بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
در جریان معاملات امروز انتظار ادامه روند افزایشی و خفیف قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها را انتظار خواهیم داشت.
کد خبر : ۱۹۵۴۵۸

پیش گشایش

 

آنچه در معاملات دیروزگذشت
در روز یکشنبه شاهد ادامه رکوردشکنی شاخص کل در بازار سرمایه بودیم و این شاخص با حدود ۲ هزار واحد رشد به ۲۸۶ هزار و ۱۱۴ واحد رسید. نماد‌های «فملی»، «رمپنا»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات نیز به ۲۴ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به روز شنبه کاهش در حدود ۱۰ هزار میلیارد ریالی در ارزش معاملات را شاهد بودیم. در بازار پایه شاهد کاهش افت قیمت‌ها بودیم و در حالی که در دو روزکاری گذشته اکثر نماد‌های این بازار با کاهش‌های ۱۰ درصدی همراه بودند، در جریان معاملات روز گذشته افت قیمت‌ها با شدت کمتری دنبال شد و نماد‌ها با کاهش قیمت ۲ تا ۳ درصدی همراه بودند.


همچنین بر اساس اعلام شرکت فرابورس ایران، در روز چهارشنبه ۱۰ درصد از سهام شرکت جنرال مکانیک در بازه قیمتی ۷، ۸۵۰ تا ۷، ۹۰۰ ریال عرضه اولیه می‌شود. سهمیه هر کد معاملاتی در این عرضه اولیه ۳۰۰ سهم تعیین شده است.


اخبار سیاسی
وزیر امورخارجه گفت: همانطور که رئیس جمهور در نامه اولیه خود نوشتند، در صورت اقدام اروپایی‌ها برای اجرای تعهدات برجامی، هنوز امکان بازگشت ایران از اجرای گام سوم وجود دارد. با این حال ظریف اعلام کرد که روز پنج شنبه هفته جاری پایان مهلت ایران به طرف‌های اروپایی در خصوص اجرای گام سوم کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام است.


محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در حاشیه نشست امروز (یکشنبه ۱۰ شهریور) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: مذاکرات ایران با اروپایی‌ها ادامه پیدا می‌کند، ضمن اینکه در زمینه گام سوم کاهش تعهدات برجامی نیز پیشنهاداتی مطرح شده و در مراحل آخر تصمیم گیری قرار داریم، اگر اروپایی‌ها اقدامات لازم را تا روز پنجشنبه انجام ندهند، براساس تصمیمی که در ۱۸ اردیبهشت ماه ابلاغ شده نامه‌ای به اروپایی‌ها خواهیم نوشت و اجرای گام سوم را به آن‌ها ابلاغ می‌کنیم.


در دیگر خبر، شاهد افزایش تنش‌ها بین حزب‌اله لبنان و رژیم اشغالگر قدس هستیم. پس از هشدار‌های سیدحسن نصراله در خصوص تلافی تجاوز هوایی اسرائیل به سرزمین‌های لبنان، شاهد هدف‌گیری خودرو‌های نظامی این رژیم توسط موشک‌های حزب اله در شب گذشته بودیم. این حملات با واکنش‌های محتاطانه و منفعل مقامات اسرائیلی همراه بود و به نظر می‌رسد پس از این اقدام گروه‌های مقاومت شاهد افزایش درگیری‌ها نباشیم.

اقتصاد کلان و بین الملل
بر اساس تازه‌ترین گزارش گمرک از وضعیت تجارت خارجی کشور، میزان تجارت خارجی کشور در پنج ماهه ابتدای سال‌جاری به ۳۵ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار رسید. سهم صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی) در این مدت بالغ بر ۶۰ میلیون و ۷۳۷ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود. این گزارش می‌افزاید، پنج کشور عمده مقصد صادراتی ایران طی مدت مذکور به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و افغانستان بوده‌اند که مبلغی بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار را به خود اختصاص دادند.

ادامه روند افزایشی و خفیف قیمت‌ها


بنابر این گزارش سهم واردات کالا به ایران نیز طی پنج ماهه سال‌جاری به ۱۴ میلیون و ۱۲۶ هزار به ارزش ۱۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار رسید.

براساس این آمار، کشور‌های چین، امارات متحده عربی، ترکیه، هند و آلمان در این مدت بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کردند.

در حوزه اقتصاد بین‌الملل، علی‌رغم نشانه‌های ازسرگیری مذاکرات در این ماه، آمریکا و چین امروز اعمال دور جدید تعرفه‌های اضافی بر کالا‌های تولیدی یکدیگر را آغاز کردند. دور جدید تعرفه‌ها از دیروز اجرایی شد که پکن ۵ درصد تعرفه بر واردات نفت خام از آمریکا اعمال کرد. از زمانی‌که دو کشور از یک سال پیش درگیر جنگ تجاری شدند، این نخستین بار است که سوخت هدف اعمال تعرفه‌ها قرار می‌گیرد. دولت ترامپ نیز ۱۵ درصد تعرفه بر بیش از ۱۲۵ میلیارد دلار از کالا‌های وارداتی از چین از جمله اسپیکر، هدفون‌های بلوتوث‌دار و بسیاری از انواع کفش اعمال خواهد کرد.


در عوض، چین نیز اعمال تعرفه‌هایی بر برخی از کالا‌های آمریکایی به ارزش ۷۵ میلیارد دلار را آغاز کرده است. پکن حجم کالا‌هایی که تعرفه‌های بیشتری از امروز بر آن‌ها اعمال خواهد شد را مشخص نکرد.
تعرفه اضافی ۵ درصد و ۱۰ درصد بر ۱۷۱۷ قلم کالا از ۵ هزار و ۷۸ محصول آمریکایی اعمال شده است. پکن از ۱۵ دسامبر تعرفه‌های بیشتری بر باقی کالا‌ها اعمال خواهد کرد.


اخبار صنایع
رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان طی نامه‌ای از وزیر صنعت خواست تا با رفع کلیه موانع و محدودیت‌های صادراتی محصولات فولادی اعم از پیش‌شرط الزام عرضه در بورس کالا، صادرات فولاد آزاد شود. به نظر می‌رسد که روند مثبت قیمت‌ها در سهام شرکت‌های بخش فلزات اساسی در روز‌های اخیر نیز ناشی از اعلام این خبر باشد. در صورت رفع محدودیت‌های صادراتی این محصول استراتژیک که در حال حاضر با مازاد عرضه و افت قیمت‌ها در بازار داخلی مواجه شده است، می‌تواند منجر به افزایش درآمد‌های این شرکت‌ها از محل فروش صادراتی شمش فولاد با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ‌های بازار داخلی شود.

ادامه روند افزایشی و خفیف قیمت‌ها

در خبری در حوزه نفت، سبد نفتی اوپک بار دیگر به بالای ۶۰ دلار رسید و ۶۰.۲۴ دلار به ازای هر بشکه معامله شد. سازمان کشور‌های تولید کننده و صادرکننده نفت خام، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان پنج‌شنبه ۷ شهریور با ۸ سنت افزایش ۶۰.۲۴ دلار در هر بشکه فروخته شد. کاهش ذخایر نفت آمریکا و همچنین خوش بینی‌ها در خصوص شروع مذاکرات تجاری چین و آمریکا در هفته قبل منجر به بهبود روند قیمت‌ها در بازار جهانی نفت شد. با این حال به نظر می‌رسد که اجرایی شدن وضع تعرفه‌ها از روز گذشته ممکن مجددا روند قیمت نفت را نزولی کند.

بازار امروز
در جریان معاملات امروز انتظار ادامه روند افزایشی و خفیف قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها را انتظار خواهیم داشت. با این حال افزایش مجدد و محسوس قیمت‌ها نیاز به حضور نقدینگی بیشتر در جریان معاملات را خواهد داشت. احتمال رفع محدودیت‌های صادراتی محصولات فولادی که می‌تواند به سایر صنایع از جمله برخی محصولات پتروشیمی نیز تسری یابد، می‌تواند منجر به استقبال مجدد از سهام شرکت‌های حاضر در این گروه‌ها را در پی داشته باشد که در این خصوص می‌بایست منتظر نتایج نامه‌نگاری‌ها و ارائه مجوز‌های دولتی در این خصوص باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر