بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
مدیر سرمایه گذاری «وامید» در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

سهم‌های بنیادی نباید اسیر هیجانات در روزهای منفی شود

سرمایه‌گذاران با نگاه میان مدت اقدام به انتخاب سهم‌های بنیادی کرده و در منفی‌های بازار، اقدام به فروش هیجانی نکنند. سهم های بنیادی و بزرگ بازار هنوز جای رشد دارند و نباید نگران ریزش این سهم ها بود.
کد خبر : ۱۹۶۷۲۲

معرفی گزینه های مناسب سرمایه گذاری در نیمه دوم سال


به گزارش بورس نیوز روند صعودی بازار سرمایه کماکان ادامه دارد. شاخص کل با رشد ۳۳۶۴ واحدی (تا این لحظه) فقط ۱۶۵ واحد تا لمس کانال ۳۱۵ هزار واحدی فاصله دارد. بسیاری منتظر انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ماهه شرکت‌ها هستند و معتقدند گزارش‌های ۶ماهه مسیر پول را تغییر خواهد داد.

امیر عباس کریم زاده مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه امید در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار‌سرمایه بیان کرد: شاخص کل بورس از ابتدای سال تا تاریخ یکم مهرماه رشد ۷۴درصدی و شاخص کل هم وزن رشد ۱۷۳درصدی داشته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که ۳۰شرکت بزرگ بازار که تقریبا ۵۸درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند، فقط ۴۸درصد رشد کرده اند که این نشان می‌دهد در نیمه نخست سال، سهم شرکت‌های کوچک و متوسط بازار اقبال بیشتری داشته و رشد بیشتری تجربه کرده اند و در مقابل، شرکت‌های شاخصی بازار و تأثیرگذار در محاسبه شاخص ۳۰ شرکت بزرگ با رشد شاخص کل و شاخص کل هم وزن، رشد نکرده اند.

رشد سودآوری شرکت ها
وی افزود: از سوی دیگر روند سودآوری شرکت‌های بورسی طبق اطلاعات منتشره شرکت بورس اوراق بهادار تهران روند صعودی را به خود دیده بطوریکه سود شرکت‌های بورسی طبق آمار مزبور از مبلغ ۱۰۳هزار میلیارد تومان مجموع سود شرکت‌های بورسی در خرداد ماه سال جاری به مبلغ ۱۳۴هزار میلیارد تومان در تیرماه و در مرداد ماه این رقم به مبلغ ۱۵۲هزار میلیارد تومان بالغ گردیده است.

کریم‌زاده اضافه کرد: این امر منجر شده تا نسبت P/E ttm بازار از ۷.۹۶ واحد در خردادماه را به ۶.۰۵ واحد در مرداد ماه کاهش یابد؛ شایان ذکر است که نسبت P/E تحلیلی بازار طبق آخرین گزارش اجماع تحلیلگران بورس، به حدود ۴.۳ واحد رسیده است که نشان از ارزنده بودن بازار سرمایه با ورود نقدینگی قابل توجه به بازار سرمایه علی رغم شاخصه‌های حباب قیمتی در برخی از نماد‌ها و یا انعکاس کمتر بازار سرمایه به قیمت سهام کامودیتی محور بدون توجه به افت قیمتی محصولات آن‌ها در جنگ تجاری چین و آمریکا بوده است.

وی با ارزیابی روند بازار‌های موازی و اثرگذار بر بازارسرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به عدم تحرک بازار‌های موازی، بازارسرمایه جذاب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌گردد ضمن آنکه در صورت تحقق اتفاقات مثبت در عرصه روابط بین‌المللی و هر گونه توافقات جدید با گروه ۱+۵، بازار سرمایه پتانسیل رشد بسیار دارد.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه امید ارزش ریالی را به ارزش بورس اضافه کرد و گفت: اگرچه ممکن است ارزش ریالی معاملات در ماه اخیر نسبت به خرداد و تیرماه روند کاهشی داشته باشد؛ اما مجموع ارزش معاملات همچنان به مراتب بیشتر از میانگین یک ساله اخیر بوده و حتی خالص معاملات خرید و فروش حقیقی‌های بازار همچنان در ما‌ه‌های اخیر و روز‌های اخیر دلالت بر ورود نقدینگی به بازار سرمایه را داشته لذابه نظر می‌رسد روند صعودی بازار سرمایه تداوم خواهد داشت.

کریم‌زاده ادامه داد: علاوه بر این به لحاظ تکنیکالی، اگر اتفاق منفی در کشور رخ ندهد، شاخص کل امسال پتانسیل رسیدن به عدد‌های ۳۴۰ هزار واحد، ۳۸۰ هزار واحد و در میان مدت ۴۴۰ هزار واحد را خواهد داشت. البته قرار نیست روند صعودی بازار بدون توقف ادامه یابد و حتما در این میان، روز‌های منفی و اصلاح را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: صحبت از حرکت جریان نقدینگی بازار از سهم‌های کوچک و متوسط به سوی سهم‌های بزرگ و بنیادی، به معنای ریزش قیمت سهم‌های کوچک و متوسط در نیمه دوم سال نیست و احتمالا سهم‌هایی که رشد بیش از حد داشته، اصلاح قیمت داشته باشند.

عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سپه در رابطه با پیش بینی روند بازار در نیمه دوم سال گفت: انتشار گزارش‌های ۶ماهه، تغییر مسیر نقدینگی بازار را به دنبال خواهد داشت. انتظار می‌رود در نیمه دوم سال سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار که در نیمه نخست رشد کمتری داشته، مورد اقبال قرار گیرند.

معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری
وی افزود: به نظر می رسد نمادهای گروه بانکی با بازگشایی نماد «وبملت» جذابیت بیشتری خواهند داشت و رشد مناسبی تجربه خواهند کرد؛ بنابراین صنعت بانکداری را می‌توان به عنوان یکی از صنایع برتر و جذاب برای سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال، مد نظر قرار داد. همچنین سهم‌های گروه پتروشیمی و برخی نمادهای گروه فولادی و کانه‌های فلزی گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهند بود؛ چراکه به رغم تحریم‌ها و محدودیت‌های صادرات، این شرکت‌ها حجم فروش مطلوبی داشته‌اند.

کریم‌زاده تصریح کرد: شرکت‌های سنگ‌آهنی به دلیل برخی ابهامات، فعلا برای سرمایه‌گذاری جذاب نیست و بهتر است تا تعیین تکلیف برخی ابهامات از جمله تعیین نرخ فروش کلوخه و نرخ بهره مالکانه در بودجه سال آتی کشور برای سرمایه‌گذاری در این گروه با احتیاط رفتار شود؛ گروه دارویی هم به دلیل احتمال آزادسازی نرخ ارز و ضمنا محدودیت واردات برخی اقلام دارویی و حتی شنیده ها مبنی بر دریافت فرمولاسیون محصولات دارویی وارداتی و تولید در داخل و دارا بودن حاشیه سود اهرمی ، کماکان پتانسیل رشد دارد.

کریم زاده اضافه کرد: همچنین سهام شرکت‌هایی که برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را در دست اجرا داشته و فعالیتهای عملیاتی شرکت نیز سودآور می باشد ، مستعد رشد خواهد بود؛ ولی احتمالا این رشد تا قبل از برگزاری مجامع این افزایش سرمایه ها، پیشخور خواهد شد. با در نظر گرفتن کنترل تورم و نیز افزایش قیمت چشمگیر سهم های گروه غذایی، در مورد سهم های این صنعت رشد چندانی متصور نیستم.

وی در خاتمه تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، بهتر است سرمایه‌گذاران با نگاه میان مدت اقدام به انتخاب سهم‌های بنیادی کرده و در منفی‌های بازار، اقدام به فروش هیجانی نکنند. سهم های بنیادی و بزرگ بازار هنوز جای رشد دارند و نباید نگران ریزش این سهم ها بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
داغی تجدید ارزیابی بر تن کدام شرکت‌ها می‌نشیند؛

«همراه» با «اخابر»، سوار بر غلطک‌های «تپکو»

در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد:

از «طلا» «مس» نسازیم

ارسال نظر