بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
اوپک و متحدانش از زمان آغاز کاهش تولید نفت از حدود دو سال و نیم پیش، اعلام کرده‌اند هدفشان کاهش ذخیره‌سازی نفت جهان به سطح میانگین پنج ساله این ذخیره‌سازی‌هاست.
کد خبر : ۱۹۴۰۷۵

به گزارش بورس نیوز، اوپک و متحدانش از زمان آغاز کاهش تولید نفت از حدود دو سال و نیم پیش، اعلام کرده‌اند هدفشان کاهش ذخیره‌سازی نفت جهان به سطح میانگین پنج ساله این ذخیره‌سازی‌هاست.

از دید اوپک، حذف ذخیره‌سازی مازاد سبب دستیابی به ثبات در بازارهای جهانی نفت خام می‌شود.

با این همه، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، به‌تازگی برای ارزیابی موفقیت کاهش تولید نفت، از دوران سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی به عنوان معیار استفاده کرد. استناد به این معیار به جای استفاده از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی، رویگردانی از رویکردی به شمار می‌آید که آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک پیش از این برای ارزیابی شرایط بازار استفاده می‌کردند.

الفالح گفت: دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ احتمالا طرف دیگری از طیف است و برای تصمیم‌گیری درباره اقدام بعدی پس از پایان توافق (در سال ۲۰۲۰ میلادی)، ما معیارهای گوناگوی را در نظر می‌گیریم.

دو منبع اوپکی اعلام کردند دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی مهم‌ترین شاخص برای ارزیابی ذخیره‌سازی‌ها خواهد بود.

این منابع اعلام کردند دلیل این تغییر رویکرد این است که سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی قبل‌تر از سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی است که ذخیره‌سازی نفت در آن زمان به سطحی بی‌سابقه رسیده بود.

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، ذخیره‌سازی نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، در ماه مه امسال ۲۲۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی و ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بالاتر از میانگین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی بود.

یک منبع اوپکی اعلام کرد این تغییر شاخص، این پیام را به همه می‌دهد که اوپک قصد دارد تا مدتی به کاهش تولید نفت ادامه دهد.

برخی کارشناسان باور دارند استفاده از آمار ذخیره‌سازی نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، معیار مناسبی برای ارزیابی عرضه مازاد نفت در جهان نیست، زیرا ذخیره‌سازی نفت در چین و هند را بازتاب نمی‌دهد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر