بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

چالش ارزش گذاری استارت آپ های کوچک

کد خبر : ۱۹۶۱۹۲

به گزارش بورس نیوز یکی از چالش های استارت آپ ها و کسب و کارهای اینترنتی، مبحث ارزش گذاری است. استارت آپ ها اگر به مرحله ای برسند که قصد جذب سرمایه گذار جدید یا VC داشته باشند، باید ارزش گذاری شوند. اگرچه امکان ارزش گذاری کسب و کارهای اینترنتی توسط کارشناسان رسمی که متخصص این حوزه هستند وجود دارد؛ ولی گویا هزینه بالایی که ارزش گذاری رسمی به شرکت های استارت آپی تحمیل می کند باعث شده ارزش گذاری رسمی برای کسب و کارهای کوچک چندان جذاب نباشد.

رضا الفت نسب عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در گفتگو با بورس نیوز در خصوص ارزش گذاری استارت آپ ها بیان کرد: ارزش گذاری استارت آپ های نه چندان بزرگی که دامنه مشتریان محدودتری هم دارند، معمولا بر اساس برخی فرمول ها و با توافق سرمایه گذار اولیه با سرمایه گذار جدید صورت می گیرد و هنوز نهادهای رسمی به شکل تخصصی به حوزه ارزش گذاری استارت آپ های کوچک ورود نکرده اند.

وی افزود: البته یکی_دو مجموعه مجوز ارزش گذاری استارت آپ ها را دریافت کرده اند؛ اما بسیاری از استارت آپ های کوچک تر به راحتی توان تامین هزینه های ارزش گذاری را ندارند. بنابراین اگر استارت آپی قصد جذب سرمایه گذار جدید داشته باشد، سرمایه گذاران اولیه به صورت برآوردی ارزش استارت آپ را تعیین می کنند و در نهایت ارزش استارت آپ با توافق طرفین تعیین می شود و چه بسا فرآیند جذب سرمایه گذار به علت عدم توافق طرفین در مورد ارزش استارت آپ، متوقف گردد.

الفت نسب در رابطه با راهکار رفع این مشکل گفت: ورود سازمان بورس و فرا بورس به حوزه استارت آپ ها و صدور مجوز برای ارزش گذاری رسمی استارت آپ ها می تواند به تعمیق فرهنگ ارزش گذاری رسمی استارتآپ ها کمک کند. به هر حال در چنین شرایطی هم راهکارهایی برای تسهیل ارزش گذاری کسب و کارهای اینترنتی ارایه خواهد شد و هم شرکت ها و استارت آپ ها در جذب سرمایه گذار جدید موفق تر خواهند بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر