بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
قضاوت درمورد ترکیب هیئت مدیره با حضور یک فرد درست نیست
کد خبر : ۱۹۴۵۱۸
به گزارش بورس نیوز، محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شستا، در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت شفافیت در سیاست‌های مدیریتی آن مجموعه در خصوص انتصاب افراد که در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی ایجاد کرد و شبهاتی در خصوص عدم تخصص مطرح شد، گفت: در مورد هیات مدیره چند نکته وجود دارد، اول اینکه ترکیب هیات مدیره مهم است اینکه یک انتصاب را در یک ترکیب پنج نفره بخواهیم قضاوت کنیم، قضاوت جامعی نیست به طور مثال در شرکت دارویی لازم نیست که هر پنج عضو داروساز باشند یا در شرکت پتروشیمی هر پنج عضو تخصص شیمی داشته باشند لازم است افرادی با تخصص پروژه و نیروی انسانی نیز حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه وقتی می‌خواهیم در مورد هیات مدیره تصمیم بگیریم، باید برنامه‌ها و استراتژی‌های شرکت لحاظ شود؛ مثلا یک شرکت پروژه‌ای است پس باید یک تیپ آدم خاص در آن باشند یا یک شرکت درگیر مجموعه‌ای از مسائل حقوقی است، پس باید آدم‌های حقوقی بگذاریم. علاوه بر این قضاوت در مورد ترکیب هیئت با حضور یک فرد درست نیست.


رضوانی‌فر افزود: نکته بعدی این است ما برخی محدویت‌ها نیز داریم؛ مثلا مطابق ماده ۲۴۱ که یک فرد تنها در یک مجموعه می‌تواند عضو هیئت مدیره باشد، پس ما باید دنبال افراد نیز بگردیم. پیدا کردن افرادی که ذینفع نباشند یا در شرکت‌های رقیب نباشند و دیگر مسائل، در نهایت باعث ایجاد محدودیت‌های زیادی می‌شود از سوی دیگر اینکه یک جوانی را در کنار یک ترکیب پخته‌تر بگذاریم که هم یک نیروی جوان آورده باشیم و هم شرکت خوب اداره شود و هم اینکه آن شخص چیزی یاد بگیرد، مستلزم پذیرفتن یکسری ریسک‌هاست به هر حال هر جوانی باید برای اولین بار عضو یک هیئت مدیره شود تا در سوابق کاری وی ثبت شود.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها که در شبکه‌های اجتماعی در این زمینه صورت گرفته است، گفت: البته بعضی مواقع کم‌لطفی‌هایی نیز صورت می‌گیرد، اینکه طرف یک مدرک تحصیلی عالی دارد و یک مدرک فنی حرفه‌ای در یک رشته تاسیساتی، آن وقت تحصیلات عالیه او را نبینند و فقط بگویند طرف تاسیساتی است، کم‌لطفی است. اگر این ملاک باشد که همه دیپلمه هستند چون بالاخره یک روزی دیپلم گرفته‌اند. به نظر من این‌قبیل اظهارنظرها و حرکات، کم لطفی است.


مدیرعامل شستا با اشاره به روند جدید انتصابات و شرایط آن در این مجموعه گفت: ما اکنون بر اساس یکسری آیین‌نامه و ضوابط خاص انتصاب‌ها را انجام می‌دهیم و به همین منظور در برخی از شرکت‌ها که چالش زیادی داشتند، آزمون برگزار کردیم که مستندات آزمون هم موجود است و مستندات آن را به شما می‌دهیم.

رضوانی‌فر یادآور شد: ما برای انتخاب مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آزمون برگزار کردیم که در آن قانون تجارت، رفتار سازمانی، صورت‌های مالی، تحلیل مالی، قوانین بورس مباحث فنی آن شرکت و زبان تخصصی را گذاشتیم و به صورت مستند و فیلمبرداری شده نحوه برگزاری آزمون را ضبط کردیم و پس از آن با انجام مصاحبه نتایج آن را در سایت همان شرکت اعلام کردیم. اکنون هم بر همین منوال در پتروشیمی آبادان و پتروشیمی غدیر هیات مدیره و مدیرعامل انتخاب کردیم.


وی افزود: ما سعی کردیم به صورت سیستماتیک رفتار کنیم. هر کسی که منصوب می‌شود براساس یک شیوه‌نامه حداقل نمره‌هایی را کسب می‌کند؛ مثلا براساس روزمه، سابقه و تحصیلات مرتبط و غیرمرتبط در رشته تحصیلی، نوع دانشگاه دولتی و آزاد و سوابق کارشناسی نمره‌هایی درنظر گرفته می‌شود و تمام فعالیت‌ها براساس آیین‌نامه‌ای مشخص که آن را در اختیار عموم گذاشتیم، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه البته ممکن است که این آیین‌نامه ایراد داشته باشد اما در بخش جوان‌ها و خانم‌ها امتیازات را سهل‌تر گرفته است، گفت: پس از اتمام این موارد، یک نمره از فرد متقاضی و همزمان هم یک عدد برای شرکت که براساس سود و عملکرد استخراج شده به دست می‌آید. در این مرحله نمره فرد باید از نمره شرکت بالاتر باشد. البته نمره حداقل برای فرد موظف و غیرموظف و کسی که می‌خواهد مدیرعامل شود یا عضو هیات مدیره تفاوت دارد.


وی خاطرنشان کرد: پس از معلوم شدن نمره، نتایج به کمیته انتصابات شرکت می‌رود و از آنجا به کمیته انتصابات هلدینگ شرکت مربوطه رفته و پس از تصویب به کمیته انتصابات شستا می‌آید، ممکن است در تمام این مراحل یک درصد خطا وجود داشته باشد. اگر قاطبه این انتصاب‌ها را با هم‌نوع خودشان در بازار و دوره‌های قبل مقایسه کنیم، می‌بینیم که چقدر شفاف شده است.

مدیرعامل شستا با تاکید بر اینکه ما منکر این نیستیم که ممکن است بهتر از افراد انتخاب شده وجود داش

ته باشد، گفت: با همه این‌ها با این چارچوب و با این سقف حقوق و مزایا، انتخاب‌های ما محدود است. در مواردی ما علاقمند به بکارگیری افرادی بودیم که در بخش خصوصی خیلی بیشتر حقوق و مزایا داشته‌اند و لذا باید این موارد را نیز در نظر گرفت.

رضوانی‌فر در پاسخ به این سوال که آیا شما تحت فشار از سوی افراد یا نهاد یا گروه‌هایی هستید، گفت:  یک تعبیر این است که ما گاردمان را بازکردیم و هر که تمایل دارد نیرو معرفی کند که من هیچ مشکلی در آن نمی‌بینم اما اینکه سر چارچوب خودمان و سر ارزیابی ایستادگی کردیم و آزمون برگزار می‌کنیم خیر از این منظر تحت فشار نیستم.


وی افزود: ما یکسری شروط گذاشتیم که از یکسری جهات فشار را برای ما کم کرد اما یکسری فشار و مطالبات را افزایش داد؛ مثلا گفتیم بومی می‌گذاریم زیرا مدیر پروازی نمی‌خواهیم. خب، این یک مقدار فشار را کم می‌کند اما از سوی دیگر فشار را از سمت استانی‌ها بیشتر می‌کند که علاوه بر مقیم بودن باید اهل همان استان هم باشند.

معرفی افراد دست‌پاک و متخصص از سوی نمایندگان مجلس مساله بدی نیست

رضوانی‌فر یادآور شد: به هر حال من در مجموع چالش شستا را تنها موضوع انتصاب‌ها نمی‌بینم. می‌خواهم بگویم اینکه برخی این را القا کنند که عمده فشارها از سوی نمایندگان مجلس به شستا وارد می‌شود من به صورت یک ظرفیت می‌بینم. اینکه یک فرد معرفی کنند که دست‌پاک و متخصص باشد، مساله بدی نیست. مشروط به اینکه بعدا هیچ مشکلی در روند بررسی و نظارت بر افراد معرفی شده وجود نداشته باشد.

