بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

ریسک عدم تکرار سودهای محقق شده در نیمه دوم سال

قوانین جدید بازار پایه مناسب بوده، اما اجرای دیرهنگام آن موجب ضرر و زیان برخی سهامداران خرد می شود و بهتر است سازمان بورس با یک راهکار کارشناسی، از ضرر و زیان سهامداران خرد جلوگیری کند.
کد خبر : ۱۹۷۱۳۹

ریسک عدم تکرار سودهای محقق شده در نیمه دوم سال

به گزارش بورس نیوز، بعد از مدت‌ها صعود بی‌وقفه شاخص بورس امروز اندکی منفی شد؛ ولی این منفی در حدی نبود که از آن به‌عنوان ریزش یا اصلاح یاد شود. هر چه هست، بسیاری از سهم‌ها در چند ماه اخیر رشد قیمت چند برابری تجربه کرده‌اند، بدون آنکه اتفاق خاصی در فعالیتشان رخ‌داده باشد.

در این میان تغییر مقررات بازار پایه به مذاق بعضی‌ها خوش نیامده و ساز مخالف کوک کرده‌اند تا بلکه بتوانند شرایط را به حالت قبل بازگردانند.

با این شرایط مهم‌ترین سؤال سرمایه‌گذاران در مورد روند آتی بازار سرمایه و سودآوری شرکت‌ها و صنایع بازار سرمایه‌ای است.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار و پیش‌بینی روند آتی بیان کرد: با توجه به اقبال بازار سرمایه و تغییر جهت نقدینگی پس از سال‌ها به سمت بازار سرمایه، ضروری است جهت رشد پایدار و جذب حداکثری نقدینگی در مسیر درست تمامی سهامداران جدید، فعالان بازار و مدیران سازمان واقعیت‌های موجود را مدنظر قرار بدهند.

وی افزود: حذف پیش‌بینی سود از سیستم گزارش گری شرکت‌ها در حال حاضر به ضرر شرکت‌ها بنیادی و سوءاستفاده شرکت‌های کوچک و درنهایت اغفال سهامداران تازه‌کار گردیده است. رشد سنگین و بازدهی مطلوب ۶ ماه اخیر برای فعالان بازار نباید ایجاد انتظارات کاذب کند و موجب شود رسانه‌های مجازی سهامداران جدید را با توهم سود‌های غیرمنطقی فریب دهند.

فلاح در رابطه با تغییر مقررات بازار پایه اظهار کرد: سازمان بورس باید در راستای نقد شوندگی و شفافیت بازار سیاست‌گذاری کند. ایجاد محدودیت و تولید ریسک و قوانین سلیقه‌ای درنهایت منجر به تضعیف بازار می‌گردد. اعمال محدودیت و تغییر مقررات بازار پایه می‌بایست ماه‌ها قبل و پیش از آنکه ارزش معاملات این بازار چند برابر شده باشد، انجام می‌شد.

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه قوانین جدید بازار پایه مناسب هستند، تصریح کرد: اجرای دیرهنگام قوانین جدید موجب ضرر و زیان برخی سهامداران خرد می‌شود و بهتر است سازمان بورس با یک راهکار کارشناسی، از ضرر و زیان سهامداران خرد جلوگیری کند ضمن اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مدیران صندوق‌ها، کد‌های مخرب بازار شده‌اند و تخلفاتی صورت گرفته که نیاز به مانیتورینگ از سمت نهاد‌های نظارتی دارد.

این فعال بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: در حال حاضر سهم‌های بنیادی که ارزش ذاتی بالایی هم دارند، در بازار کم نیستند؛ اما اصلاح بازار و نوسان شاخص طبیعی است.

وی اضافه کرد: شرکت‌های بنیادی و بزرگ بازار عمدتاً به p/e تعادلی رسیده و بالعکس شرکت‌ها غیر بنیادی و دارای زیان، فراتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند.

فلاح در پایان خاطرنشان کرد: سهامداران در نظر داشته باشند که اکثر شرکت‌ها، توانایی تکرار سود‌هایی که تا این لحظه تحقق‌یافته و نقد شوندگی امسال را نخواهند داشت؛ بنابراین توصیه می‌شود با توجه به کسری بودجه ۹۹ و به دنبال آن، کاهش تقاضای نهایی، سهامداران دایره زمانی سرمایه‌گذاری خود را بلندمدت ترسیم کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

ارزندگی ۷۰ شرکت برتر بازار

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد:

بحران در بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Switzerland
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
این کارشناس بلانسبت کور هست که ببیند در بازار اصلی بورس و فرابورس سهام های هستند که بیش از ۲۰۰۰ درصد رشد کرده اند ؟ آیا تمام نمادهای بازار پایه رشد کرده بودند که اینگونه حرف می زند ؟
واقعا انصافشان کجا رفته ؟ الان ستران کجاست ؟ کبافق کجاست؟ و.‌‌‌.‌‌.
ناشناس
Switzerland
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
کدام سهم ۲۰۰۰ درصد رشد کرده ..بوگوو