بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
کارشناس حوزه ارز در گفت و گو با بورس نیوز؛

نرخ دلار به ثبات نسبی رسیده است

کارشناس حوزه ارز گفت: در شرایط فعلی قیمت دلار در وضعیت ثبات نسبی وبرابری آن با ریال به سر می برد.
کد خبر : ۱۹۴۴۲۹

به گزارشبورس نیوز، افزایش تنش‌های سیاسی، وضع تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی توسط دولت آمریکا و بی ثباتی اقتصادی و عدم تدبیر مناسب از سویتیم اقتصادی دولت، از مهمترین دلایلرشد قیمت ارزدر سال گذشته محسوب می شوند این عوامل موجبات ایجاد تلاطم در بازار ارز و در نتیجه موج سواری دلالان و رشد قیمت دلار تا سطح ۱۹ هزار تومان را فراهم کرد که این امر نتایجی همچون افزایش بهای تمام شده محصولات را به همراه داشت اما در ماه های اخیر تقریبا تأثیر این عوامل در تلاطم اقتصاد ایران از بین رفته اما این روزها؛ بازار ارز باروند کاهشیو البته پلکانی حرکت می‌کند که کارشناسان عوامل موثری را در این زمینه موثر می دانند.

در این خصوص کامران صداقت کارشناس حوزه ارز به خبرنگار بورس نیوز، گفت:ارزش دلارکاهش نیافته و صرفاحباب قیمتیآن از بین رفته است.

وی ادامه داد: تامین ارز برایصادرکنندگانو واردکنندگان عاملی برای شکستن حباب قیمتی ارز محسوب می شود.

کارشناس حوزه ارز افزود: از بین رفتنحباب قیمتی ارزموجب شد که بانک مرکزی بتواند پاسخگوی تقاضاهای کلان باشد.

صداقت با بیان اینکه در حال حاضرنرخ دلاربه ثبات نسبی رسیده است، ادامه داد: در شرایط فعلی قیمت دلار در وضعیت ثبات نسبی وبرابری آن با ریال به سر می برد.

وی با اشاره به اینکه عوامل سیاسی نیز که در گذشته تاثیر گذار بودند دیگرشوک روانیایجاد نمی کنند، افزود: در شرایط فعلیهیجانقیمت در بازار ایجاد نمی شود و تعادل قیمتی در سایر محصولات نیز موجب شد که 6 ملیارد دلار از ارزهای خانگی نیز روانه بازار شوند .

کارشناس حوزه ارز با بیان اینکه بخشی افزایش میزان تقاضای دلار از واحدهای خانگی یکی از عوامل مهم ایجاد حباب در بازار محسوب می شود، ادامه داد: از بین رفتن حباب در بازار ارز موجبات پیشی گرفتن عرضه ازتقاضارا فراهم کرد.

صداقت با اشاره به اینکه موجودی انبارشرکت های صادرات محوردر دوره افزایش نرخ دلار با کاهش مواجه شد، افزود: تامین مواداولیه براساس قیمت واقعی دلار انجام می شود که در وضعیت شکاف موقتی این شرکت هاافزایش سرمایهرا تجربه کردند اما گردش مالی آن ها تغییری نکرد.

وی ادامه داد:میزان تولیداین شرکت ها نیز تغییری ایجاد نشد اما افزایش سرمایه نسبی را تجربه کردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر