بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: کنترل کامل بر بازار ارز برقرار است. روند صادرات غیرنفتی ادامه دارد و عرضه مداوم ارز در نیما در حال انجام است. ادعای آرامش قبل از توفان که مطرح شده فقط باعث خالی کردن دل مردم می‌شود.
کد خبر : ۱۹۶۸۸۰

کنترل کامل بر بازار ارز برقرار است

به گزارش بورس نیوز، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با دو کشور ترکیه و روسیه با «دلار» تعامل تجاری نداریم.

وی افزود: اگر برخی مواقع از «یورو» نام می‌بریم، در واقع یورو را به عنوان مبنای تبدیل در نظر گرفته‌ایم تا اگر پول ملی دو کشور افت و خیز داشته باشد، طرف مقابل ضرر نکند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بسیاری از کشور‌ها تمایل دارند که با پول ملی خود با ایران مبادله تجاری کنند که آمریکا نتواند بر روند مبادلاتشان نظارت کند. همه مبادلات مالی ما با روسیه از طریق پول ملی بوده، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مبادلات با ترکیه نیز با پول ملی صورت می‌گیرد و بقیه آن نیز با یورو در حال انجام است.

همتی در رابطه با تحریم بانک مرکزی بیان کرد: بانک مرکزی را باعنوان یک سرفصل دیگر تحریم کرده‌اند که این اقدام از نظر ما یک مساله تبلیغاتی است. این موضوع برای ما مشکلاتی ایجاد کرده اما ما راه کار‌های خود در نظر داریم. ما دنبال دور زدن تحریم نیستیم، در حال حاضر ما در حال انجام تجارت بدون تحریم هستیم.

وی درباره سفر خود به کشور‌های همسایه خاطرنشان کرد: روز گذشته کویت بودم که در آنجا با بسیاری از روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های منطقه مذاکره کردیم. تحریم دوباره بانک مرکزی با هدف ایجاد یک جو روانی بوده و اتفاق جدیدی نیست. ما در حال انجام کار‌های خود هستیم.

وی ادامه داد: ما در نظر داریم که در آینده روابط تجاری، مالی و بانکی را با استفاده از روش‌هایی غیر از روش‌هایی که مدنظر آمریکاست برقرار کنیم. تا الان مشکلی برای ما به وجود نیامده و اگر چهار بار دیگر نیز ما را تحریم کنند تاثیر جدیدی نخواهد داشت. همان بار اول که تحریم کردند ما پیش‌بینی‌هایی کردیم تا خارج از مقرراتی که آن‌ها در نظر گرفته بودند بتوانیم کار‌های خود را پیش ببریم.

همتی درباره انتشار اوراق جدید در عملیات بازار باز گفت: در واقع این اوراق را باید مردم خریداری کنند. خزانه‌داری این اوراق را برای کسری بودجه خود در بازار می‌فروشد.

رئیس بانک مرکزی افزود: عملیات بازار باز یک ابزار سیاست پولی است و قرار نیست با عملیات بازار باز هر چه دولت اوراق می‌فروشد را ما خریداری کنیم. ما در بازار اوراق دخالت می‌کنیم تا اجازه ندهیم که نرخ آن بالا رود. ما در حد اصلاح و کنترل نرخ بهره دخالت می‌کنیم و بقیه اش را مردم خریداری خواهند کرد.

وی افزود: در سال‌های بعد که وضع دولت بهتر شود، اوراق را پس می‌گیرد. این یک روش عادی در دنیاست که خزانه داری اوراق را منتشر می‌کند و بانک‌های مرکزی نیز از طریق عملیات بازار باز، نرخ بهره را کنترل می‌کنند تا اهداف تورمی بانک مرکزی لطمه نبیند.

همتی درباره ادعای اینکه ثبات نرخ دلار در هفته‌های اخیر آرامش قبل توفان است، گفت: کنترل کامل بر بازار ارز برقرار است. روند صادرات غیرنفتی ادامه دارد و عرضه مداوم ارز در نیما در حال انجام است. ادعای آرامش قبل از توفان که مطرح شده فقط باعث خالی کردن دل مردم می‌شود. اکنون روند خوبی حاکم شده و در آینده بهتر نیز می‌شود. هدف ما تامین ارز مورد نیاز کالا‌های ضروری است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر