بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

اعتراض حق سهامداران است

سهامداران حقیقی خرد، تشکل یا نهادی برای ثبت اعتراضات خود ندارند و این در حالی است که سهامداران حقیقی، بخش زیادی از بازار را تشکیل داده و باید حق دفاع از منافع خود و حراست از سرمایه را داشته باشند.
کد خبر : ۱۹۷۱۴۱

اعتراض حق سهامداران است

به گزارش بورس نیوز، رشد‌های عجیب و غریب بازار پایه فرابورس همچون بادکنک‌های رنگارنگی که شعف کودکان را به دنبال دارد، موجب خوشحالی برخی سهامداران می‌شد؛ در حالی که بسیاری از سهم‌های بازار پایه با عدم شفافیت مواجه بوده و ارزندگی چندانی نداشتند که رشد قیمت چند برابری سهم را توجیه کند.

بعد از مدت‌ها کشمکش، چندی قبل مقررات بازار پایه فرابورس تغییر کرد و محدودیت‌هایی در دامنه نوسان معاملات ایجاد شد. کاهش دامنه نوسان معاملات سهم‌های بازار پایه، مورد تایید بسیاری از کارشناسان، تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه بود، اما در این میان بعضی سهامداران خرد، آب به آسیاب سفته بازان می‌ریزند و نسبت به تغییر مقررات این بازار گله‌مند هستند.

مقرراتی که تا حد زیادی جلوی رشد‌های غیرمنطقی سهم‌هایی را که از کمترین درجه شفافیت برخوردار بوده اند، گرفته است. این اتفاق آنقدر به مذاق برخی ناخوشایند بوده که سعی می‌کنند با تحریک سهامداران خرد و تشویق به تجمعات اعتراض آمیز، بازار پایه را به روال قبل بازگردانند.

عبداله رحیم لوی بنیس کارشناس بازار‌های مالی در گفتگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: شرایط بازار پایه به گونه‌ای بود که قطعا نیازمند اصلاح و تغییر مقررات بود؛ ولی شاید به جزییات مقررات جدید و زمان اعمال آن بتوان ایراداتی وارد کرد.

وی افزود: حق اعتراض برای سهامداران محفوظ است، اما بخشی از اعتراضات سهامداران به تغییر مقررات بازار پایه وارد نیست؛ به هر حال بعضی سهامداران و سفته بازان از ضعف شفافیت بازار پایه، سواستفاده کرده و از رشد غیر منطقی سهم‌های بازار پایه بهره بردند.

کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد: این وضعیت بسیاری از فعالان بازار سرمایه را نگران کرده بود و در نهایت، جز ضرر و زیان سهامداران کم تجربه‌تر نتیجه دیگری در بر نداشت و نمی‌توان منافع بازار سرمایه را فدای اقلیت خاصی کرد و باید پذیرفت اصلاح مقررات در راستای تامین منافع بلندمدت بازار سرمایه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: نکته حایز اهمیت این است که سهامداران حقیقی خرد، تشکل یا نهادی برای ثبت اعتراضات خود ندارند. در حالی که سهامداران حقیقی خرد بخش زیادی از بازار را تشکیل می‌دهند و این حق را دارند که از منافع خود حفاظت و حراست کنند؛ بنابراین ضروری است که تشکل یا کانونی تشکیل گردد که سهامداران خرد از طریق آن انتقادات و اعتراضات خود را به گوش مسوولان برسانند و ضمنا تشکل مربوطه قبل از اجرای هر تصمیم و تغییری در بازار سرمایه منافع سهامداران خرد را لحاظ کند.

مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار می‌توانند قبل از اتخاذ تصمیمات اثرگذار، به نوعی از فعالان بازار سرمایه نظرسنجی کرده و نظر سهامداران را جویا شوند تا هم شان بازار سرمایه حفظ شود و هم مقررات جامع‌تر و کامل تری تنظیم شود و ضمنا از حقوق تمام سهامداران حراست شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

پیشنهاداتی برای بازار پایه و جامانده‌های بازار

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

ارزندگی ۷۰ شرکت برتر بازار

تجمع سهامداران در مقابل مجلس؛

حواشی بازار پایه به بهارستان کشیده شد

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد:

بحران در بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
پیش گوش ... از صبح تا شب یاسین بخون اگر فهمید اینها هم می فهمند که بابا همه سهامداران بازارا پایه را بدبخت کردید
احسان کاشانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
سلام چرا سهام شپلی اینطوری کنترل میشه ونمیذارن قیمتش رشد کنه کاملا مشخصه دستهایی توکاره