بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
به نظر می‌رسد که کاهش قیمت‌های جهانی به همراه ثبات و کاهش اندک قیمت‌ها در سامانه نیما منجر به احتیاط معامله‌گران در خرید سهام شرکت‌های بزرگ شده و در این بین شاهد رشد هیجانی و در برخی سهام کوچک، حباب گونه قیمت‌ها هستیم.
کد خبر : ۱۹۴۴۴۱
آنچه در معاملات دیروزگذشت:
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته و همان گونه که پیش بینی می شد بازار با ادامه روند رو به رشد شاخص کل همراه بود. شاخص کل با بیش از ۱۱۰۰ واحد افزایش به ۲۵۶ هزار و ۶۹۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با ۱.۵ درصد افزایش به ۶۴ هزار و ۵۴۲ واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس با ۳ واحد ترقی به ۳ هزار و ۴۰۹ واحد رسید. بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را در معاملات روز گذشته نماد‌های «اخابر»، «حکشتی» و «وپارس» داشتند. همچنین نماد‌های «فملی»، «وغدیر» و «وامید» بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را داشتند. ارزش معاملات روز گذشته به سطح قابل قبولی رسید و جمع کل معاملات روز گذشته در بازار‌های بورس و فرابورس به ۱۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسید.

اخبار سیاسی 

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران، درباره جزئیات گام سوم ایران در کاهش تعهدات هسته‎ای گفت: اگر طرف مقابل در یک ماه باقیمانده همچنان به تعهدات خود عمل نکند، براساس آنچه قبلا رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است، حدود یک ماه دیگر گام سوم کاهش تعهدات برجامی برداشته خواهد شد. 

وی با بیان اینکه درصد غنی‌سازی همان چهار و نیم درصد است، افزود: حجم ذخایر در حال افزایش است و درباره آب سنگین نیز با حداکثر ظرفیت کار می‌کنیم و به بعضی بازار‌ها صادراتی کوچک داریم که برای حفظ آنها، آب سنگین به آنجا نیز صادر می‌شود.

همچنین در روز گذشته شاهد برگزاری نشست مطبوعاتی وزیرخارجه در خصوص مسائل روز بین‌المللی و همچنین مسائل مربوط به تحریم وزیرخارجه بودیم.

اقتصاد کلان 

یک مقام مسئول در نظام بانکی با بیان اینکه با دستور رییس کل بانک مرکزی افتتاح رسمی بازار متشکل ارزی به تعویق افتاد گفت: تست‌های آزمایشی آغاز شده است. دلیل به تعویق افتادن افتتاح رسمی بازار متشکل ارزی، عمق بخشی بیشتر به بازار اعلام شده است. پیش از این قرار بود این بازار فعالیت خود را از عید سعید قربان آغاز کند. 

پیش گشایش/ احتیاط مقابل خریدسهام شرکت‌های بزرگ

مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با رصد تراکنش‌های بانکی و صدور برگ تشخیص، در سه سال اخیر خبر داد. خانی همچنین از شناسایی حدود ۶ هزار مودی جدید از طریق شناسایی و رسیدگی به اطلاعات تراکنش‌های مشکوک بانکی خبر داد و گفت: تاکنون از محل بررسی تراکنش‌های مشکوک بانکی حدود هشت هزار شخص، بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی، شناسایی و برای این اشخاص برگ تشخیص صادر شده است.

ارز و سکه و قیمت‌های جهانی

قیمت دلار با ۱۳۰ تومان کاهش نسبت به روز شنبه به ۱۲ هزار تومان رسید. همچنین قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز یک شنبه در قیمت ۴ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان داد و ستد شد.
پیش گشایش/ احتیاط مقابل خریدسهام شرکت‌های بزرگ

در بازار‌های جهانی شاهد ادامه افت قیمت روی و مس بودیم. قیمت جهانی مس با بیش از یک درصد تنزل قیمت به ۵ هزار و ۶۵۰ دلار در هر تن رسید. قیمت مس طی یک هفته گذشته در حدود ۶ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. همچنین قیمت جهانی روی با یک درصد کاهش به ۲ هزار و ۳۱۷ دلار رسید.

قیمت نفت نیز همچنان در سراشیبی سقوط قراردارد و در معاملات شب گذشته و تا زمان تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام برنت با نزدیک به ۳ درصد کاهش قیمت به ۶۰ دلار و ۱۰ سنت رسید تا قیمت آن در آستانه کاهش به کمتر از ۶۰ دلار برسد. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز با ۱ درصد کاهش به ۵۵ دلار به ازای هر بشکه رسید. نگرانی از تنش‌های اقتصادی بین آمریکا و چین و کاهش رشد اقتصادی منطقه اروپا از دلایل اصلی ادامه روند کاهشی قیمت نفت عنوان شده است.

بازار طلا برنده اصلی تنش‌های اقتصادی دو ابرقدرت اقتصاد جهان بوده و در معاملات شب گذشته شاهد رشد مجدد قیمت‌ها در این بازار بودیم. بهای هر اونس شمش طلا با بیش از ۲۰ دلار رشد نسبت به روز جمعه به ۱ هزار و ۴۶۴ دلار رسید.


بورس کالا و انرژی

بورس کالا در روز دوشنبه معاملات متنوعی را داشت و ارزش معاملات روز گذشته این بازار به ۲ هزار و ۳۶۶ میلیارد ریال رسید. از جمله معاملات مهم روز گذشته می‌توان به عرضه ۶ هزار و ۶۰۰ تن سبدتیرآهن مخلوط ذوب آهن اصفهان اشاره نمود که با تقاضای بیش از ۲۰ هزار تنی خریداران مواجه شد. قیمت میانگین معامله این عرضه به ۴۰ میلیون و ۱۵۱ هزار ریال به ازای هر تن رسید. همچنین سبد میلگرد فولاد خراسان به تناژ ۵ هزار تن و در قیمت ۳۷ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال معامله شد.

عرضه و معاملات پلی پروپیلن شرکت پلی پروپیلن جم و پتروشیمی مارون از دیگر معاملات مهم روز گذشته بورس کالا بود که عمدتا در قیمت‌های پایه عرضه مورد داد و ستد قرار گرفت.


اخبار صنایع 
بر اساس آمار منتشر شده، در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تن انواع محصولات فولادی تولید شده که نشانگر افزایش ۱۶ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. همچنین میزان تولید آهن اسفنجی به عنوان یکی از محصولات میانی زنجیره تولید فولاد در این مدت به ۷ میلیون و ۲۷۲ هزار تن رسید که نشانگر رشد ۱۰ درصدی تولید است.
همچنین میزان صادرات محصولات فولادی در فصل بهار سال جاری با ۲۰ درصد افزایش به بیش از ۷۵۸ هزار تن رسید.

پیش گشایش/ احتیاط مقابل خریدسهام شرکت‌های بزرگ

 بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به ادامه کاهش قیمت‌های جهانی نفت و فلزات و همچنین افت شاخص‌ها در اکثر بورس‌های معتبر جهانی، انتظار افزایش عرضه‌ها و کاهش قیمت‌ها را انتظار خواهیم داشت. به نظر می‌رسد که کاهش قیمت‌های جهانی به همراه ثبات و کاهش اندک قیمت‌ها در سامانه نیما منجر به احتیاط معامله‌گران در خرید سهام شرکت‌های بزرگ شده و در این بین شاهد رشد هیجانی و در برخی سهام کوچک، حباب گونه قیمت‌ها هستیم که در این خصوص بررسی و ارزیابی‌های کامل سهامداران قبل از خرید سهام شرکت‌های کوچک و صنایع غیراصلی توصیه می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر