بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
کارشناس زعفران در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

علت کاهش قیمت، بورس‌کالا نیست

قیمت زعفران در بازار با توجه به حجم عرضه و تقاضا تعیین شده و پیش‌بینی افزایش عرضه‌ها در فصل برداشت، عامل شیب نزولی زعفران بوده است.
کد خبر : ۱۹۶۲۴۳

علت کاهش قیمت زعفران، بورس کالا نیست

به گزارش بورس نیوز، قیمت زعفران در بورس‌کالا در چند ماه گذشته، شیب نزولی داشته و بعضی فعالان بازار زعفران، انتقاداتی به معاملات آتی زعفران وارد می‌کنند و بازار آتی زعفران در بورس‌کالا را علت کاهش قیمت‌ها می دانند!

بهروز روشن ضمیر صادرکننده زعفران در گفتگو با بورس نیوز در خصوص مزایای عرضه محصولات کشاورزی صادراتی از جمله زعفران در بورس کالا بیان کرد: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا برای صادرکنندگان اتفاق خوشایندی است.

مدیرعامل شرکت نوید زعفران خراسان رضوی اضافه کرد: البته از سوی برخی خریداران سنتی محصولات کشاورزی، انتقاداتی به روش خرید و فروش در بورس کالا مطرح است. برای مثال خریداران زعفران از بورس کالا می بایست بدون مشاهده کالا از نزدیک، فقط بر اساس مشخصات و ویژگی‌های ارایه شده محصول اقدام به خرید کنند. اما نکته اینجا است که مثلا محصولی که به عنوان زعفران سوپر نگین عرضه می‌شود، شامل طیفی از انواع زعفران است که می‌تواند دامنه نوسان ۲ میلیون تومانی داشته باشد.

وی افزود: برای رفع این مشکل، بهتر است محصولی که در بورس کالا عرضه می گردد به انواع دیگری تقسیم و تفکیک شود. تفاوت محصول مشابه در انبارهای مختلف به دلیل همین مشکل است. البته انبارهای کالایی، خود برند محسوب می شوند و کیفیت محصول هر انبار در قیمت محصول موثر است. به همین دلیل قیمت محصولات مشابه که در انبارهای مختلف عرضه می شود، متفاوت است و خریداران هنگام معامله در بورس کالا، امکان انتخاب انبار مورد نظر خود را دارند.

وی در ادامه گفت: همچنین حضور برخی سرمایه گذاران نوسان گیر، مشکلاتی در روند معاملات بورس کالا ایجاد کرده است. منطقا نمی توان بازیگران این بازار را محدود کرد؛ اما شاید بهتر باشد از حضور سرمایه گذارانی که هیچ آشنایی با بازار محصولی همچون زعفران ندارند، ممانعت بعمل آید یا این موضوع به نحوی مدیریت شود که عدم شناخت خریداران از ارزش ذاتی این محصول، بازار را دچار مشکل نکند. این مشکل نیز قطعا راهکارهایی خواهد داشت.

این فعال حوزه صادرات زعفران با اشاره به مزایای استفاده از ابزارهای بورس کالا اظهار کرد: ابزارهایی مثل قراردادهای آتی و قراردادهای سپرده کالایی هم اگر به درستی مورد استفاده قرار بگیرند، کمک شایانی به صادرکنندگان می کند. البته بهتر است جریمه نکول افزایش یابد و به جای جریمه نکول ۱ درصدی، میزان جریمه نکول قراردادها به ۱۰ درصد برسد تا معاملات روند منطقی تری به خود بگیرند.

روشن ضمیر ضمن تاکید بر اینکه بازار آتی نمی تواند قیمت بازار نقدی را تحت تاثیر قرار دهد گفت: بعضی فعالان بازار زعفران نسبت به عملکرد بازار آتی زعفران انتقاداتی دارند و کاهش قیمت زعفران در بازار آتی را عامل افت قیمت بازار فیزیکی می دانند. اگرچه روند قیمت ها در بورس کالا می تواند بازار فیزیکی را هم تحت تاثیر قرار دهد، اما این تاثیرگذاری بدون دلایل تحلیلی، قطعا کوتاه مدت بوده و دوامی نخواهد داشت. کاهش قیمت زعفران در هفته های اخیر به دلیل نزدیک شدن به فصل برداشت زعفران و موجودی زعفران سال قبل در بازار است. ضمن اینکه الزام به پیمان سپاری ارزی صادرکنندگان هم در کاهش قیمت ها موثر بوده است.

وی افزود: قیمت زعفران در بازار با توجه به حجم عرضه و تقاضا تعیین می گردد و پیش بینی افزایش عرضه ها در فصل برداشت، عامل شیب نزولی زعفران بوده است. کما اینکه در سنوات قبل در دوره هایی که برداشت زعفران کاهش داشته، قیمت ها افزایش یافته است. بورس کالا، تعیین کننده قیمت های بازار نیست و فقط می تواند روند قیمت های آینده را تشدید و تسریع کند و در حقیقت به اتفاقات آینده، واکنش سریع تر نشان دهد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
امروز، در تالار صادراتی صورت می‌گیرد؛

بورس کالا میزبان ۹۰۰ تن عایق رطوبتی

امروز در تالار صنعتی و معدنی عرضه خواهد شد؛

بورس کالا میزبان بیش از ۴ هزار تن تیرآهن

ارسال نظر
نظرات بینندگان
شهرام
France
سه‌شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
چه عجب یکی پیدا شد کاسه کوزه رو سر فعالای بازار آتی نشکست؟؟؟!!! چن وقته همش میگن آتی باعث شد زعفرون بریزه