بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
کارشناس اقتصاد بین الملل در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

رکود در بازارهای جهانی نتیجه جنگ بین دو اقتصاد بزرگ جهان

کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: در صورت کاهش میزان تجارت بین دو اقتصاد بزرگ جهان شرکت های آنان نیز زیان ده می شوند که در اینصورت شاهد ایجاد رکود در بازارهای جهانی خواهیم بود.
کد خبر : ۱۹۴۹۱۱

رکود در بازارهای جهانی نتیجه جنگ بین دو اقتصاد بزرگ جهانبه گزارش بورس نیوز، دونالدترامپ رییس جمهور آمریکا از 6 ژوئیه 2018 با اعمال ۳۴ میلیارد دلارتعرفه گمرکی بر واردات کالاهای چینی جنگ بین دو اقتصاد بزرگ جهان را آغاز کرد که پس از آن چین نیز در اقدامی متقابل تصمیمی در خصوص وضع تعرفه های 5 تا 10 درصدی به ارزش 75 میلیون دلار برکالاهای آمریکایی اتخاذ کرد که به گفته کارشناسان در صورت اجرای این تصمیم شاهد عواقب آن در بازارهای جهانی خواهیم بود.

در این خصوص میرهادی رهگشای کارشناس اقتصاد بین الملل به خبرنگار بورس‌نیوز گفت: تصمیم چین مبنی بر اعمال تعرفه‌های 5 تا 10 درصدی به ارزش 75 میلیون دلار برکالاهای آمریکایی در راستای جنگ تجاری بین آمریکا و چین اعمال شده است.

وی با بیان اینکه در شرایط جنگ تجاری هر دوی این کشورها تصمیماتی را در خصوص شکست طرف مقابل اعمال می کنند، ادامه داد: آمریکا افزایش تعرفه را در دستور کار قرار داده و تجارت شرکت‌ها با چین را ممنوع اعلام کرده که این تصمیمات قطعا تاثیرات منفی برای کشور اعمال‌کننده نیز در پی خواهد داشت.

رهگشای خاطرنشان کرد: اگر قیمت کالاهای چینی در آمریکا افزایش یابد مصرف‌کنندگان با مشکل مواجه می شوند همچنین شرکت های آمریکایی نیزدر صورت قطع ارتباط با چین و عدم تبادل اطلاعات درزمینه انتفال فناوری،بازار بزرگ یک میلیارد و 400 میلیون نفری چین را از دست خواهند داد.

کارشناس اقتصاد بین الملل با اشاره به اینکه در صورت کاهش میزان تجارت بین این دو اقتصاد بزرگ جهان شرکت‌های آنان نیز زیان ده می‌شوند، افزود: در این‌صورت شاهد ایجاد رکود در بازارهای جهانی خواهیم بود زیرا میزان واردات هردو کشور به دیگر کشورها نیز کاهش می‌یابد که این امر کاهش سود دهی شرکت ها را به همراه دارد.

وی ادامه داد: در صورت ایجاد رکود در بازارهای جهانی شاهد ریزش شاخص در بازار بورس جهانی نیز خواهیم بود.

رهگشای با بیان اینکه درشرایط فعلی تبادل رسمی کالا بین ایران و آمریکا وجود ندارد، افزود: اگر از سوی آمریکا رکودی ایجاد شود در بازار داخلی ایران موثر نخواهد بود اما اگر میزان واردات شرکت‌های چینی کاهش یابد ایران نیز با کاهش کل صادرات یا کاهش قیمت مواجه می‌شود که این دو عامل در بازار داخلی ایران تاثیرگذار هستند.

کارشناس اقتصاد بین الملل با بیان اینکه در صورت کاهش واردات چین به دیگر کشورها شاهد افزایش واردات از سوی این کشور به ایران خواهیم بود، تاکید کرد: رکود جهانی تغییرات زیادی رابرای بازار داخلی ایران به همراه نخواهد داشت زیرا میزان تبادل ایران با دیگر کشورها زیاد نیست اما در صورت کاهش میزان صادرات چین به دیگر کشورها شاهد کاهش صادرات محصولاتی همچون نفت و سنگ آهن از سوی ایران به چین نیز خواهیم بود اما میزان واردات چین به ایران افزایش می‌یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر