بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
ورود شرکت‌های جدید به رشد و عمق بازار سرمایه کمک می‌کند و موجبات ورود نقدینگی را فراهم می‌آورد اما؛ نگاهی به عرضه اولیه‌های سال جاری حکایتی دیگر را روایت می‌کند.
کد خبر : ۱۹۵۷۵۰

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در سال ۹۸ بازار سرمایه میزبان ۱۰شرکت جدید شد که سهم بورس ۴ و فرابورس ۶ شرکت بود.

شتاب بالای عرضه اولیه سرعت بورس را می‌گیرد

ورود شرکت‌های جدید به رشد و عمق بازار سرمایه کمک می‌کند و موجبات ورود نقدینگی را فراهم می‌آورد اما؛ نگاهی به عرضه اولیه‌های سال جاری نشان می‌دهد که این موضوع آن‌چنان که باید و شاید اتفاق نیفتاده چراکه اغلب عرضه‌های‌اولیه مربوط به شرکت‌های کوچک و با سرمایه کم بوده و جذب نقدینگی بالایی را رقم نزده اند.

در جدول زیر فهرست تمام عرضه اولیه‌های سال جاری را مشاهده می‌کنید.

شتاب بالای عرضه اولیه سرعت بورس را می‌گیرد

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، بیشترین ورود شرکت‌ها به بازار‌های فرابورس بوده که نقدینگی چندانی با خود به همراه نیاورده اند.

بر این اساس، بیش از هر چیز، به نظر می‌رسد این امر تنها در جهت بالا بردن آمار عرضه اولیه‌ها صورت گرفته است.

از سوی دیگر، به دلیل تقاضای بالا برای خرید عرضه‌اولیه از سوی سهامداران تازه وارد، مبلغ بسیار جزئی عاید هر سهامدار شده که حتی با وجود رشد قیمت بالای سهم‌ها، رقم چندان دندان‌گیری در بقچه سهامداران گذاشته نمی‌شود.

علاوه بر این، در روز‌های پس از آن نیز نقدینگی نسبتا قابل توجهی در صف خرید عرضه‌های اولیه می‌نشیند؛ نقدینگی که می‌تواند در جریان معاملات بازار سهام قرار گیرد و به رشد بیش از پیش این بازار کمک شایانی نماید.

یکی از دیگر از ایراد‌ها به نحوه عرضه‌اولیه آن است که به دلیل ورود حجم بالایی از تقاضا، سیستم‌های معاملاتی با اختلال مواجه می‌شوند و روند خرید و فروش سایر سهم‌ها نیز به این ترتیب دچار مشکل می‌شود و ترکش‌های آن حتی به کسانی که قصدی برای خرید عرضه اولیه ندارند نیز برخورد می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت در شرایطی که بستر‌های لازم فراهم نیست و بازار سرمایه با کارایی مطلوب فاصله دارد، شتاب بالا برای عرضه اولیه شرکت‌های کوچک چندان مثمرثمر نیست و نمی‌تواند کمک حال بازار سرمایه باشد. در چنین شرایطی، باید سهم بورس نیز از عرضه‌های اولیه بیشتر شود. علاوه بر این، ساعت ثبت سفارش خرید نیز به بعد از ساعت قانونی معاملات موکول شود تا معاملات سایر سهم‌ها به مشکل برنخورد و سهامداران از این موضوع دچار خسران نشوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جانباز
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰
با سلام نظرشان صحیح است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۸
سلام خوب زمان عرضه اولیه را باید بعد از ساعت دو بعداز ظهر انجام دهند
سهامدار
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
درود. سازمان بورس، باید بررسی کند و ببیند که با هر عرضه اولیه که در زمان معاملات بازار انجام می شود هسته معاملات تقریبا فلج یا نیمه فلج می شود و از این بابت باعث خسارت به سهامداران در خرید و فروش سایر سهم ها در تایم بازار می شود. حتما بهتر است و باید ساعت سفارش گیری برای عرضه اولیه ها را به بعد از تایم بازار منتقل کنند.
محمد خلیلی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸
خرید عرضه اولیه واقعا مشکله.من که تا به حال موفق نشدم.