بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
چشم انداز شرکت پالایش نفت اصفهان در سال1400؛

سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان(سهامی عام) با حضور 88 درصدی سهامداران، رئيس مجمع، مديرعامل شرکت پالايش اصفهان، نماينده سازمان بورس و حسابرس مستقل و بازرس قانونی برگزار شد.
کد خبر : ۱۹۳۹۱۶
 سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

به گزارش بورس نیوز، در اين مجمع، مديرعامل شرکت پالايش نفت اصفهان با اعلام گزارشی از وضعيت اين شرکت، برنامه ها و پروژه های در دست اجرا برای سهامداران اظهار داشت: شرکت در صنعت فراورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای فعالیت می کند و در حال حاضر 10 شرکت پالایشی کشور در این حوزه فعالیت می کنند که بر اساس گزارش های عملکرد شرکت های پالایشی در سال 97 شرکت پالایش نفت اصفهان از نظر دریافت خوراک نفت خام و میعانات گازی در جایگاه دوم قرار دارد.

مرتضی ابراهیمی افزود: این شرکت همچنین از منظر تولید محصولات نفت و گاز مقام نخست، گاز مایع مقام دوم، نفت سفید مقام سوم، نفت کوره مقام سوم و بنزین در مقام پنجم قرار دارد.

وی با اشاره به سهم 16 درصدی پالایشگاه اصفهان در زمینه تولید گاز مایع در سال 97 اظهار داشت: همچنین سهم پالایشگاه اصفهان در تولید فرآیندها در سال 97 به ترتیب در زمینه نفت سفید،17 درصد، بنزین 12 درصد، نفت گاز20 درصد و نفت کوره 15 درصد بوده است.

وی، با بيان اينکه پالايشگاه در بهمن ماه 1396 موفق به اخذ گواهینامه استاندارد سیستم مدیریت انرژی ISO-50001 شده و در اسفند 97 گواهینامه آن تمدیدشد، اظهار داشت: در راستای پیاده‌سازی استاندارد، خط مشی انرژی تدوین شده و اهداف کلان و خرد و پژوهش های برنامه‌های دستیابی به اهداف انرژی اولویت بندی شده شرکت پالایش نفت تعیین شده است تا طی 5 سال شاخص انرژی از مقدار سه هزار و 3043 مگا ژول بر تن نفت خام به دو هزار و 2366مگا ژول بر تن نفت خام کاهش یابد.

ابراهیمی با اعلام اینکه درمجموع در سال 97 دو درصد از هزینه تولید کاسته شد که باتوجه به گردش مالی پالایشگاه رقم بزرگی است، افزود: در سال 97 پروژه های زیادی در پالایشگاه اجرا شد و حدود 5 پروژه راه اندازی شد. 

وی با یادآوری اینکه زمانی که قرار شد پالایشگاه اصفهان راه اندازی شود 3 پیش فرض درنظر گرفته شده بود، توضیح داد: اولین مورد تامین آب از محل زاینده رود بود، به طوری که پالایشگاه 1100 مترمکعب آب در ساعت می توانست از زاینده رود برداشت کند و باتوجه به ظرفیت 200 هزار بشکه ای پالایشگاه، حتی نصف این میزان استفاده می شد. 

وی اضافه کرد: پیش فرض دوم ظرفیت پالایشگاه بود که 200 هزار بشکه بود و الان به 360 هزار بشکه رسانده ایم، همچنین قسمت سوم کیفیت فرآورده ها بود، به طوری که زمانی که پالایشگاه راه اندازی شد بحث بنزین و اکتان آن اهمیت داشت. 

وی وضعیت پرژوه های پالایشگاه اصفهان طی یکسال را قابل قبول ارزیابی و اظهارکرد: آنچه برای شرکت پالایش نفت اصفهان اهمیت دارد نداشتن حادثه در شرکت بوده که خوشبختانه در سال 97 هیچ گونه حادثه ناتوان کننده ای نداشتیم و این یکی از مزیت های بزرگ شرکت در سال گذشته است.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان با بیان اینکه تعمیرات اساسی پالایشگاه اصفهان طبق هرسال انجام شده، منتها مزیت هایی نسبت به قبل داشته است، تصریح کرد: یکی از کارهای بزرگی در شرکت پالایش نفت اصفهان برای اولین بار در کشور صورت گرفته، دست بردن در واحدهای آیزوماکس بوده که تاثیر بسزایی در سوددهی پالایشگاه داشته است. ازطرفی چون قرار بود واحد تقطیر پالایشگاه راه اندازی شود تمام آیزوماکس مازاد را ذخیره کردیم و بدون کم کردن ظرفیت در مدار قرار گرفت که چندین میلیارد تومان به سود پالایشگاه شد. 

وی ادامه داد: در بخش بنزین سازی پالایشگاه هم کارهای زیادی انجام شد و درحال حاضر 25 هزار و 800 بشکه ظرفیت آیزوماکس است. 

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در ادامه با بیان اینکه با بروز خشکسالی و خشک شدن رودخانه زاینده رود پروژه هایی برای تامین آب پالایشگاه اصفهان تعریف شده، گفت: ازجمله این پروژه ها می توان به تصفیه پساب شاهین شهر اشاره کرد. 

وی در رابطه با این پروژه توضیح داد: درراستاي مصرف بهينه آب، خط انتقال، ايستگاه پمپاژ و  تصفيه خانه پساب شهري در شركت پالايش نفت اصفهان احداث شد. این پروژه که براي نخستين  بار در کشور به منظور تصفيه و استفاده صنعتي از فاضلاب شهري در شركت پالايش نفت اصفهان اجرا شد، با رويكرد كاهش مصرف منابع (آب شرب) با ظرفيت 750 متر مكعب درساعت راه اندازی شد. 

وی ادامه داد: با توجه به بحران آب در استان اصفهان، شركت پالايش نفت اصفهان استفاده از پساب شهري را جهت توليد آب صنعتي مورد نياز طرح ريزي و اجرا کرده است. بر اساس برنامه‌ريزی‌ها، انتقال و تصفيه پساب با همكاري دو شركت توانمند داخلي در سه مرحله ساخت ايستگاه پمپاژ پساب در محل تصفيه خانه، احداث خط انتقال پساب به پالايشگاه و ساخت تصفيه‌خانه در محل اين شركت انجام گرفته، به طوری كه ظرفيت تصفيه 750 متر مكعب برساعت پساب شهری را دارا مي باشد. 

ابراهیمی خاطرنشان کرد: اين پروژه ظرف مدت 24 ماه و صرف هزينه اي بالغ بر يكصد ميليارد تومان در شركت پالايش نفت اصفهان اجرا شد.

ابراهیمی گفت: در چشم انداز تعريف شده در سال 94 توليد سوخت مطابق با استاندارد يورو 4 شد و اکنون هم توليد بنزين مطابق با استاندارد يورو 5 است .

وی گفت: طرح بهبود فرآيند با هدف توليد سوخت مطابق با استانداردهای روز دنيا؛ احداث واحدهای تقطير و گاز مايع 3 به منظور رفع تنگناهای عملياتی و توليد محصولات ميانی و نهايی با کيفيت مرغوب تر از ديگر عملکرد در اين راستا است.

مرتضی ابراهیمی بیان داشت: نفت کوره یکی از معضلات پالایشگاه است که اگر پالایش نشود در آينده به سمت تعطيلي پالایشگاه خواهیم رفت و بنابراین پروژه های ارتقا کیفیت فراورده ها از برنامه های آینده ما محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 2020 دیگر نباید نفت کوره ای داشته باشیم تاکید کرد: امیدواریم با همت و تلاشی که انجام می شود و با پیش بینی که کرده ایم در سال 1400 شرکت پالایش نفت اصفهان سرآمد شرکت های نفتی شود.

دستور جلسه:

۱- استماع گزارش هیأت مدیره، حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت در خصوص عملکرد سال مالي منتهي به 29/۱۲/۱۳۹۷.
۲- بررسی و تصویب ترازنامه و صورت عملکرد سال مالی منتهي به 29/۱۲/۱۳۹۷.
۳- اتخاذ تصمیم نسبت به تقسیم سود.
۴- انتخاب بازرس قانونی و حسابرس شرکت برای سال مالی ۱۳۹۸.
۵- تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهي‌هاي رسمي شرکت.
۶- سایر مواردی که تصمیم‌گيري در مورد آن در صلاحيت مجمع عمومي عادي باشد.


مصوبات مجمع:

پس از قرائت دستور جلسه، مجمع وارد دستور جلسه گردید. ابتدا گزارش فعالیت هیأت مديره در رابطه با عملکرد و سپس گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانوني درخصوص صورت‌هاي مالي سال مالي منتهي به 29/۱۲/۱۳۹۷ قرائت و مجمع پس از بحث و بررسي و انجام مذاکرات لازم و با توجه به تکاليف و رهنمودهاي مندرج در صورت خلاصه مذاكرات مجمع، تصميمات ذيل را به اتفاق آراء اتخاذ کرد:

الف) صورت‌های مالی شرکت شامل ترازنامه، صورتحساب سود وزیان و صورت جريان وجوه نقد سال مالي منتهي به 29/۱۲/۱۳۹۷، با توجه به تکاليف تعيين شده صاحبان سهام مندرج در صورت خلاصه مذاکرات مجمع، مورد تصويب قرار گرفت.

ب) در اجرای مواد 239، 90 و ۲۴۰ اصلاحیه قانون تجارت، مجمع مقرر نمود مبلغ ۸۰۰ ریال به عنوان سود خالص هر سهم بابت عملکرد سال مالي۱۳۹۷ تقسيم و در مهلت مقرر قانوني به سهامداران پرداخت و باقيمانده به مبلغ 649/095/25 ميليون ريال پس از کسر پاداش عملکرد هيأت مديره، بعنوان سود تخصيص نيافته در حساب‌ها لحاظ گردد.

ج) موسسه حسابرسی بهمند به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی اصلی و موسسه حسابرسي ارقام نگر آريا بعنوان بازرس علي‌البدل شرکت براي سال مالي منتهي به 29/۱۲/۱۳۹۸ انتخاب گرديد. مجمع اختيار تعيين حق الزحمه بازرس قانوني را در چارچوب قرارداد فيمابين به هيات مديره شرکت تفويض نمود.

د) روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد بعنوان روزنامه‌هاي کثيرالانتشار جهت درج آگهي‌هاي شرکت براي سال مالي منتهي به 29/۱۲/۱۳۹۸ انتخاب شدند.
سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی



 





لازم به ذکر است راه اندازی سامانه پیشرفته هیدروکام، روي تجهيزات حياتي شرکت پالايش نفت اصفهان با كاهش گازهاي آلاينده‌اي نظير co2 به منظور جلوگیری از اتلاف انرژي، کاهش بار کمپرسورها و کاهش استهلاك كمپرسورها و انعقاد قرارداد بين شركت پالايش نفت اصفهان و شركت كارافن وابسته به هواپيما سازي ايران (هسا) که به همت متخصصين داخلي سيستم بارگذاري كمپرسورها (هيدروكام) به بهره‌برداري رسيد، برگ زرین دیگری در دفتر عملکرد این شرکت است به طوري كه در كنار داشتن توانايي براي كنترل مستمر ظرفيت از صفر تا ۱۰۰ درصد، در مصرف بخار و نيز گاز توليدي صرفه‌جويي گرديد. شرکت پالایش نفت اصفهان با توکل به قدرت پروردگار و درايت مسئولين و همت كارشناسان داخلي، تاکنون توانسته بدون نياز به هيچ متخصص خارجي توانايي انجام غير ممكن‌ها را ممکن سازد و این نگاه نو مدیریت شرکت، پشتکار و همت مدیران در واحدهای مختلف را در شرایط بحرانی تحریم‌ها در آینه عمل نمایان می‌سازد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
کلیه اخبارتون تاریخ گذشته است !!!