با وجود مخالفت‌ها پای مدیر پتروشیمی آبادان که در آزمون نمرات لازم را آورد، ایستادیم

مدیرعامل شستا عنوان کرد: در نود انتصابی که در ماه‌های گذشته صورت گرفته است، فقط دو، سه نفر مورد توجه قرار گرفتند، در حالی که انتصابات دیگری نیز انجام شده است؛ مثلا آقای نامی نیک که امروز مدیرعامل پتروشیمی غدیر هستند به هیچ کسی وابستگی ندارد. ایشان جوانی است که ۱۶ سال در پتروشیمی غدیر ماهشهر کار می‌کرده و از کارگری شروع کرده و پس از گذراندن رده‌های مدیریتی با برگزاری آزمون توانسته بالاترین نمره را بدست بیاورد و اکنون مدیرعامل مجموعه شده است.

وی با بیان اینکه از این دست مثال‌ها زیاد است، گفت: چرا این‌ها را ندیدند؟ چرا آن موقع کسی احسنت نگفت؟ در داروسازی اکسیر مدیرعامل از یکی از محروم‌ترین استان‌ها انتخاب شد و اکنون بهترین عملکرد را داشته است. این فرد حتی عضو هیات مدیره نبود. از سوی دیگر در انتصاب آقای علوی مدیر پتروشیمی آبادان همه نمایندگان مخالف وی بودند اما در آزمون نمرات لازم را آورد و ما پای وی ایستادیم. حرف من این است که این همه انتصاب و موارد مثبت دیده نمی‌شود اما ممکن است دوستان یک نفر که سابقه سیاسی دارد و شاید هم‌تراز وی بوده و محق هم باشند که در این چرخه قرار بگیرند، اندکی ناراحت شده باشند.

افرادی در مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی به‌رغم عدم صلاحیت عضو هیئت مدیره هستند

وی افزود: این همه حساسیت روی انتصاب‌ها در شستا وجود دارد در حالی است که من می‌توانم به راحتی از بانک‌ها یا مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی نام ببرم که در آنها افرادی با داشتن مشکلاتی به مراتب زیادتر و عدم صلاحیت، در هیات مدیره سمت کسب کردند.

رضوانی‌فر گفت: در مورد آن مورد خاص که این روزها در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده این را در نظر داشته باشید که دولت‌ها انتظار دارند در دوران خودشان با رعایت تمام شرایط تخصص و سلامت و صلاحیت، افرادی همسو با خودشان در رأس امور قرار گیرند و کمک کنند سیاست‌ها و برنامه‌های دولت پیاده شود که این مساله چیز غلطی نیست و در تمام دنیا عرف است.

وی تاکید کرد: در پاسخ به آنها که می‌گویند چرا این آقا را گذاشتید، ایشان در ستاد آقای روحانی بوده، می‌گویم وقتی دولت تدبیر و امید انتخابات را برده است، این فرد باید از ستاد چه کسی انتخاب می‌شد؟ این دولت الان علاوه بر اینکه یک ساختار و چارچوب از برنامه‌های خود دارد، برنامه‌هایی هم برای وزارتخانه‌ها و شستا تهیه کرده است و انتظار دارد مدیران هم در همان راستا و همسو با دولت حرکت کنند. این یک ایراد نیست بلکه شرط عقل است و نمی‌توان به عنوان ایراد از این موضوع یاد کرد. / ایلنا
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گرمای زمستان بر تن گرم «داروسازی اکسیر» می‌نشیند؛

«دلر» در اندیشه ۸۰۰۰ تایی

از سوی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین منصوب شد؛

انتصاب مدیر روابط عمومی شستا

ارسال نظر