بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
رشد قیمت این سهم توجیه داشته و می توان «کاذر» را به عنوان گزینه ای برای سرمایه گذاری بلندمدت در سبد سرمایه گذاری ها حفظ کرد.
کد خبر : ۱۹۷۰۹۹

به گزارش بورس نیوز، صف های خرید و رشدهای عجیب این روزها اتفاقی عادی در بازار سرمایه ماست؛ ولی فارغ از جو مثبت بازار سرمایه بهتر است سهم هایی برای سرمایه گذاری انتخاب شوند که دلیلی بنیادی و منطقی، رشد قیمت سهم را توجیه کند.

سهم شرکت فرآورده های نسوز آذر از ابتدای امسال بازدهی تقریبا ۳۲۰ درصدی برای سهامداران به ارمغان آورده است. اما در این شرکت چه خبر است؟

طبق آخرین گزارشاتی که «کاذر» منتشر کرده درآمد فروش شرکت روند صعودی دارد، به طوری که درآمد ۵ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰۷ درصدی نشان می دهد. ضمن اینکه بررسی روند قبلی فروش شرکت نشان می دهد هر ساله در نیمه دوم درآمد بیشتری محقق شده است.

اما محصول تولیدی فرآورده نسوز آذر چیست؟
این شرکت تولیدکننده مواد نسوز دولومیتی است که اتفاقا اختراع خود شرکت بوده و علاوه بر آنکه بعنوان یک محصول ملی توسط «کاذر» ثبت شده و انحصار تولید آن تا ۲۰ سال به این شرکت واگذار شده، می تواند این شرکت را در زمره شرکت های دانش بنیان قرار دهد که در این صورت، مزایای خاص خود را به همراه خواهد داشت.


ولی مهم تر از آن، مزیت تولید محصول نسوز دولومیتی نسبت به محصولات نسوز منیزیتی است. مواد اولیه محصولات نسوز منیزیتی، وارداتی است و با افزایش نرخ ارز، هم بهای تمام شده محصولات منیزیتی به شدت افزایش یافته و هم واردات، مشکلات خاص خود را دارد. ضمن اینکه قیمت منیزیم در بازارهای جهانی به دلیل کاهش عرضه چین ، افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۸ قیمت منیزیت در بازارهای جهانی رشد ۴.۴ برابری داشته است. «بوکسیت» دیگر ماده اولیه تولید نسوزهای منیزیتی نیز چشم انداز عرضه روشنی ندارد.

این موضوع برای محصولات دولومیتی «کاذر» یک مزیت رقابتی بوده و مصرف کنندگان محصولات نسوز عمدتا راغب به استفاده از نسوز دولومیتی شده اند. ضمنا افزایش قیمت محصولات منیزیتی، افزایش قیمت محصولات دولومیتی را هم در پی داشته است.

۶۰درصد فروش محصولات نسوز در ایران و جهان، به صنعت فولادسازی، حدود ۲۵درصد به صنعت سیمان و مابقی به سایر صنایع اختصاص دارد. افزایش قیمت ها موجب شده فولادسازان محصولات دولومیتی را جایگزین محصولات منیزیتی در پاتیل های فولادسازی کنند و با توجه به قیمت تمام شده پایین تر محصولات دولومیتی، «کاذر» می تواند بخشی از بازار رقبا را از آن خود کند.

با این شرایط، افزایش ظرفیت تولید «کاذر» توجیه پذیر بوده و برنامه این شرکت برای اجرای طرح توسعه ای کاملا هوشمندانه بوده است. این شرکت طرح توسعه ای کوره دوار را در دست انجام دارد و بعد از اجرای این طرح توسعه ای، ظرفیت تولید این شرکت ۶۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

شرکت فرآورده های نسوز آذر در صورت های مالی خود، هزینه استهلاک این طرح توسعه را ۸ ساله در نظر گرفته و نرخ فروش محصولات را هم برای سال ۹۹، ۲۰ درصد بالاتر از امسال برآورد کرده است. نکته مثبت اینجا است که محل اجرای این طرح توسعه در ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان است و از این رو، مالیاتی بابت این طرح در محاسبات شرکت لحاظ نشده است.

پتانسیل های «کاذر» برای سرمایه گذاری بلندمدت/ کار نشه عکس بزنم

علاوه بر این «کاذر» به دلیل در اختیار داشتن ۴ معدن استقلال سپاهان دغدغه تامین مواد اولیه را ندارد.

حاشیه سود خالص این شرکت حدود ۳۰ درصد است که برای یک بنگاه تولیدی این رقم بسیار مطلوب است.

تحلیل حساسیت طرح به ظرفیت عملیاتی در سال 99

پتانسیل های «کاذر» برای سرمایه گذاری بلندمدت/ کار نشه عکس بزنم

با توجه به طرح توسعه کاذر که پیش بینی شده تابستان ۹۹ به بهره برداری برسد، و نیز افزایش نرخ تقریبا ۲۰ درصدی محصولات در هر سال، «کاذر» در سال ۹۹ احتمالا سود ۲۰۰ تومانی محقق خواهد کرد.

با این شرایط، رشد قیمت این سهم توجیه داشته و می توان «کاذر» را به عنوان گزینه ای برای سرمایه گذاری بلندمدت در سبد سرمایه گذاری ها حفظ کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
طرح سوالات "کاذر" در کنفرانس کاغذی؛

"کاذر" به سهامداران پاسخ داد

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد:

بحران در بورس

ارسال نظر