بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

بیم و امید حاکم بر بازار سرمایه

دغدغه سرکوب تقاضا، مجال رشد به سهم های بزرگ نمی دهد و از جذابیت سرمایه گذاری در سهم های بزرگ بازار کاسته است.
کد خبر : ۱۹۵۴۳۵

بیم و امید حاکم بر بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز شاخص کل امروز به مدد معاملات سبز چند شرکت بزرگ بازار ۱۹۷۵ واحد رشد کرد؛ ولی با در نظر گرفتن رشد بیش از ۲۰ هزار واحدی در کمتر از ۱۰ روز معاملاتی و بدون آنکه اتفاق خاصی در عرصه اقتصادی و سیاسی کشور رخ داده باشد، به نظر می رسد کم کم باید منتظر ورود بازار به فاز اصلاح باشیم.

مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه بیان کرد: اگرچه در یک هفته اخیر با توجه به حرکت جریان نقدینگی به سمت سهم های کامودیتی محور، شاخص کل مثبت بوده و نماد های بزرگی مانند «فولاد»، «فملی» و «رمپنا» رشد کرده اند. ولی در چند روز گذشته، بازار از منفی آغاز کرده و در میانه معاملات، بازار مثبت شده و در پایان معاملات به دلیل فشار فروش ها، بازار مجددا منفی می شود. به نظر می رسد بازار در وضعیت بیم و امید به سر می برد و منتظر بهانه ای برای ریزش است. در صورت منفی شدن بازار، بسیاری از سهامداران به منظور ذخیره سود، فروشنده خواهند بود.

عرضه حقوقی ها، مانع رشد سهم های بزرگ 

وی افزود: به رغم افت نرخ ارز و احتمال کاهش قیمت ها جهانی، حرکت نقدینگی به سمت سهم های کامودیتی محور منطقی است؛ چرا که سهم شرکت های وابسته به قیمت های جهانی، متناسب با سایر سهم ها رشد نکرده و بنابراین با ریسک چندانی هم مواجه نیستند. اما نقدینگی بازار هنوز در حدی نیست که قدرت بالا بردن سهم های بزرگ را داشته باشد و معمولا تقاضا در سهم های بزرگ به سرعت با عرضه حقوقی ها سرکوب می شود.

این کارشناس بازار تصریح کرد: از این رو، دغدغه سرکوب تقاضا، مجال رشد به سهم های بزرگ نمی دهد و از جذابیت سرمایه گذاری در سهم های بزرگ بازار کاسته است.

معتمدنیا در رابطه با دلیل عدم رشد سهم های با نسبت P بر E پایین گفت: دلیل عدم اقبال این سهم ها این است که آنچه در تابلو معاملات به عنوان EPS نمایش داده می شود، مربوط به گذشته بوده و سهامداران با نگاه به آینده، سود سهم ها را تخمین می زند.

این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: در صورت منفی شدن بازار، سهم هایی که در ۲ سال اخیر رشد زیادی داشته، سهم شرکت هایی که سودآوری قابل قبولی ندارند، و همچنین سهم هایی که ارزش بازار نزدیک به ارزش ذاتی و واقعی دارند، اصلاح قیمت خواهند داشت. در مقابل سهم هایی که رشد زیادی نداشته اند، ریسک ریزش قیمت چندانی ندارند و اتفاقا برای سرمایه گذاری جذاب خواهند بود.

معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری

وی در معرفی گزینه های مناسب تر برای سرمایه گذاری گفت: با در نظر گرفتن احتمال حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، سهم های گروه دارویی و غذایی برای سرمایه گذاری جذاب خواهند بود. سهم های گروه فلزات اساسی نیز به دلیل عدم رشد، حتی با فرض تثبیت نرخ ارز و کاهش قیمت های جهانی، پتانسیل رشد خواهند داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سهم خودرویی ها، با فرض تثبیت یا کاهش نرخ ارز در بازار داخل، کاهش قیمت های جهانی و رکود در بازار داخل، مستعد رشد هستند. علاوه بر این، در صورت حذف ۴ صفر از واحد پول ملی، سهم هایی با قیمت کمتر از قیمت اسمی، برای سرمایه گذاری بلندمدت جذاب خواهند بود. البته به سهامدارانی که قصد خرید دارند توصیه می شود کمی صبر کنند و بعد از اصلاح قیمت ها اقدام به خرید کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
برآورد ارزش خالص دارایی‌های «وگستر»؛

وقتی منطق در قیمت سهام این سرمایه گذار صدق نمی‌کند

این نمادهای معاملاتی پرتقاضا هستند؛

صف خرید در نمادهای معاملاتی امروز

امروز در بازار سرمایه اتفاق افتاد؛

رشد بیش از یک هزار واحدی شاخص کل

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
درکل چی گفت ؟؟
همه چیز درشک و تردید .........
این کارشناسان را از کجا می آورید ....