بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان فولاد، شمش را به صورت خام به دیگر کشورها صادر می‌کنند. در واقع با این عمل اشتغال برای کشورهای دیگر به وجود می‌آید. در حالی که صنایع داخلی که به شمش نیاز دارند، نمی‌توانند آن را تامین کنند بنابراین تنها با ۵۰ درصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
کد خبر : ۱۹۴۲۲۰

به گزارش بورس نیوز، سیدجواد ساداتی‌نژاد درخصوص مشکلات صنایع پایین‌دست فولاد، اظهار کرد: اگر کشور به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی بوده نباید خام‌فروشی صورت بگیرد زیرا با فرآوری ارزش‌افزوده محصولات صادراتی افزایش پیدا می‌کند؛ به طور مثال باید از صادارت نفت خام جلوگیری شود و پس از افزایش ارزش‌افزوده این ماده در پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، زمینه صادرات را فراهم کرد.

وی افزود: باید به جای صادرات مواد معدنی خام، پس از فرآوری و افزایش ارزش‌افزوده زمینه صادرات آنها فراهم شود. اگرچه سنگ آهن در کارخانه به شمش فولاد تبدیل شده و دارای ارزش‌افزوده می‌شود اما می‌توان با ادامه برخی فرآیندها ارزش‌افزوده این ماده معدنی را بیشتر افزایش داد و اشتغالزایی را رقم زد.

نماینده مردم کاشان در خانه ملت ادامه داد: شمش فولادی می‌تواند در صنایع پایین‌دستی به مقاطع فولادی مانند ورق، پروفیل و... تبدیل شود. صادرات شمش فولادی به مثابه صادرات مواد خام است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: در حال حاضر صنایع پایین‌دستی فولاد (نوردکاران) مواد اولیه،شمش، موردنیاز برای تولید میلگرد، ورق و.. را ندارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان فولاد، شمش را به صورت خام به دیگر کشورها صادر می‌کنند. در واقع با این عمل اشتغال برای کشورهای دیگر به وجود می‌آید. در حالی که صنایع داخلی که به شمش نیاز دارند، نمی‌توانند آن را تامین کنند بنابراین تنها با ۵۰ درصد ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: پس از اینکه مشکل نوردکاران با وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد بخشنامه‌ای ابلاغ شد؛ مبنی بر اینکه شمش به کارخانه‌هایی که صنایع پایین‌دست تولید فولاد هستند، عرضه شود با این امر از یک سو دست واسطه‌ها از بازار کوتاه می‌شود، از سوی دیگر نیاز داخل تامین می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در صورتی که میلگرد، پروفیل و ورق فولادی تولید شده در داخل مازاد برنیاز داخلی باشد می‌توان آن را به سایر کشورها صادر کرد با این رویکرد می‌توان زمینه صادرات را برای کالاهایی فراهم کرد که ارزش‌افزوده بیشتری دارند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر