بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
روز چهارشنبه 9 مرداد ماه 1398 نخستین محموله 10 هزار تنی بنزین صادراتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران روانه رینگ بین الملل بورس انرژی می شود.
کد خبر : ۱۹۴۱۸۶
جزییات نخستین عرضه بنزین صادراتی ایران در بورس انرژی/قیمت پایه هر تن 581 دلار
به گزارش بورس‌نیوز، قیمت پایه هر تن از این محصول 581 دلار تعیین شده و حداقل نوسان مجاز برای رقابت در این عرضه بین 580 هزار و 419 دلار تا حداکثر 581 هزار و 581 دلار است.

مشخصات این محصول مطابق با اطلاعات درج شده در وب‌سایت بورس انرژی ایران بطور مشخص بنزین اکتان 91 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران است که به مقصد بازار های بین المللی عرضه خواهد شد.

حداقل حجم خرید برای کشف قیمت و همچنین حجم خرید به ترتیب یکصد تن خواهد بود و محل تحویل آن از انبار پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مقصد افغانستان است. همچنین تسویه این معامله نیز به صورت اسناد خارج از پایاپای بوده و امکان تسویه نقدی وجود ندارد.

گفتنی است،نرخ تسعیر ارز براساس میانگین نرخ های خرید و فروش نقدی دلار در سامانه نظارت ارز (سنا) متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی دو روز کاری قبل از عرضه جهت واریز پیش پرداخت و میانگین نرخ های خرید و فروش روزانه اسکناس دلار سامانه مذکور یک روز کاری قبل از عرضه جهت محاسبه کارمزدها و ارزش معامله قرار خواهد گرفت.

در این عرضه واریز 10درصد پیش پرداخت جهت انجام معامله در حالی الزامی است که ترم تحویل مطابق با ex-work است.حداقل مقدار خرید برای هر خریدار 1000 تن متریک و میزان کلی خرید می بایست ضریبی از آن باشد.

بر اساس این گزارش ،خریدار جهت پرداخت وجه المعامله عقد قرارداد، دریافت حواله برداشت و تسویه حساب نهایی به این شرکت به صورت کتبی معرفی می شود و بارگیری براساس توافق به عمل آمده در قرار داد فی مابین خواهد بود.

شرکت خریدار نیز موظف به پرداخت هزینه های بارگیری و بالاسری در انبار مبدا تحویل کالا خواهد بود.

همچنین فروش صرفا به شرکتها (اشخاص حقوقی)در چارچوب قرارداد امکان پذیر است و شرکت های ایرانی ملزم به ارائه مدارک شرکت شامل اساسنامه،نامه ثبت اسناد،آخرین تغییرات ثبت شده در روزنامه رسمی،معرفی و ارائه مدارک صاحبان امضاءمجاز مدیرعامل و اعضاء هیات مدیره،کد اقتصادی و شناسه ملی و شرکت های خارجی ملزم به ارائه کد فراگیر از سازمان امور مایاتی کشور می باشند.

پرداخت وجه به دو صورت ارزی در خارج از کشور و ریالی در داخل کشور با اولویت پرداخت ارزی به حسابهای اعلامی از طرف فروشنده صورت خواهد پذیرفت.

در صورت پرداخت ریالی قیمت نهایی فروش بر اساس میانگین نرخ ارز خرید و فروش مندرج در سامانه نظارت بر ارز بانک مرکزی(سنا)در روز واریز وجه به حساب شرکت ملی پخش خواهد بود و خریدار موظف به باز گرداندن ارز ناشی از صادرات محموله های خریداری شده به داخل کشور براساس دستورالعمل های صادره بانک مرکزی است.

گفتنی است خریدار موظف به پیش پرداخت بهای کل معامله بر اساس قیمت کشف شده در بورس و پروفرمای صادره توسط فروشنده می باشد.

بر اساس شرایط اعلام شده در این عرضه ، فروشنده با توجه به قیمت کشف شده در بورس در روز انجام معامله، نسبت به صدور پروفرما اقدام و خریدار موظف به پرداخت بهای کل معامله به صورت نقد طبق مفاد پروفرما صادره توسط فروشنده است.تسویه به صورت اسناد خارج از پایاپای بوده و امکان تسویه نقدی وجود ندارد.

همچنین اظهار گمرکی محموله خریداری شده به عهده فروشنده بوده و پروانه گمرکی به نام شرکت ملی پخش صادر می شود. اما پیگیری و اخذ مجوزات لزم جهت صادرات از گمرک و سایر ارگان های مسئول و همچنین پرداخت هزینه های مربوطه بر عهده خریدار است.

بر اساس این گزارش ، خریدار ملزم به برداشت تمام محموله در طول مدت اعتبار خواهد بود ، در غیر این صورت مشمول جرایم برداشت بر اساس مفاد قرارداد فی مابین خواهد شد.

صادرات فرآورده توسط خریدار تنها از طریق زمینی و از مرزهای رسمی و مجاز امکان پذیر خواهد بود و تمامی مسئولیت تحویل فرآورده در خاک کشور مقصد برعهده خریدار بوده و پس از نهایی شدن معامله در بورس هر گونه درخواست تغییر مقصد پذیرفته نخواهد شد.

در صورتی که معامله انجام شده در بورس طبق مقررات آن نهاد فسخ شده تلقی شود، ضمن اخذ جرائم مربوط به فسخ معامله و همچنین کارمزد سهم فروشنده از شرکت خریدار، هیچ گونه قراردادی با آن شرکت منعقد نشده و شرکت خریدار حق هرگونه اعتراض و ادعا را در این خصوص نخواهد داشت.

در عین حال خریدار بایستی به منظور تسریع در روند عملیات برداشت فرآورده دستورالعمل الزامات HSE که بایستی توسط پیمانکاران حمل و نقل رعایت شود و سایر موارد مرتبط با عملیات و حمل فرآورده را از همکاران معاونت عملیات مدیریت تامین و توزیع دریافت نماید و در نهایت اینکه سایر شرایط مطابق با قرارداد منعقده فی مابین خریدار و فروشنده خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر