بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دلیل کاهش میزان خرید گندم توسط بخش دولتی، پایین بودن قیمت آن در مقایسه با سایر محصولات است. در حال حاضر هر کیلوگرم جو در بازار ۲ هزار ۳۵۰ تومان خریداری می‌‎شود.
کد خبر : ۱۹۴۰۶۴
به گزارش بورس نیوز، جلال محمودزاده درباره خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: از بیشتر استان‌های کشور در رابطه با خرید گندم توسط دولت خبر‌های خوبی به ما نمی‌رسد. بر اساس آمار‌هایی که به نمایندگان رسیده برخی از سیلو‌ها تاکنون ۵۰ درصد میزان گندم خریداری شده سال گذشته را خرید کرده‌اند.

وی افزود: دلیل کاهش میزان خرید گندم توسط بخش دولتی، پایین بودن قیمت آن در مقایسه با سایر محصولات است. در حال حاضر هر کیلوگرم جو در بازار ۲ هزار ۳۵۰ تومان خریداری می‌‎شود. تعداد زیادی از تولیدکنندگان نیز گندم تولیدی خود را برای خوراک دام استفاده می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: خریداران بخش خصوصی گندم را به قیمت دوهزار و ۱۰۰ تومان خریداری می‌کنند و تحویل سیلو نداده و آن را به کارخانه تولید ماکارونی می‌فروشند.


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: این احتمال وجود دارد تا بخشی از گندم تولیدی کشور قاچاق شود. سال گذشته به دولت و وزارت جهاد کشاورزی و شورای اقتصاد در زمینه قیمت خرید تضمینی گندم هشدار‌های بسیار زیادی دادیم، زیرا قیمت یک هزار و ۷۰۰ تومانی تعیین شده تهدیدی برای خودکفایی در زمینه گندم محسوب می‌شود. در حال حاضر شاهد هستیم که در بسیاری از سیلو‌ها خرید گندم به نصف رسیده است.


وی بیان کرد: دولت کاهش میزان تحویل گندم به سیلو‌ها را به واسطه تغییر فصل برداشت می‌داند، اما اینگونه نیست. پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم باعث شده تا بسیاری از کشاورزانی که در سال‌های گذشته گندم کشت می‌کرده‌اند تغییر کشت دهند و این مساله تهدید جدی برای خودکفایی است.

محمودزاده گفت: اگر شرایط این طور ادامه پیدا کند در سال آینده با کاهش تولید گندم مواجه خواهیم شد. در صورت کاهش تولید گندم دولت مجبور می‌شود کمبود موجود در بازار را با قیمت ۴ هزار تومان از کشور‌های دیگر وارد کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس:

با میزان تورم موجود قیمت گندم ۳۰ درصد افزایش یافت

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس:

کمبود خرید گندم توسط دولت مجبور واردات این محصول هستیم

ارسال نظر