بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
بورس نیوز رویداد جدید را بررسی می‌کند؛

خندان بودن پسته، آری یا خیر

مقرر بود همزمان با آغاز فصل برداشت پسته، معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی این محصول در بورس کالا انجام شود، حال مدتی است که از عرضه این محصول به معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالا می‌گذرد. بورس نیوز به بررسی ورود سبز پسته در تالار نقره ای می پردازد.
کد خبر : ۱۹۷۷۴۵
 
اقبال پسته در بورس کالا، آری یا نه؟
 
 
به گزارش بورس نیوز، معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت ورود پسته به بورس کالا را راهی در جهت شفاف سازی قیمت و افزایش توان برای رقابت با بازارهای دیگر می داند.

بورس تعهدات خرید و فروش را کنترل می کند
مجتبی خسروتاج معتقد است مکانیزم های بورس عاملی در جهت کنترل تعهدات خرید و فروش است. همچنین شفافیت قیمتی نیز اتفاق می افتد و در تابلوی بورس چه برای خرده فروش چه برای خرده خریدار قیمتی واحد در بازار مشخص می شود. در تاریخ پسته فشار صادرکنندگان به باغداران برای خرید با قیمت حداقلی همواره وجود داشته است.در واقع این اصل بازار است، صادر کننده ترجیح می دهد کالا را به قیمت حداقلی بخرد و در بازار جهانی رقابت کند.

قیمت تحت تاثیر مکانیزم عرضه و تقاضا
وی در درجه اول قیمت را متاثر از مکانیزم عرضه و تقاضا عنوان می کند و می گوید: بورس می تواند خلا های ناشی از اختلال در این مکانیزم را پر کرده و اطمینان ایجاد کند.
 
روند معامله در بورس به این صورت است که ارائه محصول توسط عرضه کننده  و تعیین قیمت پایه صورت می گیرد. اگر تمایل به خرید وجود نداشت باید تولید کننده برای حضور در همین قیمت تصمیمی بگیرد. اگر خریدی اتفاق نیفتاد باید قیمت را پایین تر بیاورد بنابراین در این مکانیزم عرضه و تقاضا، بورس تعیین کننده قیمت واقعی است.
 
 
اقبال پسته در بورس کالا، آری یا نه؟
 
ذات پسته جذاب است
مهدی سیف الدینی دبیر خانه کشاورز کرمان با اشاره به معاملات آتی زعفران و زیره در بورس کالا، از جذابیت ذاتی پسته و حجم تولید و ارزش بالای بازار آن سخن گفت و معتقد است که با ورود سرمایه گذاران و فعالان در این حوزه معاملات آتی با اقبال زیادی مواجه شود.

وی عرضه این محصول در بورس کالا را راهی برای کاهش نگرانی کشاورز از بابت روند قیمت ها می داند. زیرا نوسانات قیمتی بازار همواره باغدار را در معرض ریسک و تحمیل زیان قرار می دهد.
 البته سیف الدینی معتقد است با توجه به اینکه در ابتدای راه  قرار گرفته ایم، در سال های اول باید هزینه هایی برای رونق بازار و ثبات آن پرداخته شود و آشنایی هر چه بهتر فعالان در این حوزه می تواند مسیر روشنی پیش روی بورس قرار دهد.

موفقیت عرضه پسته در گرو احترام به بازار سنتی
دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی موفقیت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا را در گرو احترام به قوانین بازار معاملات سنتی محصولات کشاورزی می داند.
 
کاوه زرگران در گفت وگو با بورس نیوز عنوان کرد: باید سیاستی اتخاذ شود که معاملات در بورس کالا، نظم بازارهای سنتی را برهم نزند. به هر حال محصولات کشاورزی با قیمت کمتری از کشاورز خریداری شده و به سبب وجود واسطه ها در بازار ، با قیمت بالاتری به دست مصرف کننده می رسد. حذف واسطه ها اتفاق مطلوبی نیست؛ چرا که به دلیل ضعف سیستم بانکی در تامین مالی، واسطه ها نقش بزرگی در تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بازارهای کالایی دارند و حذف یکباره واسطه ها بدون تامین منابع مالی مورد نیاز بازارها، به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی لطمه خواهد زد.

وی تصریح کرد: عرضه محصولات کشاورزی مانند پسته، برای صادرکنندگان منافعی به همراه خواهد داشت؛ ولی احتمالا برای واحدهای فرآوری مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

زرگران بر هم خوردن تعادل در مکانیزم عرضه و تقاضا را عامل ایجاد افزایش قیمت این محصول در بازار دانسته و تصریح کرد: از طرف دیگر حجم صادرات نیز در تقاضای بازار اثر مستقیم دارد که در این امر  معمولا ستاد تنظیم بازار با بررسی بازار کالاها و محصولات مختلف، محدودیت هایی برای صادرات در نظر می گیرد که تعادل بازار داخل حفظ شود و امیدواریم این سیاست به خوبی ادامه یابد.
 
اقبال پسته در بورس کالا، آری یا نه؟

نارضایتی برخی فعالان بازار پسته از ورود به بورس کالا
محمد صالحی رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران درخصوص ورود پسته به بورس‌کالا، به خبرنگار بورس نیوز گفت: بورس بین دو تا سه درصد برای اشخاصی که تمایل به خرید داشته باشند، هزینه داشته و این هزینه مانعی برای ادامه کار محسوب می‌شود، چراکه درآمد و سود حاصل از امور پسته حداکثر یک تا دو درصد است.

هزینه‌ای سه درصدی برای خریدار
این فعال اقتصادی ادامه داد: شخصی که در حوزه پسته فعالیت می‌کند سود خود را زمانی تجربه می‌کند که حجم بالایی از آن را معامله کند اما؛ با حضور در بورس مجبور به پرداخت دو تا سه درصد هزینه نیز هست.

صالحی تصریح کرد: فرقی نمی‌کند این شخص کشاورز باشد یا سهامدار، در هر دو صورت مجبور به پرداخت است و با این کار میزان درآمد شخص و سود یکی شده و عملا هیچ صرفه اقتصادی برای فرد ندارد.

رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران به شرایط خاص اشاره‌ای داشت و گفت: تورم ناگهانی یا بازار خوب معاملات شاید بتواند هزینه سه درصدی یک فعال بازار را جبران کند، اما همیشگی نیست و در کل پیش‌بینی می‌شود که حضور «پسته» در بورس پاسخگوی بازار نباشد.
 
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بررسی ورود سبز پسته در تالارنقره‌ای؛

پسته خندان می‌شود یا دربسته می‌ماند!

با فعالیت ۲۰ استان در سطح کشور رقم خورد؛

پسته صدر نشین ارزی صادرات غیر نفتی 

ارسال نظر