بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴
پنج‌ضلعی تاثیرگذار این سرمایه‌گذار؛

ارزش خالص دارایی‌ها «وسبحان» چقدر است

سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید، هلدینگ غدیر، هلدینگ خلیج فارس، نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری دارویی تامین بیشترین اثر را بر مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت داشته اند.
کد خبر : ۱۹۴۳۵۵
برآورد ارزش خالص دارایی‌های «وسبحان»
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در این گزارش به بررسی ارزش خالص دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری سبحان بر اساس قیمت‌های فعلی شرکت‌ها سرمایه‌پذیر این شرکت می‌پردازیم. 

لازم به ذکر است، بر اساس صورت‌های مالی ۱۲ماهه حسابرسی نشده منتهی به پایان تیرماه سال ۱۳۹۸، این شرکت موفق به کسب سود خالص ۹۷۱ میلیارد و ۵۷۷ میلیون ریالی، معادل ۷۴۷ ریال به ازای هر سهم شده است.


در ابتدا و در جدول شماره یک محاسبه ارزش مازاد پرتفوی بورسی شرکت ارائه شده است. همانگونه که در جدول قابل مشاهده است، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید، هلدینگ غدیر، هلدینگ خلیج فارس، نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری دارویی تامین بیشترین اثر را بر مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت داشته اند.

بر اساس جدول شماره یک، مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت بر اساس آخرین قیمت‌های سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر به مبلغ ۲۶۱ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال محاسبه شده است. 
برآورد ارزش خالص دارایی‌های «وسبحان»

در پرتفوی غیربورسی شرکت، مهم‌ترین شرکت سرمایه‌پذیر سرمایه‌گذاری سبحان شرکت پتروشیمیران بوده که مالکیت ۱۲.۵ درصد از سهام این شرکت در اختیار سرمایه‌گذاری سبحان است.

شرکت پتروشیمیران فعالیت تولیدی نداشته و در واقع یک شرکت سرمایه‌گذاری بوده که مالکیت ۴۵ درصد از سهام شرکت پلی‌پروپیلن جم را در اختیار دارد. بر همین اساس ارزش بازار این شرکت بر اساس ارزش بازار شرکت پلی‌پروپیلن جم و با لحاظ مالکیت ۴۵ درصدی آن محاسبه می‌شود که با توجه به ارزش بازار ۵۵ هزار میلیارد ریالی فعلی شرکت پلی‌پروپیلن جم، ارزش شرکت پتروشیمیران معادل ۲۴ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال محاسبه می‌شود.
برآورد ارزش خالص دارایی‌های «وسبحان»

بر همین اساس و با توجه به بهای تمام شده ۱۹۸ میلیارد ریالی ۱۲.۵ درصد از سهام شرکت پتروشیمیران برای سرمایه‌گذاری سبحان مازاد ارزش سهام این شرکت برای سرمایه‌گذاری سبحان به مبلغ ۲.۹۰۰ میلیارد ریال محاسبه می‌شود.

مشاهده می‌شود که مهم‌ترین زیرمجموعه هم در سودآوری و هم در محاسبه ارزش خالص دارایی‌های برای شرکت سرمایه‌گذاری سبحان مالکیت این شرکت بر ۱۲.۵ درصد از سهام شرکت پتروشیمیران است. ارزش سایر شرکت‌های غیربورسی شرکت با توجه به اثر کم اهمیت آن‌ها در محاسبات ارزش خالص دارایی‌ها، معادل بهای تمام شده در نظر گرفته شده است.
با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده منتهی به پایان تیر ماه سال جاری، جمع حقوق صاحبان سهام بر این اساس در جدول محاسبه ارزش خالص دارایی‌های شرکت مبلغ ۲.۵۸۰ میلیارد ریال محاسبه می‌شود.

با توجه به محاسبات مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت و همچنین لحاظ شدن حقوق صاحبان سهام شرکت سرمایه‌گذاری سبحان بر اساس صورت‌های مالی ۱۲ ماهه حسابرسی نشده منتهی به پایان تیر ۱۳۹۸، ارزش خالص دارایی‌های هر سهم شرکت و بر اساس جدول شماره ۲، ۴.۴۱۷ ریال برآورد می‌شود که با توجه به قیمت فعلی سهام شرکت در بازار بورس که ۳.۱۲۷ ریال بوده، نسبت قیمت به ارزش خالص دارایی هر سهم شرکت معادل ۷۱ درصد ارزش معاملاتی سهام شرکت است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر