بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶
اصلاح ظاهر پول از ضروریات کشور است. ما در این باره بررسی‌های متعددی داشتیم. واقعیت آن است که پول ملی به‌دلیل تورم در سال‌های طولانی عملاً خاصیت خود را از نظر ظاهری از دست داده است.
کد خبر : ۱۹۷۲۳۳

اصلاح ظاهر پول از ضروریات کشور است

به گزارش بورس نیوز، عبدالناصر همتی گفت: سالی نزدیک به یک میلیارد اسکناس امحا می‌شود و نزدیک به ۹ میلیارد اسکناس در جریان است که اگر چهار صفر از پول ملی حذف شود تعداد اسکناس‌ها به ۲.۲ میلیارد می‌رسد این یعنی با حذف چهار صفر شاهد کاهش حجم اسکناس و هزینه‌ها و وارد شدن مسکوکات به چرخه کار هستیم.

وی افزود: اصلاح ظاهر پول از ضروریات کشور است. ما در این باره بررسی‌های متعددی داشتیم. واقعیت آن است که پول ملی به‌دلیل تورم در سال‌های طولانی عملاً خاصیت خود را از نظر ظاهری از دست داده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ما برای ایجاد تعادل در مجموعه پولی کشور به زمان چهارساله نیاز داریم لذا اگر امروز مجلس شورای اسلامی به فوریت این لایحه رأی دهد یعنی چهار سال کار طول می‌کشد تا ما با انجام مقدمات لازم به‌تدریج پول‌های جدیدی را جایگزین پول‌های قدیمی کنیم. با اصلاح قانون پولی و بانکی هزینه‌ها در میان‌مدت کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: سالی نزدیک به یک میلیارد اسکناس امحا می‌شود، نزدیک به ۹ میلیارد اسکناس در جریان است که اگر چهار صفر از پول ملی حذف شود تعداد اسکناس‌ها به ۲.۲ میلیارد می‌رسد این یعنی با حذف چهار صفر شاهد کاهش حجم اسکناس و هزینه‌ها و وارد شدن مسکوکات به چرخه کار هستیم.

همتی گفت: برخی‌ها مطرح می‌کنند که باید حذف چهار صفر را به‌دلیل شرایط خاص اقتصادی به زمان دیگری موکول کنیم، اما به‌باور ما اکنون فرصت خوبی برای این کار است، چون واقعاً صفر‌های جلوی پول ملی ارزش خود را از دست داده باید به اعتبار ظاهری پول هم توجه کرد، لذا موکول کردن آن به آینده مشکلی را حل نمی‌کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر