بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
با توجه به ارائه گزارش عملکرد ماهیانه اکثر شرکت ها و همچنین سپری شدن فصل مجامع و گزارش صورت های مالی فصلی شرکت ها، بازار شرایط ثابت و کم نوسانی را به خود گرفته است.
کد خبر : ۱۹۴۱۳۵
پیش گشایش/ جزر امواج میزان ارزش بازار
به گزارش بورس‌نیوز، آنچه در معاملات دیروز گذشت بدین شرح بوده که بورس روز گذشته را بدون تغییر محسوس شاخص پشت سرگذاشت و با 49 واحد افزایش به 252 هزار و 324 واحد رسید. با این حال شاخص کل هم وزن 229 واحد و معادل 0.38 درصد افزایش در روز گذشته را تجربه کرد و به 60 هزار و 675 واحد رسید. 

شاخص فرابورس نیز 15 واحد کاهش به 3.290 واحد افت پیدا کرد. ارزش معاملات روز گذشته نیز به 14 هزار و 800 میلیارد ریال رسید. نمادهای اخابر، کگل و پارس بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل و نمادهای «پارسان»، «فولاد» و «کچاد»  نیز بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را داشتند.

اخبار سیاسی 
برگزاری کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیرخارجه برگزار گردید و سید «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس ازاین  نشست، بحث‌های صورت‌گرفته در این جلسه را «خوب» توصیف کرد.

وی که در وین اتریش در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: "جلسه فوق‌العاده کمیسیون مشترک برگزار شد، برای رسیدگی به شکایاتی که هر دو طرف - هم ایران و هم سه کشور اروپایی - نسبت به نحوه اجرای برجام از همدیگر داشتند. بحث‌های خوبی صورت‌ گرفت و هر طرف منطقی که داشت، ارائه داد." 

با این حال انتظار می رود که بحث های اصلی مربوط به برجام و اینستکس در جلسه هفته های آتی کمیسیون برجام که با حضور وزرای خارجه صورت می گیرد، روی دهد.

عدم مشارکت متحدان سنتی آمریکا یعنی انگلستان و ژاپن در طرح ایجاد ائتلاف در خلیج فارس، منجر به انزوای آمریکا در مسئله ایران شده است و در موضوعی مرتبط با تحریم ها، گمرک چین اعلام کرد که همچنان به واردات نفت از ایران ادامه می دهد و در ماه گذشته به طور متوسط روزانه بیش از 200 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

همچنین کشور انگلستان با اعلام اعزام یک ناوشکن به خلیج فارس تصریح کرد که این ناوشکن با هدف حمایت از  رفت و آمد کشتی های تجاری با پرچم انگلستان صورت گرفته است. 

حضور نظامی کشورهای غربی در منطقه خلیج فارس همواره از عوامل اصلی بی ثباتی در منطقه بوده و به نظر می رسد در این مرحله نیز شاهد افزایش مجدد تنش ها با حضور نظامی این کشورها در منطقه خلیج فارس باشیم.

اقتصاد کلان 
برخی شنیده ها در خصوص جزئیات لایحه مالیات بر عایدی سرمایه حکایت از نرخ سنگین مالیاتی برای فعالیت های سفته بازانه و اخلال زا در نظام اقتصادی است. 

گفته می شود که در لایحه پیشنهادی دولت تنها سود کسب شده افراد معادل سود بانکی با ضریب مالیاتی 25 درصد مشمول مالیات می گردد و سود مازاد بر آن تماما مشمول مالیات خواهد گردید و به این ترتیب دولت در صورت شناسایی صحیح سفته بازان و در دست داشتن امکانات اجرایی مربوطه، توجیه اقتصادی فعالیت های اخلال زا را به طور بسیار محسوسی کاهش خواهد داد.

همچنین در روز گذشته شاهد انتشار نامه فوری ریاست جمهوری به  4 وزارت خانه در خصوص تعیین تکلیف اشخاصی که به منظور واردات کالا و خدمات اقدام به ثبت سفارش با ارز 4200 تومانی نموده اند و تا کنون نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدامی نکرده اند، بودیم. 

بر این اساس، احتمال اعلام جرم علیه این اشخاص در هفته های آتی وجود دارد. به نظر می رسد که پس از یک سال از آشفتگی های تخصیص ارز، دولت محترم از خواب طولانی مدت خود بیدار شده و به دنبال تخصیص ارزهایی است که همگان بر عدم پرداخت صحیح و کارای آن اذعان داشتند. 

با این حال مشخص نیست که این قبیل نامه نگاری ها صرفا به منظور جلب اعتماد افکار عمومی و بدون پیگیری جدی صورت گرفته است و یا واقعا در دولت عزمی در برخورد جدی با مجرمان اقتصادی ایجاد شده است.

ارز و سکه
در بازار ارز و طلا شاهد ثبات نسبی قیمت ها و کاهش نوسان قیمتی در معاملات روز گذشته بودیم. بر این اساس نرخ هر دلار آمریکا با 50 تومان کاهش نسبت به شنبه به 12.150 تومان رسید و بهای هر سکه طلای طرح جدید نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته در قیمت 4 میلیون و 230 هزار تومان داد و ستد گردید.


بورس کالا
روز گذشته شاهد معاملات گروه های فلزات اساسی و پتروشیمی در بورس کالا بودیم و ارزش معاملات نقدی بورس کالا در روز گذشته به بیش از 630 میلیارد ریال رسید. از جمله معاملات مهم روز گذشته می توان به عرضه 3 هزار تنی کاتد ملی مس اشاره نمود که با تقاضای ضعیفی مواجه شد و در نهایت صرفا 680 تن از این محصول با قیمت 689.7 میلیون ریال به ازای هر تن به فروش رسید.

در گروه فولاد شنیده می شود که شرکت های بزرگ عرضه کننده شمش با توجه به نامه اخیر وزرات صمت و محدود کردن خریداران شمش فولاد در حال مذاکره با مسئولین این وزارت خانه می باشند و ظاهرا قرار نیست در روزهای پیش رو و تا زمان تعیین تکلیف موضوع خریداران شمش فولاد  شاهد عرضه این محصول در بورس کالا باشیم.

اخبار صنایع
 بر اساس اعلام بانک مرکزی، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در تیرماه سال 1398، به 4.8 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 64.6 درصد کاهش را نشان می‌دهد. 

این تعداد معامله مسکن در تهران نشان از رکود سنگین معاملات در حوزه مسکن با توجه به قیمت های حبابی آن دارد. بلاتکلیفی خریداران و تولید کنندگان و همچنین عرضه کنندگان مسکن با توجه به رفت و برگشت های دولت در زمینه تولید مسکن و برنامه های پیشگیری از ورود سرمایه سفته بازی به این بازار، شرایط بغرنجی را در این حوزه برای تمامی اقشار جامعه ایجاد کرده است. 

با این حال رشد نرخ متوسط مسکن در تهران را می توان به افزایش سهم خانه های گران قیمت از کل معاملات ارزیابی کرد.

در گروه خودرو، مدیرکل دفتر بازاریابی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی گفت: مهم‌ترین شرط برای واگذاری دو خودروساز ایران‌خودرو و سایپا، فک رهن سهام آنهاست که فعلا در وثیقه بانک‌ها قرار دارد. لازم به ذکر است سهام دولت در سایپا 17 درصد و در ایران‌خودرو 14 درصد به صورت سهام مدیریتی و غیرکنترلی باقی مانده است.

کدال نگر
در سامانه کدال همچنان شاهد انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت ها بودیم. 

از جمله گزارش های مهم روز گذشته می توان به گزارش مثبت عملکرد شرکت ذوب آهن و رشد بیش از 5 درصدی نرخ فروش محصولات شرکت ذکر کرد. افزایش نرخ فروش محصولات شرکت پتروشیمی خارگ ( به جز متانول) با توجه به رشد نرخ های سامانه نیما و اعمال نرخ تسعیر ارز 11.200 تومانی در محاسبات درآمدهای ارزی شرکت های صادر کننده را می توان از دیگر نکات اصلی گزارش شرکت ها در تیرماه عنوان نمود.

در گزارش عملکرد تیر ماه بانک تجارت شاهد کسری بیش از 7.000 میلیارد ریالی درآمد سود تسهیلات اعطایی در مقابل سود سپرده های سرمایه گذاری می باشیم و صدور مجوز برگزاری مجمع عمومی بانک پارسیان و لحاظ نمودن 4.000 میلیارد ریال کسری ذخایر مطالبات مشکوک الوصول از نکات اصلی گزارش های مربوط به گروه بانکداری در روز گذشته در سامانه کدال است.

کسب درآمد عملیاتی 16.600 میلیارد ریالی  ایران خودرو در تیر ماه که نسبت به ماه های گذشته افزایش محسوسی را نشان می دهد از گزارش های مهم گروه خودرویی بوده است.

 بازار امروز
با توجه به ارائه گزارش عملکرد ماهیانه اکثر شرکت ها و همچنین سپری شدن فصل مجامع و گزارش صورت های مالی فصلی شرکت ها، به نظر می رسد که بازار شرایط ثابت و کم نوسانی را به خود گرفته است و با توجه به ثبات نرخ ارز و کاهش تنش های سیاسی، به نظر می رسد که روزهای آرام و کم نوسانی در انتظار بازار خواهد بود و بر همین اساس شرایط امروز بازار  را نیز کم نوسان و با کاهش ارزش معاملات ارزیابی می نماییم.
همچنین در روز جاری شاهد عرضه های گروه های مختلف دربورس کالا می باشیم. از جمله عرضه های مهم روز جاری می توان به عرضه ورق گرم، سرد و گالوانیزه فولاد مبارکه اصفهان، سبد میلگرد و تیرآهن ذوب آهن اصفهان، عرضه وکیوم باتوم شرکت های پالایش نفت بندرعباس، تبریز و شیراز و همچنین عرضه پلی پروپیلن از سوی شرکت های پلی پروپیلن جم، پتروشیمی مارون، پتروشیمی شازند و در نهایت عرضه پلی وینیل کلراید شرکت های پتروشیمی اروند، بندرامام و آبادان اشاره نمود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش فروش پتروشیمی خارگ در مرداد ماه لمس شد؛

رشد ۳۲ درصدی نرخ متانول صادراتی "شخارک"

خبری از عرضه پلی‌اتیلن سنگین در جاده شازند نیست؛

توقف عرضه‌های ضعیف این پتروشیمی در معاملات بورس کالا

نگاهی به شرکت عرضه‌اولیه‌ای در بورس‌کالا؛

رشد نامحسوس نرخ انواع محصولات پلی‌پروپیلن جم پس از هفته‌ها افت

ارسال نظر