بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
شاخص کل هم وزن با ۲۷۵ واحد افزایش به ۶۴ هزار و ۸۱۷ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز با حدود ۱۲ واحد افزایش به ۳ هزار و ۴۲۱ واحد رسید.
کد خبر : ۱۹۴۴۸۹
آنچه در معاملات دیروزگذشت:

به گزارش بورس نیوز، در معاملات روز گذشته شاهد کاهش شاخص کل ناشی از افت قیمت شرکت‌های صادرات محور با توجه به افت قیمت جهانی نفت و محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی بودیم. شاخص کل با ۱ هزار و ۱۸۶ واحد تنزل نسبت به روز دوشنبه به ۲۵۵ هزار و ۵۱۲ واحد رسید. با این حال شاخص کل هم وزن همچنان افزایشی بود و با توجه به رشد قیمت سهام شرکت‌های کوچک شاهد افزایش در حدود ۰.۵ درصدی این شاخص بودیم. شاخص کل هم وزن با ۲۷۵ واحد افزایش به ۶۴ هزار و ۸۱۷ واحد رسید. شاخص فرابورس نیز با حدود ۱۲ واحد افزایش به ۳ هزار و ۴۲۱ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال رسید. «اخابر»، «رمپنا» و «های وب» سه نماد با بیشترین ارزش معاملات روز گذشته بودند که بیش از ۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال ارزش معاملات بازار مربوط به این سه نماد بود. همچنین نماد‌های «فارس»، «کگل»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند و نماد‌های «رمپنا» و «اخابر» نیز بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را داشتند.

اخبار سیاسی 

روز گذشته شاهد حضور رئیس جمهور در وزارت خارجه و اعلام حمایت همه جانبه وی از وزیرخارجه و مسئولین آن بودیم. روحانی در بخشی از سخنان خود در خصوص ادامه مذاکرات با طرف‌های غربی اظهار داشت که ما هنوز از برجام استفاده می‌کنیم گرچه طرف مقابل بدهکار است، افزود: هیچ کس نمی‌تواند به کاهش تعهدات ما ایراد بگیرد، در حالی که اگر در روز اول این کار را می‌کردیم منزوی می‌شدیم. آمریکا الان می‌گوید بدون شرط مذاکره می‌کند، اما در مرحله بعد رهبری را تحریم می‌کند. ما اکنون نمی‌خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم، زیرا آن‌ها را شایسته مذاکرات نمی‌دانیم، اما به فرض اینکه بخواهیم مذاکره کنیم چه کسی باید تصمیم‌گیر نهایی باشد؟ شما می‌دانید بدون نظر و توافق رهبری نمی‌توان امور مهم کشور را پیش برد. در مرحله بعد وزیر خارجه را تحریم می‌کنید، اما چه کسی باید مذاکره کند؟ مسئول مذاکره وزیر خارجه است.

در حوزه بین الملل شاهد ادامه تنش‌های اقتصادی و سیاسی بین آمریکا و چین بودیم. ممنوعیت واردات کلیه محصولات کشاورزی از مبدا آمریکا به چین مهم‌ترین واکنش چین به اعمال تعرفه به صادرات چین بود. از سوی دیگر نسبت برابری یوآن به دلار به بیش از ۷ واحد رسید تا شاهد افت کم سابقه ارزش یوآن در برابر دلار آمریکا باشیم. این موضوع واکنش امریکا را در پی داشت و این کشور با بهانه تعمدی بودن کاهش ارزش یوآن گزارشی را در خصوص دستکاری تعمدی چین در ارزش پول ملی خود به صندوق بین المللی پول ارائه داد. به نظر می‌رسد که همچنان و در روز‌های آینده نیز شاهد واکنش‌ها و تصمیمات جدیدی در این خصوص باشیم. شاید بتوان تاکید چین بر ادامه خرید نفت از ایران را آغاز تنش‌های این دو کشور در حوزه انرژی عنوان نمود. در حال حاضر کشور چین به صورت روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه نفت از آمریکا وارد می‌کند که در صورت تشدید تنش‌های اقتصادی بین دو کشور، ایران می‌تواند جایگزین آمریکا در تامین انرژی چین باشد.

اقتصاد کلان 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: به پیشنهاد نهاد ناظر بازار سرمایه و با موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاملات بازار سهام از دایره مالیات بر عایدی سرمایه خارج شد. شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در جلساتی که با موضوع مالیات بر عایدی سرمایه برگزار شده، نهاد ناظر همواره از عملکرد شفاف بنگاه‌های حاضر در بورس حمایت کرده است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: در این جلسات تاکید کردیم ناشران بورسی ضمن ارایه اطلاعات صحیح مالی بیشترین میزان مالیات را پرداخت می‌کنند و از سوی دیگر بازار سرمایه مسیر هموار هدایت نقدینگی به بخش مولد اقتصاد است.

محمدی افزود: با این پیش فرض ها، سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد کرد تا معاملات بازار سرمایه از دایره مالیات بر عایدی سرمایه خارج شود و فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با این پیشنهاد موافقت کرد.

بهبود نسبی صادرات‌محورها

انتشار امار سه ماهه تجارت خارجی کشور نشان از ثبت بیش از یک میلیارد دلار مازاد ارزی در فصل بهار است. ارزش صادرات غیرنفتی در سه ماهه نخست امسال اندکی بیش از ۱۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال‌های گذشته کاهش محسوسی را نشان می‌دهد که ناشی از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و مجموعه اقتصادی دولت با توجه به کاهش درآمد‌های ارزی نفتی بوده است. همچنین صادرات غیرنفتی کشور به ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید. مقاصد عمده صادراتی کشور‌های چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان بوده است.

ارز و سکه و قیمت‌های جهانی

قیمت دلار در روز گذشته با افت ۵۰ تومانی به ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. همچنین قیمت هر سکه طلا به ۴ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان رسید.
در بازار‌های جهانی شاهد کاهش شتاب نزول قیمت‌ها در بازار نفت بودیم. قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ۱۲ سنت کاهش به ۵۹ دلار و ۶۹ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز با کاهش ۰.۵ درصدی به ۵۴ دلار و ۴۵ سنت رسید.

قیمت هر تن مس و روی بدون تغییر خاصی نسبت به معاملات روز دوشنبه به ۵ هزار و ۶۶۰ دلار و ۲ هزار و ۳۰۶ دلار رسید.

قیمت جهانی طلا نیز همچنان در سطح بالایی قرار دارد و همچنان به رشد خود ادامه داده است. قیمت فعلی هر اونس دلار به بیش از ۱ هزار و ۴۷۰ دلار رسیده که بیش از ۱ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.بهبود نسبی صادرات‌محورها

بورس کالا 
در معاملات امروز بورس کالا شاهد عرضه شمش فولاد خوزستان پس از چند هفته تاخیر در عرضه این محصول پایه در این بازار هستیم. حجم عرضه معادل ۳۰ هزار تن در نظر گرفته شده است و قیمت پایه عرضه نیز به ازای هر تن ۳۲ میلیون و ۶۹۴ هزار ریال در نظر گرفته شده است. شرکت‌های ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان و فولاد کاوه جنوب نیز در همین قیمت ۳۰ هزار تن دیگر از عرضه شمش بلوم در معاملات امروز را خواهند داشت.
سبد میلگرد و تیرآهن ذوب آهن اصفهان به میزان ۸ هزار و ۸۰۰ تن و با قیمت پایه ۳۷ میلیون و ۷۰ هزار ریال از دیگر عرضه‌های مهم امروز بورس کالا است.


اخبار صنایع

شرکت سایپا ۱۳.۱۳ درصد از سهام خود در شرکت زامیاد را به صورت عمده مدیریتی غیر کنترلی یکجا و نقد از طریق بورس به فروش می‌رساند. قیمت پایه هر سهم زامیاد در این واگذاری معادل ۱ هزار و ۴۶۹ ریال در نظر گرفته شده است. همچنین شرایط واگذاری یکجا و نقد، تاریخ عرضه ۲۵ شهریور ۹۸ و قیمت کل پایه ۱۰۶۶ میلیارد ریال خواهد بود.

در نشست خبری مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو عنوان شد که چند روزی است که مذاکرات فشرده‌ای در خصوص اجرای پروژه کنسانتره در سنگان صورت گرفته است. همچنین در نظر است بخشی از سهام پروژه کنسانتره فولاد خراسان از طریق شرکت چادرملو فاینانس شود.
بهبود نسبی صادرات‌محورها
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: در طول سال‌های گذشته تنها سنگ آهن دانه بندی و به مقدار ناچیز صادر کرده ایم و صادراتمان در توسعه هزینه شده است. نیروگاه اردکان را نیز با همین صادرات اجرا کردیم. در سال گذشته شمش فولاد نیز صادر کردیم و کماکان نیز صادر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در مکران مشاور طرح احداث فولاد انتخاب شده و قرار است ۱۰ میلیون تن فولاد تولید شود و کنسانتره مورد نیاز آن از معدنی که در استرالیا و به صورت مشارکتی به سایر شرکت‌های فولادی و معدنی راه اندازی خواهد شد تامین می‌شود.

بازار امروز:
به نظر می‌رسد در بازار امروز شاهد بهبود نسبی وضعیت قیمتی در شرکت‌های صادرات محور و متاثر از قیمت‌های جهانی باشیم. با توجه به اصلاح قیمتی صورت گرفته در این شرکت‌ها که بعضا بیش از ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داده اند، در بازار امروز انتظار رشد ملایم قیمت‌ها را خواهیم داشت. تقاضای خرید محصولات شمش فولادی در بورس کالا نیز توجهات سهامداران گروه فولادی را در بازار امروز به خود جلب خواهد کرد و میزان تقاضا و قیمت معامله شده این محصول در معاملات امروز می‌تواند جهت حرکت این گروه را مشخص کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

بی‌اطلاعی سهامداران و سیبل ناظر بازار

بررسی آمار گمرک نشان می دهد؛

بیش از ۷۰ میلیون تن صادرات غیرنفتی کشور

برق زیرمجموعه‌ها در چشمان این سرمایه گذار؛

نیروی سودآوری در بازوان «وسنا» می‌نشیند!

این شرکت مسی به روند افزایشی خود ادامه می دهد؛

افزایش نرخ فروش ورق های فلز سرخ

ارسال نظر