بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
کاهش سود خالص "خصدرا" در سال 97‏

افزایش درآمد و امید به بهبود عملکرد این شرکت

شرکت صنعتی دریایی ایران در سال 97 موفق به کسب سود خالص 456 میلیارد و 299 میلیون ریالی و معادل 304 ریال به ازای هر سهم شده است.
کد خبر : ۱۹۳۷۰۰


به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده سالیانه منتهی به 29 اسفند 1397، شرکت صنعتی دریایی ایران در این سال موفق به کسب سود خالص 456 میلیارد و 299 میلیون ریالی و معادل 304 ریال به ازای هر سهم شده است.

افزایش درآمد و امید به بهبود عملکرد این شرکت

همان گونه که در جدول فوق نیز قابل مشاهده است، سود خالص شرکت در مقایسه با سال گذشته بیش از 90 درصد کاهش را نشان می دهد. علت اصلی کاهش سودآوری شرکت افت سودهای غیرعملیاتی شناسایی شده شرکت در سال جاری است.

 لازم به ذکر است که شرکت صدرا در سال 96 مبلغ 5.704 میلیارد ریال سودغیرعملیاتی ناشی از فروش دارایی های ثابت را شناسایی نموده بود و بخش مهم سود کسب شده شرکت در این سال مربوط به این بخش بوده است.

در بخش عملیات شرکت، درآمدهای کسب شده شرکت صدرا نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی را داشته و با بیش از 65 درصد رشد به بیش از 16 هزار و 599 میلیارد ریال رسیده است که تقریبا تمامی آن ها از محل اجرای پیمان های نفت و گاز بوده است.

اجرای فازهای 17 و 18 پارس جنوبی با 74 درصد پیشرفت، اجرای فاز 13 پارس جنوبی با 78 درصد پیشرفت و اجرای فازهای 22،23 و 24 پارس جنوبی با 78 درصد پیشرفت بخش عمده ی درآمدهای شرکت را به خود اختصاص داده اند.

همچنین در بخش درآمدهای عملیاتی شاهد شناسایی درآمد 1.274 میلیارد ریالی بابت درآمد اجرای پروژه فاز 1 پارس جنوبی هستیم. لازم به ذکر است که این درآمد مربوط به اجرای پروژه در سال 84 بوده و شرکت با کارفرما در خصوص شناسایی بخشی از درامدهای محل اختلاف به توافق رسیده است. 

با این حال با توجه به اینکه این درآمد مربوط به سنوات گذشته می باشد، شناسایی این مبلغ بر اساس استانداردهای حسابداری می بایست در بخش تعدیلات سنواتی صورت می گرفت و سهامداران شرکت می بایست متوجه این موضوع باشند که این بخش از درامد امکان تکرار در سال های اتی را ندارد.

در بخش سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی شاهد شناسایی زیان 2.953 میلیارد ریالی ناشی از تسعیر ارز می باشیم که به دلیل فزونی بدهی های ارزی شرکت به دارایی های ارزی آن است.

با توجه به سود خالص کسب شده در سال جاری، مانده زیان انباشته شرکت همچنان بیش از 10 هزار میلیارد ریال و معادل 6.5 برابر سرمایه ثبت شده آن است و هیئت مدیره شرکت تاکنون برنامه خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت و احتمالا استفاده از فرآیندهای تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه از این محل را اعلام ننموده است.

از دیگر نکات گزارش این شرکت می توان به در جریان بودن پرونده حقوقی با ادعای 1.130 میلیارد ریال علیه شرکت اشاره نمود که با توجه به اینکه تاکنون منجر به صدور رای نگردیده است، ذخیره ای از این بابت منظور نشده است. همچنین پرونده حقوقی دیگری از طرف شرکت ملی نفت بابت پرداخت 100 میلیون دلار به شرکت در سنوات گذشته و منتفی شدن اجرای طرح در ماه های آغازین آن در جریان رسیدگی وجود دارد که این دعوی حقوقی نیز تاکنون منجر به صدور رای نگردیده است. با این حال احتمال لزوم لحاظ نمودن هزینه ذخایر مربوط به این پرونده ها در سنوات آتی وجود خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش بیش از ۱.۰۰۰ درصدی زیان دهی صدرا در ۳ماهه نخست امسال؛

زیان سنگین سهم سوپر حبابی بازار سرمایه

در سه ماه اتفاق افتاد؛

۹۴ ریال زیان "خصدرا" برای هر سهم

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس مطرح کرد:

منطقه ویژه پارس؛ پایتخت انرژی کشور

ارسال نظر