بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

«بورس»، پربازده‌ترین بازار سال ۹۸/ نقدینگی به سمت کدام صنایع حرکت می‌کند

سهم صنایعی که از ارز دولتی برخوردار هستند همچون صنعت دارو و غذایی و لبنی، با توجه به احتمال حذف ارز دولتی، پتانسیل رشد بیشتری دارند.
کد خبر : ۱۹۴۶۷۳
به گزارش بورس‌نیوز، به رغم روند نزولی بازار ارز و طلا، بازار سرمایه اما هفته قبل خوش درخشید و بازدهی مثبت برای سهامداران به ارمغان آورد. با این حال دغدغه هایی بابت بازارهای جهانی وجود دارد و چه بسا اگر اتفاق مثبتی در عرصه اقتصاد جهانی رخ دهد، بازار سرمایه ما هم حرکت دیگری آغاز کند.

پرویز فاتح کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار بیان کرد: بازار سرمایه، امسال پربازده ترین بازار در بین بازارهای سرمایه گذاری خواهد بود. مهمترین اتفاق در بازار سرمایه، حرکت جریان نقدینگی بین سهم های کوچکتر بازار و سهم های بزرگ و شاخص ساز بازار است. 

وی ادامه داد: نقدینگی گاه در سهم‌های کوچکتر بازار متمرکز می‌‌شود و گاه به سمت سهم‌های بزرگتر بازار حرکت می‌کند. البته این حرکت نقدینگی معمولا با دلایل بنیادی هم همراه است؛ اما مزیت این شرایط این است که تمامی صنایع بازار می توانند از رشد بازار سرمایه بهره مند شوند و حباب قیمتی کمتری شکل بگیرد.

کارشناس بازارسرمایه افزود: در حال حاضر سهم صنایعی که از ارز دولتی برخوردار هستند همچون صنعت دارو و غذایی و لبنی، با توجه به احتمال حذف ارز دولتی، پتانسیل رشد بیشتری دارند. همچنین به نظر می رسد سهم های شاخص ساز و بزرگ بازار مقصد بعدی نقدینگی بازار سرمایه خواهد بود. با شرایط فعلی احتمالا حرکت جریان نقدینگی در صنایع مختلف تداوم داشته و شاخص کل، تا محدوده ۳۰۰ هزار واحد، رشد خواهد کرد. 

فاتح در پیش بینی روند صنایع کامودیتی محور و تحلیل قیمت های جهانی گفت: سودآوری صنایع کامودیتی محور تحت تاثیر نرخ فروش و مقدار فروش خواهد بود. گزارش های منتشر شده از سوی شرکت ها نشان می دهد وضعیت فروش مطلوب بوده و فعلا نگرانی بابت کاهش مقدار فروش وجود ندارد و به نظر می رسد با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجدد امریکا، تحریم ها با  شدت کمتری دنبال خواهد شد. 

وی اضافه کرد: اما قیمت های جهانی به عوامل متعددی وابسته اند و مهمترین عامل اثرگذار در مقطع کنونی، جنگ تجاری امریکا و چین است. با توجه به آمارهای مربوط به رشد اقتصادی اتحادیه اروپا، جنگ تجاری امریکا و چین و نیز تنش ها در روابط ژاپن و کره جنوبی، یک دوره رکود خفیف در بازارهای جهانی محتمل است. اما فعلا جایی برای نگرانی نیست و صنایع تولیدی کشور ما با مشکلی مواجه نشده اند. علاوه بر این کاهش نرخ بهره امریکا ممکن است موجب رونق صنایع امریکا و جلوگیری از رکود در بازارهای جهانی گردد. بنابراین در کوتاه مدت دغدغه بابت افت سودآوری صنایع داخلی وجود ندارد.

این فعال بازار سرمایه در خاتمه ضمن تاکید بر اینکه «سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری، مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذارانی است که آشنایی کمتری با تحلیل بازارهای مالی دارند» گفت: در کشورهای توسعه یافته، نرخ مشارکت مردم در بازارهای سرمایه به بیش از ۹۰ درصد می رسد و این مشارکت عمدتا از طریق صندوق های سرمایه گذاری ایجاد شده است. سرمایه گذاران بهتر است از طریق این صندوق ها اقدام به سرمایه گذاری کنند که هم ریسک کمتر و بازدهی بالاتری نسبت به بازار پول به همراه دارد و هم در رشد بازار سرمایه و همچنین اقتصاد کشور، اثرگذار تر خواهد بود.

فاتح اضافه کرد: امیدواریم در تنظیم دستورالعمل جامع صندوق های سرمایه گذاری به نحوی عمل شود که به جای اعمال محدودیت برای صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری از این طریق را جذاب تر شود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تجارت اتحادیه اروپا در معرض خطر؛

نتیجه تحریم‌های ایران برای اروپا پرریسک بود

تجارت اتحادیه اروپا در معرض خطر؛

نتیجه تحریم‌های ایران برای اروپا پرریسک بود

ارسال نظر