بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
سهام شرکت‌های ورشکسته و معیوبی که به لطف چند سال اخیر متولیان بازار سرمایه با جذب سفته‌بازان و دامنه نوسان نامحدود تا حدود زیادی اعتبار بازار سرمایه کشور را زیر سوال برده اند، حالا ظاهرا قرار است شاهد طبقه‌بندی در بازار‌های مختلف با محدودیت‌های نوسان محدود و زیر سه درصدی باشند.
کد خبر : ۱۹۴۶۷۵
سفته بازان بازار پایه در تیررس قوانین جدید
آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:

رشد ۴۲۹۴ واحدی شاخص بورس در روز چهارشنبه ۲۳ مردادماه ۱۳۹۸، عمدتا مدیون معاملات مثبت نماد‌های «فولاد مبارکه»، «همراه»، «اخابر»، «کگل»، «فملی» و ...، بود. پس از کاهش ادامه‌دار قیمت سهام شرکت‌های فولادسازی و همچنین شرکت‌های معدنی (که افت قیمت‌های جهانی نیز چندان بی تقصیر نبود) در اکثر روز‌های هفته گذشته، معاملات مثبت سهام این شرکت‌ها حسن ختامی بر افت مقطعی مذکور بود.

اخبار سیاسی

شاید مهمترین خبر سیاسی را در روز‌های گذشته بتوان خبر آزادی نفتکش گریس یک حتی با وجود اخبار متعدد در خصوص زمان آزاد شدن آن دانست، در حالی که ظاهرا دولت‌های آمریکا و انگلستان همچنان در تکاپوی کم‌اهمیت جلوه دادن و مانع‌تراشی بر سر آزادسازی این نفتکش ایرانی هستند علی ربیعی سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: نفتکش گریس یک به‌رغم تلاش‌ها، فشار‌ها و کارشکنی‌های آمریکا ـ که همچنان ادامه دارد ـ از توقیف غیرقانونی خارج و آزاد شد و شکست دیگری برای کاخ سفید به ثبت رسید. این پیروزی بدون هیچ تعهدی ثمره اقتدار، دیپلماسی فعال و کوتاه نیامدن از حقوق ملت است.


روزنامه گلوبال تایمز چین در یادداشتی تحت عنوان " ائتلاف دریایی آمریکا علیه ایران فرو می‌پاشد" به بحث در خصوص طرح واشنگتن جهت ایجاد ناوگان دریایی بین‌المللی برای حفاظت از نفکتش‌ها در آب‌های جنوب ایران پرداخته و در انتها اینچنین تحلیل نموده است که اگر ائتلافی هم تشکیل شود نباید به رهبری آمریکا باشد.

گلوبال‌تایمز، تمایل برخی از آمریکایی‌ها برای پیوستن چین به ائتلاف دریایی ضد ایران را خیالی خام معرفی شده و نوشت: ایران یک شریک استراتژیک برای چین است و چین نیز متعهد است تا صلح و ثبات را در خلیج فارس حفظ کند. چنین ائتلافی فقط به منافع ایران ضربه می‌زند و به تبع آن چین نیز آسیب می‌بیند.


اقتصاد کلان

از جمله اخبار اقتصادی مورد توجه روز اخیر که موضوعات متعددی نظیر وضعیت کنونی نرخ ارز و حتی عملکرد بانک‌ها را مورد چال قرارداد، انتشار یادداشتی از رییس کل بانک مرکزی بود. عبدالناصر همتی در یادداشتی در صفحه مجازی خود نوشت: همان گونه که فعالان اقتصادی و مردم آگاهی دارند، بازار ارز پس از یک دوره سخت، که بیشتر از ناحیه فشار‌های خارجی و تحریم همه جانبه و انتظارات منفی ناشی از آن بود، در دوره اخیر، تدریجاً به سمت پایداری و پیش‌بینی‌پذیری حرکت می‌کند. همانگونه که پیشتر نیز گفته‌ام، تلاش بانک مرکزی در یکسال گذشته عمدتاً متمرکز بر مدیریت بازار و ساماندهی به آن بوده است.
سفته بازان بازار پایه در تیررس قوانین جدید


در این میان، طرح مباحثی مانند تأمین مالی دولت یا کمک به بانک‌ها، از طریق تحولات نرخ ارز، نه تنها بر اساس آمار بی اساس است، بلکه جفای بزرگی در حق بانک مرکزی است.

کارشناسان محترم می‌دانند که کنترل نوسانات نرخ ارز، فرآیند پیچیده‌ای است که با ابزار‌های در اختیار بانک مرکزی انجام می‌گیرد.

در این راستا، بنده همچنان بر عهد و برنامه یکسال پیش خود مبنی برصیانت از ذخایر بانک مرکزی پا برجا هستم و به صورت فزاینده به تقویت آن اهتمام جدی دارم.

بخش با اهمیت دیگری از اقدامات در دست بانک مرکزی آن است که دوره تخطی برخی از بانکها، از مقررات ابلاغی و برخی نسبت ها، بویژه درصد‌های سهامداری، اجرای حاکمیت شرکتی، اعطای وام‌های خاص خصوصاً به اشخاص و شرکت‌های مرتبط و ... به سرآمده است و بانک‌ها باید در چارچوب برنامه‌های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی، دستورالعمل‌ها و تصمیمات جدی و قاطعی را که در بانک مرکزی اتخاذ و به آن‌ها ابلاغ خواهد شد، با جدیت تمام پیگیری و اجرا کنند.

