نخواهد داشت. سیاستی که رضایت هیچ گروهی را در پی نداشته، باید مورد بازنگری قرار گیرد.

مديرعامل سابق اتحاديه تعاوني‌هاي لبني كشور تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی اصلا به معنای رشد سودآوری شرکت های لبنی نیست. صنعت لبنی در حال حاضر تقریبا با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کند و حاشیه سود تولید لبنیات به حدود ۵ درصد رسیده است. با این شرایط، سرمایه گذاری در صنعت لبنی و ایجاد ظرفیت تولید جدید، توجیه پذیر نیست.

نیمی افزود: در سال های قبل نیاز کشور به شیرخشک از طریق واردات تامین می شد؛ ولی در حال حاضر واردات شیرخشک ممنوع شده و مازاد شیرخام کشور که به محصولات لبنی تبدیل نشده، تبدیل به شیرخشک صنعتی می شود و در اختیار واحدهای تولیدکننده بیسکوییت و شیرینی و شکلات و... قرار می گیرد. در حقیقت به وضعیتی دچار شده ایم که شیر تازه تولیدی تبدیل به شیرخشک می شود. در حالی که آزادسازی واردات شیرخشک می توانست به کاهش قیمت ها کمک کند.

این فعال صنعت لبنی تاکیدکرد: شیر کامل ترین غذا محسوب می شود و دولت مکلف به تامین غذای سالم و کافی برای مردم است. اگر مردم قدرت خرید کافی برای خرید محصولات لبنی ندارند، دولت باید وارد عمل شود. 

وی افزود: دولت وظیفه حمایت از بازار لبنیات و انجام اقداماتی در راستای افزایش سرانه مصرف لبنیات را دارد. حذف سهمیه شیر مدارس، آثار زیان باری در پی خواهد داشت و انتظار می رود وزارت بهداشت حداقل پیگیر سهمیه شیر مدارس باشد. با توجه به اهمیت مصرف لبنیات در سلامت مردم، امیدواریم این مهم مد نظر قرار بگیرد. کسری بودجه دولت به هیچ عنوان بهانه عدم تامین منابع مالی طرح های افزایش سرانه مصرف لبنی نیست. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر