بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مشاور تامین‌سرمایه‌نوین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت / چشم انداز روشن تقاضای آتی فلز «مس»

سهم شرکت های ساختمانی، سرمایه گذاری، حمل و نقل و نیز بعضی سیمانی ها و غذایی ها که اصلاح قیمتی داشته اند، برای سرمایه گذاری در کوتاه مدت مناسب تر است.
کد خبر : ۱۹۴۵۷۹
معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت / چشم انداز روشن تقاضای آتی فلز «مس»

به گزارش بورس‌نیوز، در یکی دو هفته اخیر اتفاقاتی همچون کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات ۳۰۰ میلیون دلار کالای چینی از سوی امریکا، تضعیف تعمدی ارزش «یوآن»، و روند نزولی قیمت های جهانی نفت و فلزات و... در بازارهای جهانی موجب دغدغه هایی برای سرمایه گذاران شده و از جذابیت سهم های کامودیتی محور کاسته است.

سینا سلیمانی مدیر سرمایه گذاری شرکت مشاور تامین سرمایه نوین در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: در اکثر تحلیل های اقتصادی، تبعات جنگ تجاری امریکا و چین و احتمال رکود در بازارهای جهانی مد نظر قرار گرفته؛ ولی به هدف و فلسفه شکل گیری جنگ تجاری توجهی نشده است.

وی افزود: هدف امریکا از افزایش تعرفه واردات کالا از چین، آسیب زدن به اقتصاد خودش و افزودن بر مشکلات اقتصادی امریکا نیست؛ دولت چین هم قرار نیست اقتصاد رو به رشد خود را نابود کند. بلکه هدف از این تنش ها و اعمال تعرفه ها و... فقط گرفتن امتیازاتی از طرف مقابل و متوازن کردن کفه اقتصادی به نفع خود است. کما اینکه در سال ۲۰۱۱ نیز چنین اتفاقاتی تجربه شد و در نهایت بعد از حدود یک سال و نیم تنش تجاری بین این دو کشور، دو طرف با گرفتن امتیازاتی از کشور مقابل، به این مقوله پایان دادند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در حال حاضر هم به نقطه ای رسیده ایم که به نظر می رسد هیچ یک از طرفین جنگ تجاری از ادامه این وضعیت بهره نخواهند برد و احتمالا تا انتخابات امریکا با دادن امتیازاتی به طرف مقابل، تنش های تجاری کاهش خواهد یافت. البته دولت امریکا بعد از وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر سایر کالاهای وارداتی چینی، امکان اعمال فشار چندان بیشتری از نظر وضع تعرفه جدید ندارد؛ ولی دولت چین هنوز جای وضع تعرفه بر واردات کالا از امریکا و اعمال فشار بیشتر را دارد. 

وی با اشاره به تضعیف تعمدی ارزش «یوآن» در واکنش به اقدام اخیر دولت امریکا گفت: دولت چین می تواند در کوتاه مدت از تضعیف ارزش «یوآن» به عنوان ابزاری برای جذب سرمایه گذاری خارجی، استفاده کند؛ اما این اقدام در بلندمدت تبعات منفی داشته و منجر به بحران در اقتصاد چین خواهد شد. بنابراین جنگ تجاری چین و امریکا، دوام زیادی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد کاربردها و مشتریان جدید در بازار فلزات شده که می توانند محرک رشد تقاضا و افزایش قیمت ها باشند و چشم انداز بازارهای جهانی کامودیتی ها و انرژی در بلندمدت روشن است. به عنوان مثال، در تولید باتری های جدیدی که در خودروهای سنگین ترانزیتی و سفینه های ماهواره ای و... مورد استفاده قرار می گیرد ، در کنار خودروهای الکتریکی ، از فلز مس استفاده می شود. 

مدیر سرمایه گذاری مشاور تامین سرمایه نوین تصریح کرد: با این تفاسیر، سرمایه گذاری کوتاه مدت (چند هفته ای) در سهم صنایع وابسته به قیمت های جهانی منطقی نیست؛ ولی با نگاه میان مدت و بلندمدت، این صنایع برای سرمایه گذاری ارزنده هستند. البته نباید انتظار رشد شارپ همچون سال گذشته را داشت.

سلیمانی در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری در کوتاه مدت گفت: سهم شرکت های ساختمانی، سرمایه گذاری، حمل و نقل و نیز بعضی سیمانی ها و غذایی ها که اصلاح قیمتی داشته اند، برای سرمایه گذاری در کوتاه مدت مناسب تر است. گروه قندی هم در صورت دریافت مجوز افزایش نرخی که افزایش هزینه های تولید را پوشش دهد، پتانسیل رشد خواهد داشت؛ اما با توجه به اینکه شکر جزو کالاهای اساسی سبد خانوار است، معمولا با افزایش قیمت این کالا بسیار محتاطانه برخورد می شود و نباید روی افزایش نرخ احتمالی، حساب چندان قطعی باز کرد.

این فعال بازار سرمایه در خاتمه در توصیه به سهامداران گفت: ورود سهامداران جدید به بازار سرمایه، اتفاق مثبتی است که عمق بازار را به مرور افزایش خواهد داد؛ اما گاه تازه واردها رفتارهای هیجانی و خارج از منطق بازار دارند و سرمایه خود را در معرض ریسک قرار می دهند. برخی سهم ها که البته بخش اندکی از بازار سرمایه را تشکیل می دهند ، بدون داشتن توجیه و بنیاد مناسب رشد زیادی کرده اند و باید مراقب حباب قیمتی در آنها باشیم تا اتفاقات سال ۹۲ تکرار نشود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
«تنوین» و «حکشتی» دست به ماشه هستند؛

سبد کدام شرکت‌ها سنگین‌تر است؟

نسبت به مدت مشابه سال گذشته انجام شد؛

رشد ۶۷ درصدی واردات کالای اساسی

ارسال نظر