بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۲
کد خبر : ۱۹۳۹۷

بازدهي 15 صندوق سرمايه‌گذاري فعال در بازار سرمايه نشان مي‌دهد كه بازدهي13 صندوق بيشتر از بازدهي بازار بوده است و اين صندوق‌ها به طور متوسط 20 درصد بازدهي داشته‌اند.

رضا كياني ـ رئيس اداره امور نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از بازدهي20 درصدي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خبرداد و گفت: از بين 15 صندوق بزرگ و كوچك فعال در بازار سرمايه تنها دو صندوق عملكرد نامناسبي نسبت به بازار داشته و بازدهي آنها از عملكرد بازار كمتر بوده است ولي بازدهي ساير صندوق‌ها به مراتب بيشتر از بازدهي بازار بوده و در مواردي اين صندوق‌ها 100 درصد بازدهي كسب كرده‌اند لذا متوسط بازدهي اين صندوق‌ها 20 درصد بوده است كه با توجه به بازدهي بازار در سال گذشته نشان دهنده عملكرد مناسب صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري است.

 

ارزش50 ميليارد توماني صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري

وي با بيان اينكه در حال حاضر 14 صندوق كوچك و يك صندوق بزرگ به نام صندوق سرمايه‌گذاري يكم ايرانيان در بازار فعاليت مي‌كنند ارزش اين صندوق‌ها را مورد توجه قرار داد و عنوان كرد: ارزش صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در سهام بيش از 22 ميليارد تومان و ارزش تنها صندوق سرمايه گذاري در اوراق بهادار با درآمد ثابت كه به نام صندوق كارآفرين فعاليت مي‌كنند بيش از 30 ميليارد تومان است بنابراين در مجموع ارزش صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بيش از 50 ميليارد تومان است.

 

جذب بيشترين سرمايه‌گذار حقيقي در صندوق يكم ايرانيان

وي اعلام كرد: در اين صندوق‌ها هزار و 175 سرمايه‌گذار حقيقي و 84 سرمايه گذار حقوقي فعاليت مي‌كنند كه بيشترين تعداد سرمايه‌گذاران حقيقي در صندوق سرمايه‌گذاري يكم ايرانيان جذب شده و اين صندوق از آغاز فعاليت خود در تاريخ 14 بهمن تا تاريخ 28 اسفند توانسته است 300 سرمايه گذار حقيقي جذب كند.

وي ادامه داد: پس از صندوق يكم ايرانيان، صندوق كارآفرين با جذب 275 سرمايه گذار و صندوق پيشتاز با 114 سرمايه گذار بيشترين جذب سرمايه گذار را به خود اختصاص داده است.

 

بيشترين بازدهي مربوط به چه شركت‌هايي است؟

رئيس اداره امور نهادهاي مالي سازمان بورس در ادامه بازدهي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري را مورد توجه قرار داد و تصريح كرد: بيشترين بازدهي صندوق سرمايه‌گذاري متعلق به صندوق سرمايه‌گذاري بانك ملي است كه توانسته است درمدت 312 روز 86.43 درصد بازدهي كسب كند پس از آن صندوق سرمايه‌گذاري سهم آشنا از تاريخ 3 ارديبهشت به مدت 340 روز بازدهي 39.61 درصدي كسب كرده است.

كياني گفت: رتبه بعدي در بازدهي صندوق‌ها به صندوق سرمايه‌گذاري خبرگان اختصاص دارد كه در 326 روز فعاليت 29.96 درصد بازدهي كسب كرده است همچنين صندوق سرمايه‌گذاري پيشتاز در 309 روز 29.65 درصد بازدهي داشته است.

 

36 درصد بازدهي منفي

وي در مورد كمترين ميزان بازدهي صندوق‌ها اظهار كرد: كمترين بازدهي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مربوط به صندوق گلچين است كه از تاريخ 18 خرداد 87 و در مدت 284 روز كاري با 36.54 درصد بازدهي منفي رو به رو شده است.

وي در ادامه به بازدهي صندوق يكم ايرانيان اشاره كرد و گفت: صندوق سرمايه‌گذاري يكم ايرانيان كه از 14 بهمن فعاليت خود را آغاز كرده است تا تاريخ 28 اسفند و در 44 روز فعاليت 3.6 درصد بازدهي كسب كرده است.

وي يادآور شد: اين صندوق براي سرمايه‌گذاراني كه در دوره اول پذيره نويسي شركت كردند19 درصد سود در نظر گرفته است و تقاضاي تغيير اساسنامه و ارايه سود 19 درصدي به كليه سهامداران را به سازمان ارايه كرده است كه هفته آينده نتيجه اين درخواست مشخص خواهد شد.

وي با بيان اينكه صندوق سرمايه‌گذاري كار آفرين با توجه به اينكه در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمايه‌گذاري مي‌كند بازدهي 16.5 درصدي را تضمين كرده است اضافه كرد: مابقي صندوق‌ها تضمين حداقل سود نداشته و در صورتيكه بازدهي آن كم شود مورد مواخذه قرار نمي‌گيرند و تنها موردي كه سازمان بورس مورد توجه قرار داده مفاد اساسنامه و اميدنامه صندوق با قوانيني است.

وي با بيان اينكه تضمين سود در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اجباري نيست عنوان كرد: در صورت تمايل مدير صندوق‌ها مي‌توانند سود مورد نظر را تضمين كنند و ضامن حداقل سود را تضمين مي‌كند و صندوق يكم ايرانيان و كارآفرين با توجه به اينكه در اوراق بهادار با درآمد ثابتي فعاليت مي‌كند اين تضمين را خواهد داشت.

 

ورود3 صندوق جديد در ماه آينده

كياني در ادامه از افزايش تقاضا براي تاسيس صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خبرداد و گفت: در حال حاضر تقاضاها به مراتب افزايش يافته و بخشي از اين تقاضا به صورت غير رسمي تلفني صورت گرفته است ولي اقدامات نهايي براي تاسيس سه صندوق (دو صندوق بزرگ و يك صندوق كوچك) صورت گرفته و در آينده نزديك صندوق‌هاي جديد به بازار معرفي مي‌شوند. همچنين در برخي صندوق‌ها با ايرانيان مقيم خارج مذاكراتي انجام شده است.

وي تصريح كرد: تا پايان فصل بهار تعداد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري افزايش مي‌يابد.

كياني در ادامه افزايش كيفيت و كميت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري را از اولويت‌هاي سازمان بورس دانست و اعلام كرد: سازمان بورس علاقمند است كه سرمايه‌گذاران غير حرفه‌اي از طريق اين صندوق‌ها وارد شوند بنابراين پيش‌بيني مي‌شود در سال جديد تعداد صندوق‌ها افزايش يابد.

رئيس اداره امور نهادهاي مالي از انجام مراحل نهايي شركت‌هاي سبد گردان خبر داد و اظهار كرد: بعد از تاسيس اين شركت‌ها سبدگردان اين شركت‌ها قادر خواهند بود صندوق‌هاي سرمايه‌گذاي راه اندازي كند بنابراين با آغاز فعاليت شركت‌هاي سبدگردان تعداد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري افزايش مي‌يابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر