بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

ارزندگی ۷۰ شرکت برتر بازار

انتظار افت نرخ ارز و به تبع آن کاهش سودآوری صنایع بزرگ صادرات محور نمی رود. از سوی دیگر، اگر خوشبینی به اتفاقات سیاسی و احتمال لغو تحریم ها، یکی از دلایل ورود نقدینگی به بازار سرمایه باشد؛ باز هم صنایع و شرکت های بزرگ بازار اوضاع بهتری خواهند داشت و در نتیجه، ۷۰ سهم برتر بازار پتانسیل رشد بیشتری خواهند داشت.
کد خبر : ۱۹۷۳۰۸

ارزندگی ۷۰ شرکت برتر بازار

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران در پی بر هم خوردن رابطه عرضه و تقاضا، که نتیجه ورود پول سنگین، ولی کمبود شدید سهام قابل معامله، از تعادل و منطق خارج شده است.

مشکا اصلی و اساسی بازار در اینجا است که ارزش کل بازار سهام بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار، و ارزش سهام شناورش بیش از ۲۰ درصد از کل نیست. یعنی در خوشبینانه‌ترین حالت، فقط ۲۰ میلیارد دلار سهام قابل معامله در بازار وجود دارد.

این در حالیست که حجم و ارزش پول (چه قبلی و چه ورودی‌های جدید) بیش از سه برابر این مقدار است؛ لذا نتیجه گیری، خیلی ساده، اما تلخ و ناگوار است. قدرت تقاضا بیش از سه برابر عرضه است و ۲۰ میلیارد دلار سهام شناور بازار، پاسخگوی خیل عظیم پول‌های سرگردان جامعه نیست. برخی نماد‌ها رشد‌های چند صد درصدی داشته و برخی دیگر، رشد چندانی نداشته اند.

حافظ عزیزی نقش مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: وقتی صحبت از رشد بازار می شود باید بازار را به دو بخش تقسیم کرد؛ چرا که تمام سهم ها رشد همگنی نداشته است.

وی ادامه داد: سهم های برخی گروه ها همچون گروه دارویی، در یک سال اخیر رشد چند برابری داشته و در مقابل بعضی گروه ها همچون فولادی و پتروشیمی، رشد زیادی نشان نمی دهند. دلیل اقبال سهم های کوچک بازار، کانالیزه شدن بازار و هدایت نقدینگی توسط سفته بازان به سمت سهم هایی است که حجم مبنا و شناور کمی دارند و با ورود نقدینگی به راحتی رشد می کنند.

وی افزود: رشد بعضی سهم های کوچک بیش از ارزش دارایی های شرکت بوده و اشباع شده اند و سهم ها حباب قیمت دارند. کما اینکه مشاهده می شود بسیاری از سهم های کوچک چند برابر ارزش روز دارایی ها در حال معامله هستند و قیمت سهم ها فراتر از ارزش جایگزینی و ارزش ذاتی است. در شفاف سازی شرکت ها هم مرتبا ذکر شده که خبری در شرکت نیست. این رشد غیرمنطقی، خطرناک بوده و ریسک ریزش به همراه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در مقابل رشد غیرمنطقی سهم های کوچک، سهم ۷۰ شرکت برتر بازار از جمله سهم های بزرگ گروه فلزات اساسی و معدنی و پتروشیمی، با وجود وضعیت بنیادی مناسب رشدی نداشته است. عدم اقبال سهم های بزرگ بازار منطقی نیست. نرخ دلار سال گذشته در همین زمان حدود ۱۹ هزار تومان بود. این رقم واقعی نبود و ناشی از هجوم هیجانی نقدینگی به بازار ارز بود. اما به تدریج بازار ارز به ثبات رسید و نرخ دلار ماه هاست که در محدوده ۱۱ هزار تومان تثبیت شده است.

عزیزی اضافه کرد: این نرخ با توجه به رشد حجم نقدینگی کشور و ساختارهای اقتصاد ما، منطقی بوده و حباب ندارد. بنابراین انتظار افت نرخ ارز و به تبع آن کاهش سودآوری صنایع بزرگ صادرات محور نمی رود. از سوی دیگر، اگر خوشبینی به اتفاقات سیاسی و احتمال لغو تحریم ها، یکی از دلایل ورود نقدینگی به بازار سرمایه باشد؛ باز هم صنایع و شرکت های بزرگ بازار اوضاع بهتری خواهند داشت و در نتیجه، ۷۰ سهم برتر بازار پتانسیل رشد بیشتری خواهند داشت.

عزیزی نقش در توصیه به سهامداران گفت: سهامداران بهتر است با توجه به تحلیل صورت های مالی در سهم شرکت های برتر بازار که رشد زیادی نداشته و ضمنا در حال حاضر فروش مناسبی دارند و در صورت لغو تحریم با افزایش فروش و تسریع در اجرای طرح های توسعه و... مواجه می شوند سرمایه گذاری کنند. یا از طریق صندوق های سرمایه گذاری که توسط تیم تحلیلی اداره می شود، سرمایه گذاری کنند. مشکل اینجا است که بخش عمده نقدینگی تازه وارد به بازار توسط سهامدارانی وارد شده که هیچ آشنایی با تحلیل ندارند و فقط با سیگنال کانال های تلگرامی، به سراغ سهم های کوچک و مشکل دار بازار می روند که در نهایت آنها را گرفتار خواهد کرد.

این فعال بازار سرمایه در خاتمه ضمن تایید تغییر مقررات بازار پایه فرابورس اظهار کرد: موافق تغییر مقررات بازار پایه هستم و معتقدم هرچند مقررات جدید و محدودیت ها بسیار اقدام بجایی بود، اما دیر اجرا شد. بازار پایه رشد غیر منطقی داشت؛ در حالی که این بازار، بازار سهم های عمدتا مشکل دار و زیان ده و اخراجی بوده و این رشدها هیچ توجیهی ندارد.

وی افزود: همان طور که برای ساماندهی به بازارپایه تصمیمات جدیدی اتخاذ شد، باید در مورد مقررات کل بازار تصمیم گیری کرد. ۷۰ شرکت بزرگ و برتر بازار، شرکت های شفاف و سودسازی هستند که باید سهامداران را به سمت آنها سوق داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: می توان با تغییراتی در حجم مبنا و یا دامنه نوسان در سهم های بزرگ، شرایطی فراهم کرد که هم سرمایه گذاری در سهام شرکت های سودساز و بنیادی بازار، جذابیت بیشتری پیدا کنند و هم شرکت های شفاف، تشویق شوند ضمن اینکه بهترین زمان برای عرضه اولیه شرکت های بزرگ است؛ عرضه سهم های کوچک (مانند بجهرم) نمی تواند عمق بازار را افزایش دهد و عطش بازار را فرو نشاند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

سهامداران ریسک معاملات را پذیرفته‌اند!

مدیرعامل فرابورس ایران مطرح کرد:

موافق محدودیت بازارپایه هستیم

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد:

بحران در بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

اعتراض حق سهامداران است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
سلام
ای کاش از 70 شرکت نام می بردید.
احمدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
حرف هایی که زدند کاملا منطقی و درسته ، اما ظاهرا در این مهندسی بورس که شش ماهه در حال انجام هستش سهامداری کردن جز احساس غبن و پشیمانی حاصلی برای سهامداران واقعی نداره ،خدا آخرش رو ختم به خیر کنه اینطور که داره پیش میره خطرناکه