آنچه به نظر می‌رسد زیر ذره بین رفتن پرونده‌های مفسدان اقتصادی، عملکرد شائبه برانگیز مدیران بانک‌های کشور را بیش از پیش مورد چالش قرارداده و شاید اظهارات همتی به نوعی فرار روبه جلوی بانک مرکزی و مبرا کردن این نهاد از تعداد زیادی از فساد‌های شکل گرفته ذیل نظارت ضعیف این متولی نظام بانکی کشور باشد.

ارز و سکه

در حالی که در روز پنجشنبه نیز به مانند روز‌های هفته اخیر شاهد تثبیت قیمت‌های زیر ۱۱.۷۰۰ تومانی هر دلار در بازار تهران بودیم، قیمت‌های جهانی طلا همچنان شرایط پر نوسانی را پشت سر می‌گذارند.

رشد قیمت این فلز کمیاب که بسیار از فعالان بازار‌های جهانی را نیز هیجانزده کرده بود، در معاملات روز جمعه با عقب‌نشینی در حدود ۱۳ دلاری در قیمت‌های ۱۵۱۰ دلار به ازای هر انس آرام گرفت.
سفته بازان بازار پایه در تیررس قوانین جدید

هر چند که بسیاری از فعالین بازار‌های جهانی این عقب‌نشینی را تنها واکنشی به شناسایی سود‌های مناسب سرمایه‌گذاران می‌دانند با این وجود ترس از ادامه انتشار آمار‌های ناامیدکننده اقتصادی در کشور‌های چین، آمریکا و حتی اروپا، همچنان سرمایه‌گذاری در طلا، به عنوان گزینه‌ای معقول در بازار‌های جهانی محسوب می‌شود. 

بازار‌های جهانی

پس از آنکه شائبه افزایش تنش‌های تجاری آمریکا و چین و افزایش احتمال اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای صادراتی چین و آمریکا قوت گرفت، انتشار گزارشات ضعیف اقتصادی از چین، آلمان و ...، منجر به ناامیدی معامله‌گران جهانی و افت قیمت‌های جهانی نفت در هفته گذشته شد

با این وجود و به گزارش رویترز، کاهش نسبی احتمال ورود اقتصاد آمریکا به رکود از اصلی‌ترین دلایل افزایش روز گذشته قیمت نفت بوده است. بر این اساس در معاملات روز گذشته بازار جهانی انرژی هر بشکه نفت برنت دریای شمال ۵۸.۶۶ دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به دیروز ۰.۴۳ دلار افزایش داشته است و همچنین قیمت نفت آمریکا نیز ۲۶ سنت رشد کرد و به ۵۴.۷۳ دلار رسید.
سفته بازان بازار پایه در تیررس قوانین جدید

 کدال نگر

از جمله گزارشات با اهمیت منتشر شده در دو روز انتهای هفته گذشته می‌توان به انتشار گزارش سه ماهه «فسازان» اشاره داشت. شرکتی که قرار است در روز دوشنبه هفته جاری سهامش در بازار بورس عرضه گردد در سه ماهه نخست سال مالی ۱۳۹۸ موفق به تحقق ۱۷۷.۶۰۰ میلیون ریال سود خالص و ۴۷۴ ریال به ازای هر سهم شد.

البته آنچه در مورد این شرکت نیز دور از انتظار نبود رشد چشمگیر سودآوری شرکت‌های در حال عرضه در آخرین دوره‌های مالی جهت افزایش تقاضا و قیمت‌های مد نظر سهام آن‌ها شد.

بازار امروز

جدیدترین خبر‌ها از مدیران سازمان بورس در خصوص برقراری قوانین و مقررات جدید در خصوص معاملات سهام شرکت‌های موجود در بازار‌های پایه فرابورس، بی‌شک از تاثیر گذارترین خبر‌های روز جاری و روز‌های آتی بازار سرمایه است.

سهام شرکت‌های ورشکسته و معیوبی که به لطف چند سال اخیر متولیان بازار سرمایه با جذب سفته‌بازان و دامنه نوسان نامحدود تا حدود زیادی اعتبار بازار سرمایه کشور را زیر سوال برده اند، حالا ظاهرا قرار است شاهد طبقه‌بندی در بازار‌های مختلف با محدودیت‌های نوسان محدود و زیر سه درصدی باشند.

این موضوع بی شک بسیاری از سفته بازان در سهام این شرکت‌ها را به تلاش در جهت فروش سهام خود و فرار از وضعیت دشوار پیش رو وا میدارد. از این رو دیدن صفوف فروش سنگین در نماد‌های مورد معامله در بازار‌های پایه و البته بی‌پایه فرابورس در روز جاری و روز‌های آتی دور از انتظار نیست.

به نظر می‌رسد با توجه به ادامه روند کاهش نرخ دلار در سامانه سنا و نیز عملکرد ضعیف روز‌های اخیر شرکت‌های پتروشیمی در بورس کالا، معاملات این گروه نیز کم‌نوسان و حتی در برخی از ساعات معاملاتی نزولی باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قیمت‌های خرد "سنا" و دلار گران‌تر

ارسال نظر