بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد:

از «طلا» «مس» نسازیم

سهامداران جدید و تازه نفس به بازارسرمایه باید این آگاهی را داشته باشند که «بورس» بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است.
کد خبر : ۱۹۶۸۸۹

از «طلا» «مس» نسازیم

به گزارش بورس‌نیوز، در سال‌های گذشته به ظن بسیاری از کارشناسان اقتصادی، مهم‌ترین ضعف بازارسرمایه خلاء سرمایه‌گذاری‌های خرد در این بازار بود اما؛ این روزها بورس شاهد حضور پررنگ سرمایه‌گذاران کوچکی بوده که سرمایه‌های اندک خود را روانه بازار کرده و از رشد قیمت سهم‌ها، شادمان‌اند.

با این وجود، نکته نگران‌کننده آن است که عمده حقیقی‌های تازه وارد، کوچکترین آشنایی با فضای بورس و روش‌های تحلیل ندارند و هر نوسان منفی، می‌تواند سبب خروج آنها از بازار گردد بنابراین شناسایی و اجرای راهکارهای متنوع برای حفظ نقدینگی در بازارسرمایه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه در گفتگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: ورود سرمایه‌های سرگردان و مردم عادی به بازارسرمایه به منظور سرمایه‌گذاری بخشی از پس‌اندازها، اتفاق بسیار خوشایندی است؛ ولی در شرایط کنونی دغدغه جدی وجود داشته که آن هم، عدم آگاهی بسیاری از تازه واردها نسبت به بورس و ورود بر مبنای شایعات و هیجانات بوده است.

وی افزود: تجربه سنوات قبل ثابت کرده که با توجه به محدودیت عرضه‌ها در بورس، رشد تقاضا سبب افزایش قیمت سهم‌ها و تشکیل حباب قیمت در برخی نمادها شده و در نهایت با اصلاح قیمت‌ها، سرمایه‌گذاران متضرر شده و احتمالا برای مدت‌ها عطای سرمایه‌گذاری در بورس را به لقای آن می‌بخشند.

وی افزود: چرخه ورود و خرید هیجانی سهام توسط تازه واردها و سپس خروج احتمالا همراه با زیان و بی‌اعتمادی به بازار‌سرمایه، چرخه معیوبی است.

راهکارهای جلوگیری از زیان سهامداران

ربیعی در رابطه با راهکارهای جلوگیری از زیان سهامداران و حفظ نقدینگی در بورس نیز اشاره داشت و گفت: مهم‌ترین وظیفه قانونگذار و سازمان بورس و رسانه‌های خبری و تحلیلی، فرهنگ‌سازی صحیح در مورد سرمایه‌گذاری در بازار‌سرمایه است؛ تمرکز بر اخبار حاکی از رشد بورس بی‌آنکه تلاشی برای معرفی ریسک‌های بازار صورت بگیرد، از اشکالاتی بوده که باید برطرف گردد.

وی اضافه کرد: چالش دیگر در بورس، کم‌توجهی به ماهیت اصلی بازارسرمایه یعنی تامین مالی بنگاه های تولیدی از طریق این بازار است؛ افزایش قیمت سهم‌ها، منفعتی برای شرکت‌ها نداشته و باید از دوران رشد بازار در راستای کمک به رونق تولید بهره گرفت؛ این دوران، بهترین زمان برای تامین مالی شرکت‌ها از طریق افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران و همچنین عرضه‌های اولیه است.

ضرورت تسهیل و تسریع فرآیند افزایش سرمایه

این کارشناس بازار‌سرمایه با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه افزایش سرمایه شرکت‌ها وجود دارد، اظهار کرد: افزایش سرمایه شرکت‌ها علاوه بر جذب نقدینگی بازار، به افزایش عمق این بازار و تامین مالی اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها کمک شایانی می‌کند اما؛ در حال حاضر پروسه افزایش سرمایه در شرکت‌ها، ۶ تا ۹ ماه زمان می‌برد. توسعه بازارسرمایه و تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق این بازار، مستلزم تسهیل و تسریع فرآیند افزایش سرمایه است.

بازار سرمایه، مناسب ترین گزینه سرمایه گذاری بلندمدت

ربیعی در توصیه به سهامداران گفت: بورس، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است. بهتر است سهامداران به جای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و هیجانی در این بازار، اقدام به سرمایه‌گذاری بلندمدت کنند و مطمئن باشند سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بازار، بازدهی مناسبی به همراه خواهد داشت ضمن اینکه به مردم توصیه می‌شود به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند. قطعا سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم، ریسک کمتری به همراه خواهد داشت.

وی افزود: کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار‌سرمایه و منطقی‌تر شدن معاملات در گرو کاهش حساسیت مسئولان به عدد شاخص است؛ همچنین مقررات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید اصلاح شود.

این کارشناس بازارسرمایه در پایان اضافه کرد: در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری عملکرد تقریبا مشابهی داشته و این در حالی است که می‌توان شرایطی را فراهم کرد یا به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختیاراتی داد تا ریسک، تنوع، کارمزد و استراتژی متفاوتی با یکدیگر داشته باشند تا بتوان سرمایه‌گذاران با سلیقه‌های مختلف را جذب کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل پتروشیمی اروند در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

کانال ورودی «اروند» به زیرتابلوهای حافظ

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت؛

قوی‌ترین و ضعیف‌ترین عملکرد هفته

یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

فرصتی طلایی برای تامین مالی بنگاه‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
صباحی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
سلام بردوستان تحلیلگر بروس نیوز
لطفا گزارشی از میزان داراییها و پتانسیلهای موسسه مالی و اعتباری توسعه در بازار قرمز داشته باشید .چر سهامداران عمده عرضه نمیکنند تا خریداران جدی پای کاربیایند
این سهم مرموز چندین هزار میلیارد تومان دارایی دارد و سهامداران عمده معلوم نیست چه غلطی میکنند.
هر شرکتی با اعلام فروش یک دارایی صفهای خرید سنگین و میره بالا اما این سهم ارزنده خبری ازش نیست
الان 4 ماهه سرپرست براش تعیین شده و یک عضو جدید هم اضافه شده چرا تعلل در ارسال صورتهای مالیش میشه
به محض برگزاری اولین مجمع عیار سهم مشخص خواهد شد
ممنون از تحلیلهای ارزنده بورس نیوز