بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
نسبت جریان نقدی عملیاتی به سود عملیاتی از نکاتی بوده که باید مورد توجه تحلیلگران بازار قرار بگیرد.
کد خبر : ۱۹۴۶۰۲
به گزارش بورس نیوز، مهدی دلبری درخصوص وضعیت فعلی بازار اظهار کرد: در کنار توجه به اصل مدیریت پرتفوی به جای تک سهم داشتن، لازم است برای خرید سهام، همیشه ریسک و بازده را با یکدیگر در نظر بگیریم. متاسفانه بسیاری از سهامداران تازه کار، تنها بازده را در نظر می‌گیرند؛ در این شرایط اگر بازار نزولی باشد، سهم‌های پرریسک با افت بیشتری مواجه می‌شوند.

وی افزود: لازم است سهامداران حتما آمار تولید فروش ماهانه شرکت را برای خرید سهامشان بررسی کنند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر شاهد حضور شرکت‌هایی هستیم که تولید فروش ماهانه خوبی ندارند، اما رشد قیمتی بسیار بیشتری دارند.

دلبری درباره شرکت‌هایی که شامل قانون تجدید ارزیابی می‌شوند و مورد توجه سهامداران هستند، توضیح داد: به نظر من نباید وزن زیادی به این موضوع داد؛ بلکه باید بیشتر به تحلیل سود و تحلیل جریان نقدی را مورد توجه قرار دهیم.

دلبری خاطرنشان کرد: براین اساس باید در خرید سهام شرکت‌هایی که سود باکیفیت، گزارشگری مالی و جریان نقدی قوی ندارند، دقت بیشتری داشته باشیم.

وی تاکید کرد: نسبت جریان نقدی عملیاتی به سود عملیاتی از نکاتی است که باید مورد توجه تحلیلگران بازار قرار بگیرد. در گزارشگری مالی، کیفیت سود بسیار مهم است. اینکه جریان نقدی یک شرکت چه میزان محقق شده و عملیاتی بوده و نیز میزان سود عملیاتی و غیرعملیاتی مورد اهمیت قرار دارد.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: متاسفانه در زمانیکه بازار روند مناسبی دارد، صورت‌های مالی، تولید فروش ماهانه و جریان نقدینگی را مورد تحلیل قرار نمی‌گیرند. همه تحلیل‌ها، فقط تحلیل سود نیست، بنابراین برای پیش‌بینی حرکت بازار باید حتما صورت‌های مالی را هم مورد دقت قرار داد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر