بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
به نظر می‌رسد که هر گونه اخبار مثبت در خصوص احتمال شروع دور جدیدی از مذاکرات و یا رفع تحریم‌ها می‌تواند منجر به واکنش مثبت در بازار سرمایه و واکنش منفی در بازار‌های ارز و طلا شود.
کد خبر : ۱۹۶۷۹۹

آنچه در معاملات دیروز گذشت
در جریان معاملات روز گذشته شاهد رشد ۷۳۵ واحدی شاخص کل و رسیدن این نماگر به ۳۱۲ هزار و ۲۰۶ واحدی بودیم. بازار دو بخش متفاوت را در معاملات دیروز طی کرد. در بخش اول بازار شاهد افزایش قیمت‌ها در اکثر گروه‌ها بودیم، به گونه‌ای که شاخص کل بیش از ۳ هزار واحد رشد کرد، اما پس از آن و با منتشر شدن برخی خبر‌های سیاسی از جمله مسئول دانستن ایران توسط سه کشور اروپایی در حملات به تاسیسات نفتی عربستان، شاهد افزایش عرضه‌ها و منفی شدن قیمت‌ها در اکثر نماد‌ها بودیم. در این بین بیشترین عرضه و تقاضا و معاملات را در گروه خودرویی مشاهده کردیم. نماد «خساپا» به تنهایی معاملات ۸۰۰ میلیارد ریالی را در بازار دیروز تجربه کرد و صف خرید سنگین این نماد در ساعات پایانی بازار مجددا تشکیل شد. ارزش معاملات نیز همچنان بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال در روز بوده و جمع ارزش معاملات بازار‌های بورس و فرابورس روز گذشته به ۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال رسید. دیگر نماد‌های پر گردش دیروز شامل نماد‌های «ذوب»، «سفارس» و «های وب» بود.

اخبار سیاسی
حضور مقامات ارشد سیاسی کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل و ملاقات‌های صورت گرفته توسط رئیس جمهور با سران کشور‌های فرانسه، ژاپن و پاکستان از جمله رویداد‌های مهم روز گذشته بود. همچنین رئیس جمهوری در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی از احتمال بررسی برخی تغییرات جزئی در مفاد برجام در صورت لغو تمامی تحریم‌ها توسط آمریکا خبر داد. این موضوع در سطح وسیعی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و با توجه به اظهارات رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه احتمالا در ساعات آینده اخبار خوبی در خصوص ایران منتشر می‌شود، گمانه‌زنی‌ها را در خصوص احتمال آغاز مذاکرات جدید بین طرف‌های غربی با ایران بیشتر و پررنگ‌تر کرده است.

از سوی دیگر تروئیکای اروپایی شامل سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان با ادعایی مضحک ایران را مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان معرفی کردند و خواستار بازنگری در خصوص برخی مفاد برجام و افزودن موارد مذاکرات دو طرف شامل موشک‌های بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای کشورمان شدند. این در حالی است که این کشور‌ها هیچ گونه سند و مدرکی در خصوص ادعا‌های واهی خود نداشته و صرفا به نظر می‌رسد در جهت افزایش فشار‌ها به کشورمان در خصوص ایجاد فضایی جهت مذاکرات جدید کرده‌اند. این در حالی است که این کشور‌ها از فروشندگان اصلی سلاح به عربستان سعودی هستند و تجهیزات و تسلیحات نظامی آن‌ها منجر به کشتار مردم بی‌پناه یمن در سال‌های اخیر شده است.

به نظر می‌رسد که در بازار امروز مهم‌ترین عامل حرکت بازار، انتشار خبر‌های سیاسی از نیویورک خواهد بود.


اقتصاد کلان
رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر از حذف نفت در تهیه بودجه جاری سال آینده داد و جایگزین‌های نفت در بودجه را افزایش پایه‌های مالیاتی و همچنین اصلاح یارانه پنهان انرژی عنوان کرد. به نظر می‌رسد که فعالین بازار می‌بایست از هم اکنون و در محاسبات خود موارد مربوط به رشد هزینه‌های مصرف انرژی شرکت‌های تولید و همچنین احتمال کاهش معافیت‌های مالیاتی برخی از شرکت‌های صادراتی را مدنظر خود قرار دهند.
رییس سازمان توسعه معادن با اشاره به انجام اکتشافات جدید ذخایر معدنی در کشور، اظهار داشت: بررسی‌ها نشان داده تا ۲۰ سال آینده ذخایر فعلی معادن سنگ آهن، روی و مس به اتمام خواهد رسید، به همین دلیل ایمیدرو با هماهنگی با وزارت صنعت برنامه‌های اکتشافی را در اولویت قرار داده است.
وی افزود: کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های خصوصی، بخشی از کار اکتشاف ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع برنامه جدید را برعهده گرفته است.

واکنش مثبت بازار سرمایه به چیدن میز مذاکرات

وی ادامه داد: ۱۳ پهنه از ۳۴ پهنه جدید اکتشافی توسط این کنسرسیوم انجام خواهد شد.
به گفته غریب پور، شرکت ملی صنایع مس هم برنامه‌ای جداگانه برای کشف ذخایر جدید در دست اجرا دارد که به این ترتیب شاهد جهش در برنامه‌های اکتشافی هستیم.

در بازار‌های جهانی نفت شاهد کاهش قیمت‌ها در جریان معاملات دیشب بودیم. پس از اخباری مبنی بر بازگشت زودتر از انتظار ظرفیت تولید نفت عربستان به چرخه عرضه جهانی، قیمت نفت خام برنت با کاهش بیش از ۱.۶ درصدی به ۶۲ دلار و ۶۹ سنت رسید. بهای نفت خام آمریکا نیز با افت ۸۸ سنتی به ۵۷ دلار و ۷۶ سنت رسید. شاخص بورس‌های آمریکا نیز با افزایش احتمال لغو مذاکرات چین و آمریکا و همچنین ضعف در شاخص‌های مصرف‌کنندگان داخلی با افت بیش از یک درصدی روبرو شد. همین اخبار منجر به رشد مجدد قیمت طلا در بازار‌های جهانی شد و تا زمان تنظیم این گزارش بهای هر اونس طلا به ۱ هزار و ۵۳۷ دلار رسید.

کدال نگر

در سامانه کدال و به تدریج شاهد انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها در شهریور ماه هستیم. روند کلی گزارش شرکت‌های بزرگ در دو روز اخیر عمدتا نشان‌دهنده ثبات نسبتی قیمت‌ها در برخی صنایع و کاهش نرخ‌های فروش در صنایع دیگر است. به عنوان نمونه بهای محصولات شرکت آلومینیوم ایران نسبت به مرداد به طور متوسط ۴ درصد کاهش داشت. نرخ فروش محصولات شرکت کاغذ پارس نیز شرایط مشابهی داشت. مبالغ فروش شرکت آبسال در مقایسه با میانگین فروش ماهیانه شرکت در ۶ ماه اخیر به نصف رسید و شرکت سیمان دشتستان با ثبات نرخ‌های فروش در شهریور ماه همراه بود.
همچنین شاهد صدور مجوز افزایش سرمایه شرکت‌های پالایش نفت اصفهان، عمران و سازندگی قزوین و همچنین پتروشیمی آبادان بودیم. شرکت خوراک دام پارس نیز پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را به سهامداران شرکت ارائه کرد.


بازار امروز
همان طور که در سطر‌های بالا نیز اشاره شد نگاه امروز بازار به اخبار سیاسی نیویورک خواهد بود. به نظر می‌رسد که هر گونه اخبار مثبت در خصوص احتمال شروع دور جدیدی از مذاکرات و یا رفع تحریم‌ها می‌تواند منجر به واکنش مثبت در بازار سرمایه و واکنش منفی در بازار‌های ارز و طلا شود. از سوی دیگر عدم پایبندی طرف‌های اروپایی و متمایل شدن بیشتر آن‌ها به سمت سیاست‌های آمریکا در صورت عدم توافقات سیاسی در نیویورک می‌تواند فشار تحریمی به کشورمان را در ماه‌های آینده افزایش دهد، هر چند که با توجه به شرایط فعلی تحریم‌ها بعید به نظر می‌رسد در این بخش شاهد اثربخشی جدی تحریم‌های جدید احتمالی و یا پیوستن کشور‌های اروپایی به سیاست‌های تحریمی علیه کشورمان باشیم.

گزارش عملکرد شرکت‌ها نیز عامل مهم دیگری در تعیین جهت حرکت بازار خواهد بود. ثبات نرخ‌ها در شرکت‌های بنیادی محتمل‌ترین برآورد از گزارش‌های پیش رو خواهد بود.

واکنش مثبت بازار سرمایه به چیدن میز مذاکرات

اشتراک گذاری :
ارسال نظر