بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز؛

تابلوی «ایست» مقابل دستکاری سهم‌های بازارپایه

بسیاری از سهم‌های بازارپایه به دلیل عمق کم و شناوری پایین دستخوش دستکاری قیمت و نوسان می‌شوند که این امر موجبات شکست افراد ناآشنا با بازار را فراهم می‌کند.
کد خبر : ۱۹۵۳۶۹

شفافیت، نتیجه اصلاح بازارپایه است

به گزارش بورس نیوز، چندی پیش فرابورس ایران پس از اعمال نظر کارشناسان و انجام بررسی‌های لازم، اطلاعیه‌ای را در خصوص اصلاح قوانین بازار پایه منتشر کرد که براین اساس مقرر شد از این پس این بازار شامل تابلو‌های پایه زرد، نارنجی و قرمز باشد که تابلوی زرد به شرکت‌هایی که مجموع روز‌های تاخیر در ارائه اطلاعات آن‌ها کمتر از ۱۰۰ روز باشد و تعداد دفعات عدم ارائه مالی نیز کمتر از ۳ بار و حداقل یک صورت مالی ارائه داده باشند، اختصاص می‌یابد.

بر همین اساس، تابلوی قرمز نیز شامل شرکت‌هایی‌ است که حکم ورشکستگی آن‌ها صادر شده و مجمع عمومی فوق العاده یا مراجع قضایی رای به انحلال آن‌ها داده باشند و تابلوی نارنجی نیز مختص شرکت‌هایی بوده که شامل تابلوی قرمز و زرد نشده و اظهارنظر حسابرس در رابطه با صورت‌های مالی شرکت مبنی بر عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود باشد.

در همین راستا تمامی نماد‌های مندرج در بازار پایه در پایان جلسه معاملاتی روز چهارشنبه (۱۳ شهریور ۱۳۹۸) متوقف و پس از انجام عملیات فنی و انتقال به تابلو‌های مربوطه در روز دوشنبه (۲۵ شهریور ۱۳۹۸) مجدداً قابل معامله خواهند بود، اما پس از صدور دستورالعمل این اصلاحیه توسط فرابورس بسیاری از اهالی بازارسرمایه نسبت به تاثیرات منفی این اصلاحیه در میزان نقدینگی موجود در بورس و نقدینگی و افت قیمت سهم‌ها، مطرح کردند، اما از سویی دیگر کارشناسان معتقدند اجرای این دستورالعمل شفافیت را برای بازار به ارمغان می‌آورد.

محمدرضا سرافراز یزدی کارشناس بازارسرمایه به خبرنگار بورس‌نیوز گفت: کمک به شفافیت بازار یکی از وظایف سازمان بورس و فرابورس به‌عنوان نهاد‌های ناظر، محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که در بازار پایه هستند شفافیت لازم برای ورود به بورس را ندارند، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها همیشه با ریسکزیادی همراه بوده، زیرا بسیاری از سهم‌های این بازار به دلیل عمق کم و شناوری پایین دستخوش دستکاری قیمت و نوسان می‌شوند که این امر موجبات شکست افراد ناآشنا با بازار را فراهم می‌کند به همین دلیل سازمان بورس باید در این زمینه تمهیداتی را در نظر می‌گرفت.

سرافراز یزدی با بیان اینکه دستورالعمل اصلاحات جدید پس از بررسی و مشورت با کارشناسان و فعالان بازار منتشر شده است، افزود: این اصلاحات به شفافیت بازار کمک می‌کند، زیرا از این طریق زمینه‌ای برای خروج این شرکت‌ها از تابلو‌های بازارپایه و ورود آن‌ها به فرابورس یا بورس فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها در صورت عدم ورود به بورس یا فرابورس باید محدودیت‌های اعمال شده را بپذیرند که سهامداران خرد متضرر نشوند.

سرافراز یزدی با اشاره به اینکه بر خلاف آنچه که برخی از اهالی بازارسرمایه مطرح می‌کنند، اجرای این دستورالعل موجبات رشد سهم‌های کمتر از ۱۰۰ تومان را فراهم نمی‌کند، افزود: اجرای این دستورالعمل صرفا در راستای دسته‌بندی و ایجاد شفافیت در این شرکت‌ها خواهد بود.

سرافراز یزدی خاطرنشان کرد: محدودکردن دامنه نوسانات و نظارت بیشتر بر بازار پایه مانعی در مقابل دستکاری قیمت‌ها ایجاد می‌کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

تر و خشک را با هم نسوزانید

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

عیار سهم‌های بازار‌پایه مشخص می‌شود

معاون بازار‌های خارج از بورس شرکت فرابورس در گفتگو با بورس‌نیوز اعلام کرد:

دستورالعمل جدید بازار پایه دست سفته‌بازان را می‌بندد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مگر قرار نبود در تابلو قرمز اجرا شود ابتدا ؟ بحث بر سر قوانین نیست . بر سر زمانبندی اعلام و نحوه اغلام آن است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
دروغه . مگه در بازار اصلی بورس سفته بازی نیست؟ مثلا در ستران چی اتفاقی افتاد که سهام ده برابر رشد کرد . یا کبافق چرا هر چند مدتی اطلاعات غلط و درست می دهد و با این شیوه سالها با سهامداران بازی می کند ؟ سفته باز فقط در بازار پایه نیست بلکه در بورس و فرا بورس هم به فور هستند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
کسی منکر تلاشهای مدیران نیست ولی مگر قرا نبود بطور تدریجی و ازمایشی اجرا شود زیان 30 درصدی تا الان نتیجه غلط بودن چگونگی اجراست میشد از چهارشنبه پیش 3درصدی نمود؟ چون نمیتوانستید اثر اجرایی شدن را پیش بینی کنید؟
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
آقا/خانم گزارشگری که ده روز قبل نوشتی که قراره فقط در تابلوی قرمز اجرا بشه و بعد از رفع نقص ‌در کل تابلوها عملیلتی شه و تاریخ اجرایش را به اطلاع عموم میرسونیم. چرا از اون مسئول نخواستی که پاسخگو باشه که بخاطر خبر شما و اینکه تا اجرا زمان هست و اطلاع رسانی میکنید سهامدارها تا امروز ۲۶ درصد ضرر کردند.
آقای هامونی و سایر مسئولین بورس بنده نوسانگیر نیستم ولی این قانون میبایست در عرض یک سال و پلکانی و ماهی یک درصد می اومد پایین نه یک شبه و اینکه ۱۰ درصد بشه ۳ درصد واقعا خنده داره و ۵ درصد معقولتر بود. الان من و سایر دوستان منفی ۲۶ درصد در زیان هستیم و باید چند ماه صبر کنیم که به پولمون برسیم و چند ماه دیگه هم صبر تا شاید سود کنیم. ولی شماها که با قانونای خودتون‌سروکار دارید نه؛ دنبال نوسانگیر نگردید:
بنظرم نوسانگیر حرفه ای که میگن شما و اطرافیانتون هستید که قانون در دست شماست چون خوب سود کردید خوب. سهام در کف خریدید و در سقف قیمت فروختید و الان مجددا در کف میخرید و بعد گشایش میگید بخاطر اعتراضات وسیع این امتیاز واسه نمادهای بازار پایه و مجددا قیمتها میکشن بالا. یه نوسان توپ بیش از ۱۰۰ درصدی ظرف ده روز که گفتید اطلاع رسانی کنند فعلا برا تابلو قرمزه و برا همه اجرا نمیشه که با این خبر قیمت سهام اومد بالا و بعدش اجراش کردید که قیمتها اومد پایین. دست هرچی نوسانگیره‌ از پشت بستید
مثال: خرید سهم تپکو از ۷۴ و فروشش در قیمت ۱۱۰
با این قانون از ۱۱۰ آوردن حدود ۸۰ و اینجا میخرن
بعد با اطلاع رسانی یه خبر که بخاطر اعتراضات وسیع این امتیاز دادیم و از ۸۰ میبرنش رو قیمت ۱۱۰ سابق و میفروشن ( حدود دو تا ۳۰ تا ۳۰ درصد سود در عرض چند روز با ایجاد خبر و تکذیب و اجراش)