بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

سهامداران ریسک معاملات را پذیرفته‌اند!

قیمت بسیاری از سهم ها در چندماه گذشته رشد زیادی داشته و با در نظر گرفتن متغیر سودسازی، رشد قیمت اکثر سهم ها منطقی نیست.
کد خبر : ۱۹۷۵۲۱

به گزارش بورس نیوز، اگرچه بازار کماکان روند صعودی داشته اما؛ امروز بعضی نمادهایی که چند وقتی بود با صف خرید مواجه بودند، روند ملایم‌تری در پیش گرفته بودند و رنگ قرمز لابلای نمادهای دارویی دیده می‌شد.

آنچه بی‌شک از نگاه بسیاری از کارشناسان بازارسرمایه کشور نیز پنهان نیست، فضای پرریسک بازار سرمایه و تشکیل حباب قیمتی و عدم همخوانی قیمت‌ها با سودآوری بسیاری از سهام شرکت‌های فعال در بازار‌سرمایه بوده فضایی که بی‌اطمینانی موجود در آن را می توان با عرضه‌های سنگین دو روز معاملاتی قبل به وضوح دید.

مسیح زرگر کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار بیان کرد: قیمت بسیاری از سهم‌ها در چندماه گذشته رشد زیادی داشته و با در نظر گرفتن متغیر سودسازی، رشد قیمت اکثر سهم ها منطقی نیست. ارزش جایگزینی هم توجیه کننده رشد قیمت سهم‌ها نخواهد بود چراکه ارزش جایگزینی زمانی می‌تواند توجیه کننده افزایش قیمت سهم‌ها باشد که حاشیه سود سرمایه‌گذاری جذاب باشد اما؛ با توجه به افزایش ارزش روز دارایی‌ها، رشد قیمت سهم‌ها توجیه پذیر است.

وی افزود: اگر ارزش روز دارایی‌ها را معیار تعیین قیمت سهم‌ها در نظر بگیریم، بسیاری از سهم‌های بازار سرمایه‌ای پتانسیل رشد داشته اند؛ ولی اگر رشد قیمت سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار همچون سهم‌های گروه پتروشیمی و پالایشی و فلزی و معدنی کمتر از سایر سهم‌هاست، فقط به دلیل رفتار حقوقی‌های سهم بوده است. عرضه‌ها در نمادهای بزرگ، مجال رشد قیمت به سهم‌های بنیادی بازار را نداده است؛ در مقابل در سهم‌های کوچک‌تر بازار مانند سهم‌های گروه دارویی، به دلیل محدودیت عرضه‌ها، قیمت سهم‌ها بیشتر رشد داشته است.

زرگر در خاتمه تصریح کرد: اگرچه افزایش قیمت سهم ها، ریسک بازار را افزایش داده؛ ولی به نظر می رسد سهامداران با پذیرفتن این ریسک اقدام به معامله می‌کنند و پذیرش ریسک بیشتر در مقابل کسب بازدهی بالاتر، منطقی است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

سهامداران از معاملات اعتباری بپرهیزند

۳درصد بازارسرمایه در توقیف به سر می‌برد

از «آکنتور» تا «شنفت» در حصر

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت؛

نگاهی به خرید و فروش حقوقی‌ها

ارسال نظر