بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
شاید اتخاذ مواضعی محتاطانه از سوی سرمایه گذاران در روز جاری کفه عرضه کنندگان را در ساعات پایانی معاملات سنگین‌تر نماید.
کد خبر : ۱۹۶۳۸۵

بازاری متعادل‌ و حتی مثبت در برخی نماد‌ها

به گزارش بورس‌نیوز، افت بیش از ۷.۹۱۵ واحدی شاخص در روز چهارشنبه موجب نگرانی بسیاری از فعالین بازار سرمایه گردید. علی رغم آنکه در بسیاری از سهام شاهد عدم تشکیل صفوف فروش بودیم، اما آنچه از نظر کارشناسان این حوزه قابل تامل است عدم میل سرمایه گذاری به دلیل حباب به وجود آمده در قیمت بسیاری از سهام شرکت‌ها می‌باشد.
در روز چهارشنبه شاهد وجود سه دیدگاه در خصوص چرایی افت چشمگیر شاخص و عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌ها بودیم:


دیدگاه نخست: بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه آخرین روز تسویه اعتباری مشتریان کارگزاری را اصلی‌ترین دلیل افت بازار می‌دانستند که البته با توجه به سال مالی کارگزاری‌ها و همچنین استعلام نگارنده از این شرکت‌ها نیز، بخشی از عرضه‌های روز چهارشنبه را می‌توان مرتبط به این عامل دانست.

دیدگاه دوم: از نظر برخی دیگر از کارشناسان، تشدید نگرانی‌ها از احتمال تقویت تنش ایران با آمریکا و ائتلاف این کشور پس از ماجرای حمله به آرامکو، بسیاری از سهامداران را به فکر اتخاذ استراتژی محافظه کارانه و بستن موقعیت معاملاتی خود انداخته است. البته به نظر نگارنده نیز در صورت تقویت این اخبار و حتی احتمال درگیری‌هایی محدود، شاید پرریسک‌ترین دارایی‌های سرمایه گذاران را بتوان سهام شرکت‌ها دانست و از این حیث ادامه اتخاذ چنین مواضعی از سرمایه گذاران در روز‌های آتی نیز چندان دور از ذهن نخواهد بود.

دیدگاه سوم: رشد چشمگیر قیمت سهام و بر خلاف جهت شرایط بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار بورس و فرابورس، از دیگر دلایل افت بازار در روز چهارشنبه می‌باشد که البته از نظر نگارنده، شاید این عامل بسیار پررنگ‌تر از سایر عوامل دیگر در روز‌های آتی خودنمایی کند. قیمت بیش از ۴.۰۰۰ تا ۵.۰۰۰ تومانی که شاید در خوشبینانه‌ترین حالت سود‌هایی در حدود ۱۰۰ تومان محقق می‌سازند خود گواهی بر این ادعاست.

اخبار سیاسی
شاید مهمترین و تاثیرگذارترین اخبار سیاسی کشور و حتی منطقه را بتوان حملات به تاسیسات آرامکو و اظهار نظر‌های رنگارنگ طرف‌های درگیر در روز‌های گذشته دانست.
اظهارات محافظه کارانه پنتاگون و ائتلاف عربستان از یک سو و صحبت‌های مسئولین ایران در دفاع همه جانبه از خود از سوی دیگر، به شکلی گسترده فضای رسانه‌ای و محاوره‌ای را به خود اختصاص داده است.
در آخرین اخبار منتشره در این خصوص می‌توان به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال اشاره کرد که این روزنامه در گزارشی به نقل از مقامات نظامی آمریکا نوشت، به دنبال حملات اخیر به صنایع نفتی آرامکو در عربستان سعودی، وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی استقرار سامانه‌های ضدموشکی بیشتر، یک اسکادران جت‌های جنگنده دیگر و همچنین استقرار تجهیزات نظارتی بیشتر در منطقه غرب آسیا است.
مقامات آمریکایی می‌گویند که این تدابیر در حال ارزیابی و بررسی است و علاوه بر موارد مذکور حضور و حفظ یک ناو هواپیمابر و دیگر ناو‌های جنگی در غرب آسیا نیز قابل انتظار است.
در ادامه این گزارش آمده است، افزایش تجهیزات نظامی آمریکا در منطقه به منظور افزایش توان دفاعی آمریکا و متحدانش بعد از حملات گسترده روز شنبه به تاسیسات نفتی سعودی است و اکنون برای دریافت تاییدیه روی میز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا است.

اقتصاد کلان:
از اخبار با اهمیتی که به نوعی در کاهش کسری بودجه کشور نیز تاثیر گذار است می‌توان به خبر‌های مربوط به حذف یارانه دهک‌های پر درآمد اشاره داشت. در این ارتباط دفتر سخنگوی دولت با انتشار مطلبی جزئیاتی از حذف یارانه بگیران پردرآمد را منتشر کرد.
در این توضیحات آمده است: "همان طور که اطلاع دارید بر اساس مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی در بودجه سال ۱۳۹۸، دولت موظف به حذف یارانه سه دهک درآمدی شده است. به منظور تحقق و اجرای این قانون در شهریور امسال، کمتر از ۲۰۰ هزار خانواده، جزو خانوار‌های پردرآمد شناسایی شده و یارانه نقدی به حسابشان واریز نخواهد شد.
بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه‌های مربوطه خانوار‌های ایرانی بر اساس تمامی اطلاعات ثبتی مانند مسافرت‌های خارجی، خودرو‌هایی که فرد دارد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده، دارایی‌های مختلف و کلیه اطلاعاتی که روی کد ملی فرد ثبت شده دهک‌بندی شده‌اند. یعنی از گروه‌های کم درآمد تا پردرآمد دسته بندی می‌شوند.
بر اساس مجموعه شاخص‌های مختلف، گروه‌های پردرآمد شناسایی شده اند و از بین این گروه‌ها در شهریورماه تنها به میزان همان عدد اعلام شده، یارانه این افراد حذف شده است.

ارز و سکه:
در حالی که در روز‌های آخر هفته و همزمان با پررنگ شدن اخبار مربوط به احتمال تنش‌های بیشتر ایران و آمریکا در ماجرای آرامکو همچنان شاهد تثبیت قیمت‌های در حدود ۱۱.۵۰۰ تومانی هر دلار در بازار تهران بودیم. قیمت‌های جهانی طلا نیز پس از تقویت دلار و ورود به کانال ۱۵۰۰ دلاری در روز جمعه به قیمت‌های ۱۵۱۵ دلار افزایش یافت تا همچنان شاهد حمایتی جدی در این قیمت‌ها از طلا باشیم.

کدال نگر:
در ساعات انتهایی روز چهارشنبه شاهد انتشار گزارشات حسابرسی حکشتی و کرمان بودیم که البته شاید نسبت‌های پی بر‌ای سهام این شرکت‌ها چندان با سود منتشره از این شرکت‌ها همخوانی نداشته باشد.
حکشتی در ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۸، به ازای هر سهم ۲۴۲ ریال محقق نموده که در مقایسه با سال مالی قبل رشدی ۱۷۷ درصدی را نشان می‌دهد. با این وجود به نظر می‌رسد تحقق سود در حدود ۲۴۲ ریالی این شرکت همچنان با قیمت‌های ۶۰۰۰ ریالی سهام این شرکت همخوانی ندارد.
کرمان نیز با توجه به قیمت‌های بالای ۴۵۰۰۰ ریالی سهام خود، موفق به تحقق سودی ۱۴۹۲ ریالی گردید. بیش از ۸۳۰ ریال از سود محقق شده این شرکت ناشی از سود غیر عملیاتی و بی کیفیت فروش ساختمان طلایی واقع در سعادت آباد بوده است که این موضوع قیمت‌های بالا و غیر معقول سهام این شرکت را بیشتر آشکار می‌سازد.

بازار امروز:
به نظر می‌رسد با توجه به افت چشمگیر شاخص و قیمت اکثر سهام شرکت‌ها در روز چهارشنبه و همچنین پایان زمان تسویه مشتریان اعتباری کارگزاری ها، در بازار امروز به ویژه در ساعات ابتدایی معاملات، بازاری متعادل‌تر و حتی مثبت در برخی نماد‌ها را شاهد باشیم.
البته همانگونه که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد نمی‌توان به راحتی از اخبار منتشره در خصوص تنش‌های احتمالی و اظهارات مقامات ایران و آمریکا در روز‌های آتی گذشت و شاید اتخاذ مواضعی محتاطانه از سوی سرمایه گذاران در روز جاری کفه عرضه کنندگان را در ساعات پایانی معاملات سنگین‌تر نماید.
در انتها آنچه مشخص است در بسیاری از نماد‌های موجود در بازار بورس و فرابورس شاهد به وجود آمدن حباب قیمتی هستیم که اصلاح کلی بازار، بورس هر چه با تاخیر بیشتری همراه باشد منجر به افت شدیدتری خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر