بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
مجمع عمومی عادی سالیانه تاپیکو با حضور بیش از 85 درصد از سهامداران خود در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.
کد خبر : ۱۹۴۸۵۸

افزایش تعداد شرکت‌های بورسی در سال 98/زیان انباشته ستاره خلیج‌فارس صفر می‌شود

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، مجمع سالانه هلدینگ تاپیکو در حالی برگزار شد که پرداخت سود، سهام زیان ده هلدینگ خلیج‌فارس و بلاتکلیفی سرمایه‌گذاری در ستاره خلیج‌فارس، دغدغه بیشتر سهامداران حقیقی بود.

محمود مخدومی مدیرعامل تاپیکو در این مجمع با اشاره به آخرین افزایش سرمایه تاپیکو در سال گذشته گفت: در خردادماه 97 سرمایه هلدینگ به 8 هزار و 150 میلیارد تومان رسید و تاپیکو ازنظر بازده دارائی نیز توانست رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 76 درصد سهام تاپیکو در اختیار شستا است و درمجموع ما سهامدار 85 شرکت هستیم که از این تعداد، 25 شرکت بورسی و 60 شرکت غیر بورسی هستند.

مخدومی در مورد سهم تاپیکو در ظرفیت اسمی صنایع مختلف نیز گفت: در صنعت پتروشیمی 9 درصد ظرفیت اسمی در ایران متعلق به تاپیکو و این عدد در صنعت پالایشگاهی، روغن‌پایه، تایر، قیر و سلولز به ترتیب 11، 9، 20، 34 و 3 درصد است.

«شفن» در صدر لیست صادراتی‌ها

مدیرعامل تاپیکو در مورد سبد صادراتی هلدینگ تاپیکو اظهار داشت: در حال حاضر سبد صادراتی تاپیکو در دستان فناوران، پتروشیمی پاسارگاد، پتروشیمی خراسان، ایرانول، پتروشیمی غدیر است و البته در این میان فناوران 42 درصد این سبد را در دست دارد.

وی افزود: در سال 97 بیش از 350 میلیون دلار صادرات انجام دادیم که بخش اعظم آن به کشورهای عراق و افغانستان و به‌صورت ریالی انجام شد.

مخدومی از افزایش 1.5 برابری فروش سال 97 نسبت به سال 96 خبر داد و افزود: از تاریخ 16 مردادماه 97 با دستور بانک مرکزی، فروش و صادرات با ریال ممنوع شد و ما باید ارز وارد کشور کنیم.

افزایش حاشیه سود و سود خالص در سال 97

مدیرعامل هلدینگ تاپیکو با اشاره به افزایش میزان فروش محصولات هلدینگ تاپیکو گفت: حاشیه سود خالص ما از 25 به 38 درصد افزایش پیدا کرد و سود خالص هلدینگ از عدد 1540 میلیارد تومان در سال 96 به 3530 میلیارد تومان در سال 97 رسید.

وی ادامه داد: درآمد عملیاتی تاپیکو در سال 97 به 3601 میلیارد تومان رسید و 82 میلیارد تومان سود نیز از بابت سهام به تاپیکو رسید.

مخدومی از انجام 114 پروژه در سال 97 درمجموعه تاپیکو خبر داد و افزود: برای انجام این طرح‌ها بیش از 100 میلیارد تومان هزینه کردیم و در حال حاضر نیز ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه تاپیکو شناخته می‌شود.

49 درصد ستاره خلیج‌فارس در دستان تاپیکو

مدیرعامل تاپیکو در مورد ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان یکی از بحث‌های مهم مدنظر سهامداران حقیقی نیز گفت: سهم ما در این طرح بزرگ ملی 49 درصد است و با سرمایه‌گذاری 1200 میلیارد تومانی در حال حاضر صاحب نیمی از یک طرح 50 هزارمیلیاردی هستیم بنابراین این طرح برای تاپیکو و سهامدارانش کاملاً سودآور بوده است و با اگر فاز 4 این طرح اجرا شود، این سود ملموس‌تر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: فازهای 1، 2 و 3 این پالایشگاه در سال‌های 96 و 97 به بهره‌برداری رسید و قرار بود فاز 4 نیز اجرایی شود که بنا به دلایلی با تصمیم سهامداران این مجموعه، لغو شد.

مخدومی تأکید کرد: ستاره خلیج‌فارس در سال 96  بیش از 500 میلیارد تومان زیان ثبت کرد که این میزان در سال 97 با توجه به سود 130 میلیاردی مجموعه، به 370 میلیارد تومان رسید و در سال جاری این زیان انباشته صفر خواهد شد.


 


 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر