بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

ابهام «تایرسازان» از میزان تخصیص ارز

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: در حال حاضر به دلیل زمان‌بر بودن فرآیند واردات مواد به کشور بسیاری از تولیدکنندگان داخلی دچار کمبود مواد اولیه می‌شوند که اختصاص ارز به ثبت سفارش‌های مواد اولیه نیز راهکاری برای رفع این مشکل تولیدکنندگان تایر محسوب نمی شود.
کد خبر : ۱۹۵۸۹۶

تخصیص دوباره ارز بی تاثیر در صنعت تایر/ ثبت سفارش کارخانجات ورق کاغذ نیست

به گزارش بورس‌نیوز، در هفته‌های اخیر بنا به دلایلی نامعلوم، ارزی به ثبت‌سفارش‌های مواد اولیه مورد نیاز صنعت تایر اختصاص نمی‌یابد که این امر مشکلاتی را برای تولیدکنندگان این صنعت ایجاد کرده تا جایی که میزان تولید این شرکت‌ها روند کاهشی را در پیش گرفته و حتی تولیدکنندگان مواد اولیه تایرسازان از جمله تولیدکنندگان نخ نیز به دلیل وابستگی ارزی ۸۰ درصدی با مشکلاتی مواجه شده اند اما در چند روز گذشته خبری در خصوص تخصیص دوباره ارز به تولیدکنندگان تایر در رسانه‌ها منتشر شده است.

در این خصوص مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران به خبرنگار بورس نیوز گفت: اختصاص ارز به تولیدکنندگان این صنعت از دو هفته پیش مجددا آغاز شده اما مبلغ آن مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر اختصاص ارز به ثبت سفارش‌های مواد اولیه دوباره آغاز شده اما به ماشین آلات، ارزی اختصاص نمی‌یابد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به اینکه به دلیل اختصاص نیافتن ارز به ثبت سفارش‌های مواد اولیه به مدت یک ماه، تولیدکنندگان این صنعت با مشکلاتی مواجه شدند، افزود: موجودی انبار و ذخیره‌های فعالان این حوزه رو به اتمام بوده و تا خرید مجدد و تکمیل انبارهار فاصله زمانی ایجاد شده که به همین خاطر شرکت‌های تایرسازی با مشکل کاهش مواد اولیه و تولید مواجه شده اند.

وی با بیان اینکه کارخانجات تایر مواد اولیه تولید را با ریسک تامین می‌کنند، تاکید کرد: خرید دوباره مواد اولیه نیازمند صرف زمان بیشتری بوده که در این میان واحد‌های تولیدی باید تولید خود را تعطیل کرده و یا ظرفیت تولید خود را کاهش دهند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به اینکه اختصاص دوباره ارز به ثبت سفارش‌های مواد اولیه مشکل تولیدکنندگان این صنعت را رفع نمی‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه ای‌است که در معاملات بین‌المللی تا زمانی که پولی پرداخت نشود سفارش تولید به مواد اولیه اختصاص نمی‌یابد بنابراین پول باید به حساب فروشنده واریز و پس از آن اقدامات مربوط به تحویل مواد انجام شود.

مصطفی تنها با بیان اینکه مواد باید در کشتی قرار بگیرند و سپس وارد گمرک شوند، افزود: فرآیند واردات مواد به کشور زمان‌بر بوده بنابراین تولیدکنندگان دچار کمبود مواد اولیه می‌شوند که راهکاری برای رفع این مشکل وجود ندارد.

وی با اشاره مسئولین کشور باید بخش تولید کشور را جدی بگیرند، ادامه داد: در ادارات دولتی از جمله وزارت صمت و بانک مرکزی برخی از افراد بخش‌نامه‌های مربوط به ثبت سفارش کارخانجات را به مثابه ورق کاغذ می‌دانند.

تنها با بیان اینکه سرنوشت بخش تولید و اشتغال هزاران نفر از افرادی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند به ثبت سفارش کارخانجات بستگی دارد، افزود: این درک باید در میان مسئولین دولتی کشور ایجاد شود زیرا تعلل در این زمینه مشکلات بزرگی را به همراه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر