بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱
استاندارد مدون موجب می‌شود تا آنچه در جلسات کارشناسی ارزشیابی سهام مورد تحلیل قرار می‌گیرد صرفاً ورودی‌های ارزشیابی باشد، نه اختلاف نظر راجع به اجزای روش‌ها و رویکردهای ارزشیابی.
کد خبر : ۱۹۷۲۳۹

به گزارش بورس نیوز، عباس گمار در یادداشتی نوشت:

«کمیتهٔ بین‌المللی استانداردهای ارزشیابی (International Valuation Standard Council) سالهاست به این نتیجه رسیده که ارزشیابی سهام می‌بایست در قالب استاندارد انجام شود؛ استانداردی که محتوای آن در ادامهٔ این نوشتار به تفصیل آمده است. استاندارد از آن نظر که کارشناسان ارزشیابی سهام بر روی فرایند انجام ارزشیابی سهام در روش‌های مختلف اتفاق نظر داشته باشند. طبیعتاً کمیتۀ مذکور نیز بر این موضوع کاملاً آگاه است که ورودی‌های (تحلیل کسب و کار) هر یک از روش‌های ارزشیابی از کارشناس به کارشناس دیگر متفاوت می‌باشد، اما تفاوت و بعضاً تضاد نظر راجع به اجزای فرایند قابل‌قبول نیست. گذشته از اینکه استاندارد ارزشیابی به کارشناس چارچوبی می‌دهد که وی را در نهادهای نظارتی پاسخگو مي‌کند، اما در چارچوب مشخص تصویب‌شده.

در سال‌های گذشته بر آن شدم تا از استاندارد یادشده به منظور استفادۀ داخلی الگوبرداری کنم، صرفنظر از آنکه فرایند ارزشیابی در بازار سهام کشور با بازار توسعه‌یافته از نظر مفاهیم تطابق دارد، ولی جزئیات آن متفاوت است که تعدیل فرایند را در بازار سرمايهٔ کشور ضروری می‌نماید. این استاندارد (استاندارد بازار توسعه‌یافته که فایل آن در ادامه این یادداشت آمده) جزئیات فرایندی را نشان می‌دهد که باید با همراهی کارشناسان ارزشیابی برای بازار سهام کشور بومی‌سازی شود. استاندارد مدون موجب می‌شود تا آنچه در جلسات کارشناسی ارزشیابی سهام مورد تحلیل قرار می‌گیرد صرفاً ورودی‌های ارزشیابی (تحلیل کسب و کار شرکت) باشد، نه اختلاف نظر راجع به اجزای روش‌ها و رویکردهای ارزشیابی.

امیدوارم سازمان‌ها و نهادهای نظارتی با یاری نهادهای مالی و کارشناسان باتجربه، استاندارد واحد و در عين حال جامع و مانعي را متناسب با مختصات بازار سهام کشور که شامل تمام رویکردهای ارزشیابی سهام – رویکرد تنزیل جریان نقدی، رویکرد ضرایب قیمتی و رویکرد خالص ارزش روز دارایی‌ها – باشد، به بازار سرمایۀ کشور ارایه دهند.

به امید آن روز نزدیک...»

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۹
قیمتهای سهام را 20سال پایین اوردن که بتوانن را شرکتها مفت صاحب شن امثال هپکو و نیشکر و غیره کم نداریم انهایی هم که و اگذار کردن مفت واگذار کردن