بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
سهم گروه های بانکی، غذایی و همچنین هلدینگ های سرمایه گذاری چند رشته ای خصوصا شرکت هایی که در نیمه دوم سال منتظر اتفاقات مثبت هستند، گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری ۳ تا ۶ ماهه خواهند بود. به اشخاصی هم که آشنایی کمتری با تحلیل بازار سرمایه دارند، توصیه می شود از طریق صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سبدگردانی، اقدام به سرمایه گذاری کنند.
کد خبر : ۱۹۴۸۸۵
به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه هفته گذشته اوضاع نسبتا خوبی داشت و شاخص کل از محدوده ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد. هنوز بسیاری از سهم های بزرگ بازار رشد چندانی نداشته و باید دید انتشار گزارش های ماهانه در هفته جاری، محرکی برای رشد این سهم ها خواهد بود یا باید منتظر اصلاح بازار باشیم؟

عباسعلی حقانی نسب رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص تحلیل روند بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به اینکه چشم انداز روند سودآوری و بازدهی در بازارهای موازی از جمله بازار مسکن، ارز و طلا، و بازار پول چندان مثبت نیست و بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها از وضعیت مناسب تر و چشم انداز مثبت تری برخوردار است، روند کلی بازار سرمایه تا پایان سال، مثبت خواهد بود.

وی افزود: سیاست بانک ها، کاهش هزینه پول بوده و هدف بانک مرکزی هم همین است. بنابراین در بازار پول احتمالا خبری از افزایش نرخ بهره نخواهد بود و ضمنا بانک ها ملزم به واگذاری دارایی های مازاد هم هستند. بازار مسکن نیز به دلیل فقدان یک نهاد متولی قیمت گذاری، ناگهان پرش قیمت چشمگیری تجربه کرد و عده ای از رشد قیمت املاک، منتفع شدند و به نظر می رسد بازار مسکن حداقل برای یکی _ دو سال افزایش قیمت نداشته و گزینه جذابی برای سرمایه گذاری نیست. بازار ارز نیز همان طور که پیش بینی می شد روند نزولی داشته و اگر اتفاق خاصی مثل جنگ (که بروز آن بعید است) رخ ندهد، رشد قیمتی. نخواهد داشت. با این وضعیت، بازار سرمایه مناسب ترین و تنها بازاری است که می تواند مقصد سرمایه گذاران باشد. زیرساخت هایی هم مانند صندوق های سرمایه گذاری برای ورود نقدینگی سرگردان به این بازار فراهم شده و مردم می توانند از این طریق به بازدهی معقول برسند. 

حقانی نسب در رابطه با دغدغه هایی که بابت ریزش احتمالی قیمت ها در بازارهای جهانی و اثر آن بر سهم صنایع کامودیتی محور وجود دارد، گفت: به نظر می رسد سهم گروه های وابسته به قیمت های جهانی هنوز متناسب با نرخ ارز رشد نکرده است. با توجه به چشم انداز نرخ بهره، بازدهی مورد انتظار در سایر بازارها و انتظار ورود نقدینگی به بازار سرمایه، سهم های بزرگ وابسته به قیمت جهانی کامودیتی ها کماکان پتانسیل رشد دارند. لذا اگر به هر دلیلی، اقتصاد جهانی دچار رکود شده و قیمت های جهانی، کاهش یابد؛ بازار سرمایه ما جای ریزش ندارد. بررسی سوابق گذشته نشان می دهد سهم های بزرگ بازار همواره نسبت های P بر E پایین داشته و این موضوع، ناشی از عدم وجود نقدینگی کافی در بازار سرمایه برای رشد این سهم ها بوده و به نظر می رسد ارکان بازار سرمایه برای جذب و ورود نقدینگی در این بازار تلاش زیادی نکرده اند. 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه مشکل بنیادی برای جذب نقدینگی ندارد؛ اما نقدینگی بازار هنوز مطابق انتظارات نیست. اکثر شرکت های بازار سرمایه به لحاظ رشد سودآوری و ارزش ذاتی پتانسیل رشد دارند و بسیاری از سهم های بازار، در قیمت های کمتر از ارزش ذاتی معامله می شوند. آنچه مانع از رشد واقعی بعضی سهم های بازار شده کمبود نقدینگی در این بازار است. ضمن اینکه گاه مشاهده می شود، برخی اظهار نظرها به حباب قیمتی در بازار سرمایه اشاره می کنند که صحیح نیست و امیدواریم سرمایه گذاران در تله رسانه های وابسته به سایر بازارها قرار نگیرند.


وی در مورد تاثیر تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه از این محل بر روند بازار گفت: بسیاری از شرکت ها به دنبال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت و اصلاح ساختار مالی هستند ؛ اما معتقدم به تجدید ارزیابی باید به عنوان ابزاری برای افزایش شفافیت نگریست. این نگرش در شرایط تورمی، به معنای افشای اطلاعات قابل اتکا بوده و قطعا اثر مثبتی در بازار سرمایه برجای خواهد گذاشت و شرکت هایی که اقدام به افشای ارزش روز دارایی های خود نکنند، در حقیقت اطلاعات را کتمان کرده اند. تجدید ارزیابی در کنار واگذاری دارایی های مازاد خصوصا در مورد بانک ها ضرورت بیشتری داشته و موثرتر است. البته تجدید ارزیابی در شرایطی سودمند است که دارایی تجدید ارزیابی شده، امکان فروش و واگذاری داشته باشد.

حقانی نسب در خاتمه در معرفی گزینه های برتر برای سرمایه گذاری اظهار کرد: جهت سرمایه گذاری برای یک دوره ۳ تا ۶ ماهه، سهم گروه های بانکی، غذایی و همچنین هلدینگ های سرمایه گذاری چند رشته ای خصوصا شرکت هایی که در نیمه دوم سال منتظر اتفاقات مثبت هستند، گزینه های مناسب تری خواهند بود. به اشخاصی هم که آشنایی کمتری با تحلیل بازار سرمایه دارند، توصیه می شود از طریق صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سبدگردانی، اقدام به سرمایه گذاری کنند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

نگاه بازار به سهم‌های کوچک و متوسط

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

نگاه بازار به سهم‌های کوچک و متوسط

ارسال نظر