بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
به نظر می‌رسد با توجه به تعطیلی‌های بین هفته ای، احتمالا روند کلی بازار در روز‌های آتی کم‌رمق و با سهم بیشتر عرضه‌کنندگان در بازار دنبال خواهد شد.
کد خبر : ۱۹۵۶۷۹

پیش گشایش

به گزارش بورس نیوز، تاثیر ۸۰۰ واحدی «فارس»، ۳۸۷ واحدی «فولاد»، ۳۶۷ واحدی «رمپنا»، ۲۶۱ واحدی «اخابر» از مهمترین عوامل رشد بیش از ۴۶۰۴ واحدی شاخص کل بازار در روز چهارشنبه هفته گذشته بود.

در حالی که بنا به اظهارات بسیاری از کارشناسان قدیمی بازار سرمایه مبنی بر عدم توجیه پذیری خرید بسیاری از نماد‌های بازار بورس و فرابورس، همچنان شاخص رشد شاخص و افزایش قیمت بسیاری از سهام شرکت‌های بعضا حبابی هستیم.

اخبار سیاسی

از جمله خبر‌های سیاسی تاثیرگذار روز‌های انتهای هفته می‌توان به انتشار بخشی از مفاد نامه ظریف به موگرینی در خصوص گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره داشت. بر این اساس روز گذشته سید عباس موسوی در این خصوص اظهار داشت: دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه ۱۴ شهریور با ارسال نامه‌ای خطاب به خانم موگرینی نماینده عالی سیاست خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا اعلام کرد به دلیل تبعات ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم‌های آن کشور، و ناتوانی سه کشور اروپایی به اجرای تعهدات خود در برجام و در بیانیه‌های کمیسیون مشترک، جمهوری اسلامی ایران از امروز تمام تعهدات خود در برجام در حوزه تحقیق و توسعه هسته‌ای را متوقف می‌کند.

موسوی افزود: در این نامه تاکید شده است که این اقدام دقیقا در راستای حقوق ایران در برجام و به ویژه بر مبنای پاراگراف ۳۶ آن بوده و در پاسخ به نقض گسترده و مستمر برجام طی ۱۶ ماه گذشته صورت می‌گیرد. جزئیات فنی و عملیاتی توقف تعهدات ایران در حوزه تحقیق و توسعه هسته‌ای متعاقبا به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد رسید.

علیرغم آنکه بر اساس اظهارات برخی از مقامات آمریکا این اقدامات در راستای تحت فشار قراردادن اروپا برای پایبندی به تعهدات برجام بودند، اما به نظر می‌رسد اقدامات موثر ایران در این خصوص منجر به تسریع اقدامات احتمالی اروپا خواهد بود.

همچنین بر اساس گزارش اشپیگل، "میشائیل ارهارد بوک" دیپلمات پیشین آلمان به عنوان رئیس جدید سازوکار موسوم به اینستکس انتخاب شد.

بر اساس این گزارش، در مذاکرات وزارت امور خارجه آلمان با دیگر شرکای اروپایی، «میشائیل بوک» سفیر پیشین آلمان در کشور‌های کلمبیا، مصر و سوئد به عنوان رئیس جدید سازوکار مالی اروپا با ایران موسوم به اینستکس انتخاب شد.

پیش از این «برند اربل» سفیر سابق آلمان در ایران و عراق که برای تصدی سمت مدیرعاملی ساز و کار موسوم به «اینستکس» نامزد شده بود، مجبور به انصراف از پذیرش این سمت شد.

اقتصاد کلان

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی در روز‌های قبل به تجارت کالایی ایران در مردادماه ۱۳۹۸، پرداخته و نوشته است: ارزش صادرات کالای بدون نفت خام ایران در این ماه به ۳.۲ میلیارد دلار رسیده است. گرچه این رقم نسبت به تیرماه امسال ۳.۲ درصد رشد داشته، اما از متوسط صادرات ماهانه در سال گذشته که حدود ۳.۷ میلیارد دلار بود، پایین‌تر است.

براساس این گزارش صادرات کالایی ایران در مردادماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز با کاهش ۱۶ درصدی همراه بوده است.

از نکات قابل توجه این گزارش می‌توان به ترازبازرگانی بدون نفت اشاره داشت به طوریکه، تراز بازرگانی بدون نفت خام کشور به جز اردیبهشت ماه، در سایر ماه‌های نخست سال ۱۳۹۸، منفی بوده و این رقم در مردادماه به بیش از منفی ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.

از دیگر اخبار قابل توجه در خصوص بازار مسکن کشور نیز می‌توان به اظهارات خسروی رییس اتحادیه مشاورین املاک اشاره داشت.

وی در خصوص میزان افت ارزش املاک در ماه‌های آتی اظهار داشت: قطعا تحولات سیاسی و اقتصادی بر بازار مسکن تاثیر خواهد گذاشت؛ زیرا اگر نرخ دلار کاهشی شود، احتمال اینکه قیمت مسکن افت پیدا کند وجود دارد، پس نمی‌توان برای میزان کاهش قیمت مسکن سقف تعیین کرد.

ارز و سکه:

در حالی که در روز پنجشنبه نیز به مانند روز‌های هفته اخیر شاهد تثبیت قیمت‌های در حدود ۱۱.۴۰۰ تومانی هر دلار در بازار تهران بودیم، قیمت‌های جهانی طلا پس توافق چین و آمریکا جهت آغاز دور جدید مذاکرات در اکتبر، در روز جمعه و پس افت چشمگیر بیش از ۵۰ دلاری در کمتر از دو روز، در قیمت‌هایی ۱۵۱۷ دلار آرام گرفت.

به نظر می‌رسد انتشار اخبار مربوط به اجرای گام سوم از کاهش تعهدات برجامی ایران تا حدودی روز‌های ابتدایی هفته را تحت‌الشعاع قرار دهد. با این وجود صحبت‌های روز گذشته سیدعلی معاون سابق ارزی بانک مرکزی در خصوص چرایی کاهش قیمت دلار جالب توجه بود. وی در این خصوص اظهار داشت: قیمت ارز از نوسانات پرشتاب کاهش یافته که به نظر من خروج سفته بازان از این بازار و عدم رونق سرمایه‌گذاری بر ارز از جمله دلایل این اتفاق است.

وی افزود: همچنین افرادی که در سال گذشته با هنگامی که قیمت‌ها بر مدار ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود، ارز خریداری کرده و به جای سود متضرر شده‌اند، ارز‌های خود را در بازار عرضه کرده‌اند. البته میزان ثبت سفارش و کنترل واردات هم در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.

بازارهای جهانی

به گزارش روز گذشته اسپوتنیک، در حالی که چین و آمریکا از چند روز پیش دور جدید اعمال تعرفه بر واردات کالا از یکدیگر را کلید زده‌اند، اما گزارشات حاکی از آن است که پکن و واشنگتن قصد دارند در ماه اکتبر دور جدید مذاکرات تجاری دوجانبه را از سر گیرند.

به گزارش شبکه دولتی CCTV چین مذاکرات بین آمریکا و این کشور در اوایل ماه اکتبر و در واشنگتن برگزار خواهد شد. روز گذشته هم لیوه معاون رئیس‌جمهور چین به صورت تلفنی با استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، و رابرت لایت‌هایور، نماینده تجاری آمریکا گفتگو کرد که قرار شد دور جدید مذاکرات بین دو کشور در ماه اکتبر برگزار شود.

این خبر در روز گذشته منجر به افت چشمگیر قیمت‌های جهانی طلا و رشد در حدود ۴ درصدی قیمت نفت در دو روز انتهایی هفته گردید که البته بخشی از این رشد هیجانی در روز جمعه و با عقب نشینی در حدود ا دلاری جبران شد.

کدال نگر

از جمله مهمترین گزارشات با اهمیت منتشر شده در دو روز انتهای هفته گذشته می‌توان به انتشار گزارش عملکرد شش ماهه حسابرسی شده «سپ» و «شپلی» اشاره داشت.

افت سود خالص شش ماهه از مهمترین نکات گزارش عملکرد شرکت سامان کیش، بوده و شاید گویای تاثیر احتمالی و قدرتمند هزینه‌های استهلاک دستگاه‌های پوز، رول‌های کاغذی و ...، بر سودآوری تمامی شرکت‌های این گروه باشد.

همچنین شناسایی و تحقق زیان خالصی ۴۰۹ میلیارد ریالی از شرکت پلی اکریل ایران و زیان انباشته بیش از ۸.۰۷۰ میلیارد ریالی این شرکت نوید احتمال بالای اعلام ورشکستگی این شرکت در سال‌های آتی را می‌دهد.

بازار امروز

به نظر می‌رسد با توجه به تعطیلی‌های بین هفته ای، احتمالا روند کلی بازار در روز‌های آتی کم‌رمق و با سهم بیشتر عرضه‌کنندگان در بازار دنبال خواهد شد.

بی‌شک قیمت بسیاری از سهام شرکت‌های فعال در بازار سرمایه با وضعیت سودآوری این شرکت‌ها همخوانی ندارد و شاید به تعویق افتادن اصلاح بازار در ماه‌های گذشته منجر به رکودی چند ساله در معاملات اکثر نماد‌های حبابی در این بازار‌ها گردد.

نگاهی به شرکت‌هایی با پوشش سودآوری بسیار ضعیف و قیمت‌های کنونی بازار سهام این شرکت ها، اخطاری جدی به سرمایه گذارانی است که تازه تصمیم به ورود به بازار گرفته‌اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر